DROPS / 93 / 37

DROPS 93-37 by DROPS Design

Hartiaviitta Karhunvatukka- ja Lehtikuvioin ”Alpaca”-langasta

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Drops 93-37
Mitat: Leveys ylimpänä: n. 200 cm
Pituus keskeltä takaa: n. 70 cm
Langanmenekki: Alpaca
300 g nro 618, beigemeleerattu

DROPS Pyöröpuikko nro 4,5.
Neuletiheys: Puikko nro on ainoastaan suositus!
20 s x 26 krs sileää puikolla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: karhunvatukka, kohoneule, lehtikuvio, muoto: ylhäältä alas, ohjetyyppi: huivit,

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2.

Hartiaviitta: S-määrän johdosta työ neulotaan edestakaisin pyöröpuikolla – aloita ylimpänä ja neulo alaspäin/ulospäin.
Lue koko ohje ennen kuin neulot!
Luo pyöröpuikolle nro 4,5 Alpaca-langalla 6 s ja neulo 1 krs oikein – HUOM: neulo kummankin reunan uloimmalla s:lla ainaoikeaa lopulliseen mittaan asti (= reuna-s) ja neulo krs:n keskimmäisillä 2 s sileää lopulliseen mittaan asti (ts. oikeaa oikealta puolelta ja nurjaa nurjalta puolelta). Neulo sitten näin:
1. krs (= oikea puoli): 1 reuna-s, lisää 1 s poimimalla s:iden välinen lanka puikolle ja neulomalla tämä kiertäen oikein, 1 o, 1 langankierto, 2 o (= keski-s), 1 langankierto, 1 o, lisää 1 s poimimalla s:iden välinen lanka puikolle ja neulomalla tämä kiertäen oikein, 1 reuna-s.
2. krs (= nurja puoli): Neulo oikeaa, mutta neulo keskimmäiset 2 s nurin (kuten yllä on selitetty).
3. krs: 1 reuna-s, lisää 1 s kuten aiemmin, neulo oikeaa 2:een keski-s:aan asti, 1 langankierto, 2 o, 1 langankierto, neulo oikeaa reuna-s:aan asti, lisää 1 s kuten aiemmin ja neulo lopuksi 1 reuna-s.
4. krs: Kuten 2. krs.
Toista 3. ja 4. krs kunnes puikolla on 38 s. Huom: viimeisen lisäys-krs:n jälkeen kun puikolla on 38 s, kaikilla s:oilla neulotaan 1 krs nurin takaisinpäin (eikä oikein). Neulo sitten 1 krs nurin oikealta puolelta, 1 krs oikein nurjalta puolelta ja 1 krs oikein oikealta puolelta, neulo samalla reuna-s:t ja keski-s:t kuten aiemmin ja tee lisäykset kummassakin reunassa ja työn keskellä kuten aiemmin = 46 s.

Neulo nyt M.1:n mukaan (Karhunvatukkakuviota) näin:
1. krs (= nurja puoli): 1 reuna-s, seuraavilla 20 s M.1A:n mukaan, 4 n, seuraavilla 20 s M.1B:n mukaan, 1 reuna-s. Jatka samalla tavalla M.1A:n ja M.1B:n mukaan ja tee samalla lisäykset keski-s:iden molemmin puolin kuten aiemmin (älä enään tee lisäyksiä reunoissa reuna-s:iden sisäpuolella, tämä lisäys on mukana piirroksessa M.1, joten itse mallineule levenee joka 4. krs – katso ruutupiirros). Huom: Neulo lisätyillä s:illa 2:en keski-s:n molemmin puolin nurjaa oikealta puolelta ja oikeaa nurjalta puolelta, kunnes ne voidaan liittää mukaan mallineuleeseen, ts. lisää aina 5 s 2:en keski-s:n molemmin puolin ennen kuin neulot näillä M.1:n mukaan (2:en keski-s:n molemmin puolin on aina oltava 1 s jäljellä ennen kuin M.1 alkaa/loppuu, M.1 ei saa alkaa/loppua heti langankiertojen vieressä).

Jatka mallineuleen neulomista ulospäin kunnes työn leveys keskeltä takaa on n. 48 cm, tai toivottuun mittaan asti. Neulo nyt M.2:n mukaan yhden kerran korkeudessa (1. krs = nurja puoli), neulo samanaikaisesti reuna-s:t ja keski-s:t kuten aiemmin ja tee lisäykset keski-s:iden molemmin puolin kuten aiemmin. Lisää nyt myös kummassakin reunassa reuna-s:iden sisäpuolella 1 s joka 2 . krs (ts. jokaisella krs:lla työn oikealta puolelta) poimimalla s:iden välinen lanka puikolle ja neulomalla tämä kiertäen oikein.

