DROPS / 92 / 23

DROPS 92-23 by DROPS Design

DROPS Jakke med hyacintmønster i ”Vienna”, halstørklæde med lange frynser og hæklet hue med pomponer

350-350-400-450-500 gr f.nr 43, lys brun
DROPS Pinde nr 8.

Strikkefasthed: Husk p.nr er vejledende
13 m på p 8 og mønst = ca 10 cm i bredden, 2 rapporter i højden = ca 14 cm.

Retstrik (frem og tilbage på p):
1.p: Ret, 2.p: Ret.

Hyacintmønster: 1.p (= vrangen): * 5 vrang sm, i næste m strikkes der 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr og 1 r (= 5 m) *, gentag fra *-*.
2.p og 4.p (= retsiden): Strik vrang.
3.p (= vrangen): * I næste m strikkes der 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr og 1 r (= 5 m), 5 vr sm *, gentag fra *-*.
5.p (= vrangen): * Stik p i næste m som om den skulle strikkes r, men lav 3 omslag om p før den trækkes gennem m*, gentag fra *-*.
6.p (= retsiden): Strik alle m ret - dvs 1. omslag på p strikkes r og de 2 andre slippes ned.

Forkant: Forkanten strikkes i retstrik hele vejen op men hver gang 5.p i mønst strikkes, strikkes forkanten således (fra siden mod midt foran): * 3 omslag om p, 1 m retstrik *, gentag fra *-* over alle forkantm. På 6.p i mønst strikkes der retstrik som før men omslagene mellem hver retstrikm på forkanten slippes ned (på samme måde som i mønsteret forøvrigt).

Udtagningstips (gælder ærmet): Der tages 1 m ud i hver side ved at strikke 2 m i kantm (strik ret foran og bag i m før den slippes af p). De nye m strikkes i retstrik og 5. og 6. p som på forkanten.

Måletips: Alle længdemål gøres når arb holdes op, ellers vil tøjet blive for lang når det tages på.

Rygstk: Læs hele rygstk før det strikkes!
Slå 60-66-72-78-84 m op over 2 pinde nr 8 med Vienna (dette gøres for at opslånings-kanten skal blive elastisk). Træk den ene p ud og strik retstrik. Når arb måler 6 cm strikkes næste p således fra vrangen: 3 m retstrik, hyacintmønster - se forkl over - over de næste 54-60-66-72-78 m og 3 m retstrik. Fortsæt mønst således men på 5.p i mønst strikkes de 3 yderste m i hver side på samme måde som forkl til forkant ovenfor. På 6.p strikkes der som forkl ovenfor men omslagene i hver side fra forrige p slippes ned (dette gøres for at mønst ikke skal trække sig sammen i siderne). Når arb måler 12 og 36 cm lukkes der 1 m yderst i hver side = 56-62-68-74-80 m – sørg for at der ikke lukkes på 5. eller 6. p i mønst –
OBS: Efter første aflukning i siderne strikkes de 2 yderste m i hver side som før. Efter sidste aflukning i siderne strikkes den yderste m i hver side som før.
Når arb måler 61-62-63-64-65 cm - læs Måletips - lukkes de yderste 6 m i hver side af til ærmegab = 44-50-56-62-68 m tilbage på p. Fortsæt hyacintmønsteret med 1 m retstrik i hver side som strikkes som forkanten. Når arb måler ca 76-78-80-82-84 cm - afpas efter 6.p i mønst - strikkes der retstrik til færdig mål. Samtidig når arb måler 78-80-82-84-86 cm lukkes de midterste 12-12-14-14-14 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 15-18-20-23-26 m tilbage på hver skulder. Strik 1 p til og luk derefter løst af.

Højre forstk: Slå 35-39-41-45-47 m op over 2 pinde nr 8 med Vienna. Træk den ene p ud og strik retstrik. Når arb måler 6 cm - afpas efter rygstk - strikkes næste p således fra vrangen: 3 m retstrik, hyacintmønster over de næste 24-30-30-36-36 m og 8-6-8-6-8 forkantm i retstrik. Fortsæt mønst som på rygstk men på 5. og 6.p strikkes forkanten som forkl over. Når arb måler 24 og 48 cm lukkes der 1 m af i siden som på rygstk = 33-37-39-43-45 m. Når arb måler 61-62-63-64-65 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk = 27-31-33-37-39 m tilbage på p. Fortsæt mønst med 1 m retstrik i siden og forkanten som før. Når arb måler ca 76-78-80-82-84 cm - afpas efter rygstk - fortsættes der med retstrik til færdig mål. Når arb måler 80-82-84-86-88 cm lukkes de yderste 15-18-20-23-26 m på skulderen af. Fortsæt med retstrik over de resterende 12-13-13-14-13 m til halskant. Når halskanten måler ca 5-6 cm fra skulderen sættes m på 1 tråd (halskanten skal strækkes let når den syes til halsudskæringen på rygstk).

