DROPS / 93 / 36

DROPS 93-36 by DROPS Design

Heklet DROPS lue med pongponger i ”Eskimo” og ”Vienna”.

DROPS design: Modell nr EE-068
--------------------------------------------------------

Str: one-size
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
100 gr f.nr 23, beige
+ en rest DROPS Vienna fra Garnstudio f.nr 43, brun til pongponger.
DROPS Heklenål nr 9.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

type oppskrift: luer,

Heklefasthet: Husk nålnr er kun veiledende 7 staver på nål 9 med Eskimo = ca 10 cm i bredden.

Hekleinfo: Første stav på hver omg erstattes med 3 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

Lue:
Hekle 4 lm på nål 9 med Eskimo og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 8 st om ringen - Les Hekleinfo!
2.omg: Hekle 2 st i hver st = 16 st
3.omg: * 1 st i første st, 2 str i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 st.
4.omg: * 1 st i hver av de 2 første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* = 32 st.
5.omg: * 1 st i hver av de 3 første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* = 40 st.
6. - 8.omg: Hekle 1 st i hver st.
9.omg: Hekle st samtidig som det felles 2 st ved å hoppe over 2 st jevnt fordelt på omg = 38 st.
10.omg: Hekle 1 st i hver st.
11.omg: Hekle 1 fm i hver st.
12.-13.omg: Hekle 1 fm i bakerste ledd av fm fra forrige omg.
14.omg: Hekle 1 fm i 1.fm fra forrige omg, * 3 lm, 1 st i den første av de 3 lm som ble heklet, hopp over ca 3 cm, 1 fm i m *, gjenta fra *-* og avslutt med 3 lm, 1 stav i 1.lm, hopp over ca 3 cm, 1 kjm i 1.fm fra beg av omg.

Pongponger: Lag 3 pongponger i Vienna med diameter på ca 5 cm - se her - Klipp deretter 3 tråder Eskimo á ca 15 til 25 cm (det skal være ulik lengde på trådene). Fest pongpongene til trådene og fest deretter trådene i toppen av lua.