Aloita M.2:n jälkeen Lehtikuvio:
Neulo kuten alla selitetään, mutta neulo reuna-s:t, keskimmäiset s:t ja lisäykset kuten aiemmin (ts. lisää keski-s:iden molemmin puolin 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle ja lisää 1 s kummassakin reunassa reuna-s:n sisäpuolella poimimalla edellisen krs:n lanka puikolle).
1. krs (= nurja puoli): (muista reuna-s), * 9 o, 5 n *, toista *-* keskimmäistä 2 s kohti niin kauan kun s-määrä on jaollinen määrällä 14 (neulo jäljellä olevilla s:illa oikeaa, kun s:t eivät enään riitä kokonaiseen *-* mallikertaan), neulo työn 2 keski-s nurin, neulo sitten Lehtikuvio keski-s:ista lähtien peilikuvana (ts. keski-s:iden molemmin puolin on oltava yhtä monta oikeaa s, ennen kuin neulotaan 5 n. Mallineuleessa neulotaan tällöin lopuksi 9 oikeaa s ennen reuna-s krs:n lopussa.
2. krs (= oikea puoli): (muista reuna-s ja lisäykset). Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 5 s ennen 5 ensimmäistä sileää s, neulo nyt: * 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 4 n, 5 o, 4 n *, toista *-* keski-s:ita kohti, mutta neulo viimeisen 4:än nurjan s:n jälkeen mallikerran lopussa 1 langankierto, 1 o ja 1 langankierto, neulo sitten nurjaa keski-s:ihin asti (muista lisäys). Keski-s:iden jälkeen mallineule neulotaan peilikuvana.
3. krs: Neulo oikea s oikean päälle ja nurja s nurjan päälle (neulo lehtikuvion langankierrot nurin).
4. krs: Neulo nurjaa ensimmäiseen lehteen asti (= 3 oikeaa s), neulo sitten * 1 o, 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 1 o, 4 n, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, 1 o, 2 s oikein yhteen, 4 n *, toista *-* keski-s:ita kohti ja neulo lopuksi 1 o, 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 1 o, neulo sitten viimeisen lehden jälkeen nurjaa keski-s:ita kohti. Keski-s:iden jälkeen mallineule neulotaan peilikuvana.
5. krs: Kuten 3. krs.
6. krs: Neulo nurjaa ensimmäiseen lehteen asti (= 5 sileää s), neulo sitten * 2 o, 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 2 o, 4 n, nosta 1 s oikein neulomatta, 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 4 n *, toista *-* ja neulo lopuksi 2 o, 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 2 o. Neulo sitten viimeisen lehden jälkeen nurjaa keski-s:ita kohti. Keski-s:iden jälkeen mallineule neulotaan peilikuvana.
7. krs: Neulo oikeaa ensimmäiseen lehteen asti, neulo sitten * 7 n, 9 o *, toista *-* keski-s:oihin asti. Keski-s:oiden jälkeen mallineule neulotaan peilikuvana.
8. krs: Neulo s:t siten miltä ne näyttävät, oikea s oikean päälle ja nurja s nurjan päälle.
9. krs: Kuten 3. krs.
10. krs: Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 5 s ennen ulointa sileää lehteä, * 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 4 n, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, 3 o, 2 s oikein yhteen, 4 n *, toista *-* keski-s:ita kohti ja neulo lopuksi 1 langankierto, 1 o ja 1 langankierto. Neulo sitten nurjaa keski-s:ihin asti. Keski-s:iden jälkeen mallineule neulotaan peilikuvana.
11. krs: Kuten 3. krs.

Toista 4.-11. krs vielä 3 kertaa. Neulo sitten 4.-9. krs kerran.
Päätä sitten lehtikuvio näin (seuraava krs neulotaan oikealta puolelta):
1. krs: Neulo nurjaa uloimpaan lehteen asti, * nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, 3 o, 2 s oikein yhteen, 9 n *, toista *-* keski-s:ita kohti. Neulo viimeisen lehden kavennusten jälkeen nurjaa keski-s:ita kohti. Keski-s:iden jälkeen mallineule neulotaan peilikuvana.
2. krs: Neulo oikea s oikean päälle ja nurja s nurjan päälle, mutta lisää näin jokaisen lehden välissä olevan 9:än s:n kohdalla: 2 o, lisää 1 s, 5 o, lisää 1 s, 2 o.
3. krs: Neulo oikeaa, mutta tee kavennukset lehtien molemmissa reunoissa kuten mallineuleen 4:llä krs:lla.
4. krs: Neulo lehtien 3 s nurin, neulo muilla s:illa oikeaa ja lisää jokaisen lehden väliin näin: 2 o, lisää 1 s, 7 o, lisää 1 s, 2 o.
5. krs: Neulo oikeaa ja kavenna lehtien 3 s kuten 6:lla krs:lla.

Neulo kaikilla s:illa paitsi keski-s:illa 1 krs oikein nurjalta puolelta. Neulo tämän jälkeen 1 krs oikein oikealta puolelta ja tee lisäykset reunoissa ja työn keskellä kuten aiemmin, neulo sitten lopuksi 1 krs oikein nurjalta puolelta, keski-s:illa neulotaan kuitenkin nurjaa.
Päätä löyhästi – jotta päätösreuna ei kiristäisi, tee 1 langankierto puikolle n. 5. s:n välein samalla kuin päätät (langankierrot päätetään kuten muut s:t).

= neulo samaan s:aan: 1 o, 1 n, 1 o ja 1 n
= neulo 4 s nurin yhteen, kiristä lanka
= luo tämän krs:n loppuun 5 uutta s

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 93-37 alkuperäisohjeeseen.