DROPS / 93 / 16

DROPS 93-16 by DROPS Design

DROPS Schaatsmuts en sjaal van “Alaska” met gehaakte bloemen van “Eskimo”.

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Schaatsmuts:
Maat: one-size
Materialen: DROPS Alaska van Garnstudio,
100 gr nr. 05, antraciet,
En gebruik DROPS Eskimo van Garnstudio,
Een beetje van nr. 30, pastelroze voor de gehaakte bloemen.

DROPS Breinld 5 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.
DROPS Haaknld 7 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Sjaal:
Maat: one-size
Materialen: DROPS Alaska van Garnstudio,
100 gr nr. 05, donkergrijs
En gebruik: DROPS Eskimo van Garnstudio,
Een beetje van nr. 30, pastelroze voor de gehaakte bloemen.

DROPS Breinld 4,5 mm en 5 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.
DROPS Haaknld 6 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: mutsen, set, sjaal, thema: bloem, vorm: duivelsmuts, overdwars,

SCHAATSMUTS:

Steekverhouding: 17 st x 33 nld met breinld 5 mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Ribbelst (heen en weer op de nld): Alle naalden recht breien

Schaatsmuts: Zet 31 st op met breinld 5 mm en Alaska. Brei 6 nld tricotst. Brei vervolgens door in ribbelst en meerder tegelijkertijd 1 st aan de rechterkant van het werk en minder 1 st aan de linkerkant van het werk als volgt:
1e nld (= goede kant): 2 r, 1 omsl (= 1 nieuwe st), en brei door totdat er 4 st op de nld staan, 2 st r samen breien, 2 r.
2e nld (= verkeerde kant): Brei tot de omslag en brei deze verdraait r, 2 r. Herhaal deze 2 nld 11 keer (dwz meerder 11 st aan de rechterkant en minder 11 st aan de linkerkant). Ga door en minder steeds aan de linkerkant van het breiwerk tot een hoogte van 9 cm (Meerder niet aan de rechterkant van het werk). Minder vervolgens 1 st aan de rechterkant van het werk en meerder 1 st aan de linkerkant van het werk als volgt:
1e nld (= goede kant): 1 r, haal 1 st r af de nld, 1 r, haal de afgeh st daarover. Brei totdat er nog 2 nld op de nld staan: 1 omsl, 2 r.
2e nld (= verkeerde kant): 2 r, brei de omslag van de vorige nld verdraait recht en brei de rest van de nld. Herhaal deze 2 nld totaal 11 keer. Ga door en meerder steeds aan de linkerkant van het werk tot een hoogte van 18 cm heeft. Meerder vervolgens 1 st aan de rechterkant in elke 2e nld en minder 1 st aan de linkerkant in elke 2e nld totaal 6 keer. Minder daarna steeds aan de linkerkant tot een hoogte van 23 cm = het midden van de muts. Plaats 1 merkdraad aan de weerskanten van deze nld. Brei vervolgens door als hierboven beschreven - maar in spiegelbeeld. Kant bij een totale hoogte van 46 cm alle st af.

Afwerking: Voor = De deel van de muts, die 3 hele punten heeft. Achter = De deel van de muts, die 2 hele en 2 halve punten heeft. Sluit de naden van de muts als volgt: Sluit de naden op de achterkant van de muts als volgt: Naai de eerste halve punt samen met de eerste helft van de eerste hele punt. Naai vervolgens de tweede helft van de eerste hele punt samen met de eerste helft van de tweede hele punt. Naai vervolgens de tweede helft van de tweede hele punt samen met de laatste halve punt. Sluit uiteindelijk de naad aan de achterkant.

Gehaakte bloem: Haak met haaknld 7 mm en Eskimo 4 l en sluit deze tot een ring met 1 hv.
1e tr: Haak 7 v om de ring en eindig met 1 hv in de eerste v van de tr.
2e tr: * 3 l., 1 hv in de 2e l., 1 v in de volgende st *, herhaal *-* 7 keer en eindig met 1 hv in de 1 l van de tr.
3e tr: Haak 1 v achter op de 1e v van de vorige tr. * 3 l, 1 v in de 2e l, 1 st in de 1e l, 1 v achter op de volgende v van de vorige tr *, herhaal *-*. Eindig met 3 l, 1 v in de 2e l en 1 stk in de 1e l, 1 hv in de 1e v van het begin van de tr.
Haak nog een bloem op dezelfde manier en zet ze vast op oorklap van de muts.

SJAAL:

Steekverhouding: 17 st x 33 nld met breinld 5 mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Ribbelst (heen en weer op de nld): Alle naalden recht breien.

Boordst: *1 r, 1 av*, herhaal steeds *-*.

Sjaal: Zet 3 st op met breinld 5 mm en Alaska. Brei ribbelst – en meerder tegelijkertijd aan de weerskanten als volgt:
Rechterkant: Brei 2 st in de eerste st.
Linkerkant: Brei 2 st in de tweede laatste st.
Meerder op deze manier 8 x 1 st aan de weerskanten in elke 2e nld = 19 st. Brei vervolgens 32 nld tricotst over alle st. Wissel naar breinld 4,5 mm en brei 6 cm Boordst. Zet deze st op een extra breinld 5 mm. Neem vervolgens met breinld 4,5 mm 19 st op van de laatste nld met ribbelst en brei 5 cm Boordst. Brei nu de st van de extra nld samen met de st van deze nld als volgt Brei de 1e st van de extra nld samen met de 1e st van de breinld, brei de 2e st van de extra nld samen met de 2e st van de breinld, enz. Als de nld voltooid is, staan er 19 st op breinld 5 mm – vanaf hier het breiwerk verder meten. Brei door in ribbelst. Meerder bij een hoogte van 40 cm naar breinld 4,5 mm. Brei 6 cm Boordst. Wissel weer naar breinld 5 mm en brei door in ribbelst: 32 nld over alle st.
Minder in aan het begin/eind van elke 2e nld als volgt:
Rechterkant: 2 eerste st r samen breien.
Linkerkant: Haal 1 st af, brei 1 st r en haal de afgeh st daarover.
Minder tot er totaal 3 st op de nld staan.

Gehaakte bloem: Haak met haaknld 6 mm en Eskimo 09 een bloem. Zie het patroon onder de schaatsmuts. Naai de bloem vast in de overgang tussen de ribbelst en de Boordst – op de deel, die een “dubbele” Boord heeft.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 93-16.