DROPS / 88 / 23

Honey Mine by DROPS Design

Løststrikket genser med ¾ erme i "Vivaldi"

DROPS design: Modell nr OO-034
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL

Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100-100-150-150-150 gr f.nr 19, limegrønn

DROPS Rundp og ermp nr 7.
Tilbehør: Tynn elastikk (til halsen).

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: gensere, raglan, rundfelling,

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 13 m x 18 p på p 7 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Felletips (gjelder raglanfellingen):
Fell slik i hver overgang mellom erme og bol - alle fellinger skjer fra retten:
(start 3 m før merketråden): 2 r sm, 2 r (merketråden sitter midt mellom disse 2 m), ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.

Vrbord: * 4 r, 4 vr *, gjenta fra *-*.

Bolen: Legg løst opp 98-108-118-132-144 m på rundp 7 med Vivaldi og strikk glstrikk. Når arb måler 5-5-6-6-6 cm strikkes neste omg slik: * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt (= brettekant), deretter fortsettes det med glstrikk. Når arb måler 5-5-6-6-6 cm fra brettekanten (dvs at det er strikket like mye på hver side av brettekanten), brettes de nederste 5-5-6-6-6 cm over mot vrangen. På neste omg strikkes det glstrikk gjennom begge lagene, dvs 1.m på p strikkes sammen med 1.m på oppleggskanten, 2.m på p strikkes sammen med neste m på oppleggskanten osv - fortsett slik til hele kanten er strikket sammen med m på p. Deretter strikkes det glstrikk som før. Sett 1 merketråd i hver side. Når arb måler 12 cm økes det 1 m på hver side av begge merketrådene på hver 8. cm totalt 3 ganger = 110-120-130-144-156 m. Når arb måler 36-37-38-39-40 cm felles det 8 m i hver side til ermhull (dvs 4 m på hver side av merketrådene) = 47-52-57-64-70 m tilbake på for- og bakstk. Legg arb tilside og strikk ermene.

Erme: Legg løst opp 30-30-32-34-36 m på ermp 7 med Vivaldi og strikk glstrikk. Når arb måler 8 cm strikkes neste omg slik: * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt (= brettekant), deretter fortsettes det med glstrikk. Når arb måler 8 cm fra brettekanten, brettes de nederste 8 cm over mot vrangen og m strikkes sammen på samme måte som på bolen. Deretter fortsettes det med glstrikk som før. Når arb måler 10 cm økes det 2 m midt under ermet på hver 2,5.-1,5.-1,5.-1,5.-1. cm totalt 7-9-9-9-10 ganger = 44-48-50-52-56 m. Når arb måler 28-26-25-24-23 cm felles det 8 m midt under ermet = 36-40-42-44-48 m. Legg arb tilside og strikk 1 erme til.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 166-184-198-216-236 m. Sett 1 merketråd i alle overgangene mellom bolen og ermene (= 4 merketråder). Strikk 1 omg før fellingene starter.
Raglanfelling: Det felles 1 m på hver side av alle merketrådene = 8 fellinger pr omg. Fell på hver 2.omg: 5-5-6-6-7 ganger - se Felletips.
Etter siste felling er det 126-144-150-168-180 m tilbake på p.

Hals: Strikk 1 omg vrang, deretter strikkes det 1 omg rett samtidig som m-ant justeres til 24-24-32-32-32 m over hvert erme og 32-40-40-48-56 m over for- og bakstk = 112-128-144-160-176 m på p. Videre strikkes det vrbord - pass på at de 4 rett-m i hver raglan fortsetter opp i halsen.
Når vrborden måler 4-5-5-6-6 cm felles alle 4 r til 3 r ved å strikke de midterste 2 m rett sm = 98-112-126-140-154 m. Når vrborden måler 8-9-9-10-10 cm felles alle 4 vr til 3 vr = 84-96-108-120-132 m. Når vrborden måler 12-13-13-14-14 cm felles alle 3 vr til 2 vr = 70-80-90-100-110 m, deretter felles det av med r over r og vr over vr.

Montering: Sy sammen åpningene under ermene. Sy en tynn elastikk øverst i avfellingskanten på halsen slik at halsen holdes oppe.