Venstre forstk: Strikkes som højre men modsat.

Ærme: Slå 28-30-32-34-36 m op over 2 pinde nr 8 med Vienna. Træk den ene p ud og strik retstrik i 16 cm (afpas så næste p strikkes fra vrangen) - samtidig på sidste p justeres m-ant til 32-32-38-38-38 m. Fortsæt med hyacintmønster med 1 kantm i hver side. OBS: Husk at på 5.p i mønst laves der 3 omslag indenfor 1 m retstrik i hver side på samme måde som på ryg- og forstykke og på 6.p slippes omslagene ned. Samtidig når arb måler 18 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 4,5.-4.-4.-3,5.-3. cm totalt 8-9-8-9-10 gange - se Udtagningstips = 48-50-54-56-58 m. Når arb måler 53-52-51-49-48 cm sættes der 1 mærketråd i hver side (markerer hvor ærmet skal syes til ryg- og forstykke) – samtidig strikkes der retstrik til færdig mål (afpas efter en hel rapport). Luk løst af når arb måler 57-56-55-53-52 cm.
OBS: Ærmet er kortere i de større str fordi skulderstk er bredere.

Montering: Sy skuldersømmene.

Halskant: Sy halskanten sammen midt bagpå med maskesting - se fig.1. Sy kraven til halsudskæringen bag i nakken med små pæne sting - sømmen skal vende ind mod vrangen.

Krave: Start ca 15 cm ned fra skulderen på højre forstk. Strik ca 50 til 60 m op (inkl omslagene som er forkl under) på p 8 op langs højre forstk, bag i nakken og ca 15 cm ned langs venstre forstk - når der strikkes op i de lange m gøres det således:
* Strik 1 m op, slå om *, gentag fra *-* 3-4 gange i hver lange m. Strik retstrik i 14 cm - luk løst af.

Montering: Sy sidesømmene i yderste led af yderste m - ved de ”lange-m” (omslagene som blev sluppet ned) skal tråden der syes med følge med op i samme længde som m så sømmen ikke strammer.
Sy ærmet på samme måde op til mærke-tråden og sy ærmet til ryg- og forstykke hvor der blev lukket af til ærmegab – mærke-tråden på ærmet skal passe mod sidesømmen på ryg- og forstykke, sørg for at sømmen ikke strammer.

Bælte: Slå 6 m op over 2 pinde nr 8 med Vienna. Træk den ene p ud og strik retstrik. Når bæltet måler ca 120 cm, evt til ønsket længde, lukkes der af.

HALSTØRKLÆDE:

Mål: ca 20 x 260 cm op (inkl frynser)
Materialer: Vienna
100 gr f.nr 43, lys brun
og brug: Eskimo
50 gr f.nr 09, gammelrosa
DROPS Pinde nr 8.

Strikkefasthed: Husk p.nr er vejledende
8 m på p 8 med Vienna og lange m = ca 10 cm i bredden.

Mønster: 1.p (= retsiden): Strik ret.
2.p (= vrangen): Strik ret.
3.p (= retsiden): 1 kantm, * 3 omslag, 1 r *, gentag fra *-* og slut af med 3 omslag og 1 kantm.
4.p (= vrangen): Strik ret samtidig med at omslagene fra forrige p slippes ned (= lange m).

Halstørklæde: Slå 16 m op over 2 pinde nr 8 med Vienna (dette gøres for at opslånings-kanten skal blive elastisk). Træk den ene p ud og strik 2 p retstrik. Derefter strikkes der Mønster - se forkl over. Når arb måler ca 200 cm (målt når arb holdes op) strikkes der 2 p retstrik før der lukkes løst af - for at aflukningskanten ikke skal stramme laves der omslag efter hver 4.m samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes også af).

Frynser: Der sættes 5 frynser i hver ende.
1 frynse = Klip 2 tråde Vienna + 4 tråde Eskimo (= 6 tråde) á ca 60 cm, buk dem dobbelt, sæt løkken ind gennem en m og træk enderne gennem løkken.
Tips: Hvis garnet krøller, laves trådene våde og rystes hårdt så trådene rettes ud.

HUE:

Str: one-size
Materialer: Eskimo
100 gr f.nr 23, beige
+ en rest Vienna f.nr 44, mørk brun til pomponer.
DROPS Hæklenål nr 8.

Hæklefasthed: Husk nålnr er vejledende
7 stangm på nål 8 med Eskimo = ca 10 cm i bredden.

Hækleinfo: Første stangm på hver omg erstattes med 3 lm. Hver omg sluttes af med 1 km i 3.lm fra beg af omg.

Hue: Hækl 4 lm på nål 8 med Eskimo og sæt dem til en ring med 1 km.
1.omg: Hækl 8 st om ringen. Læs Hækleinfo!
2.omg: Hækl 2 st i hver st = 16 st
3.omg: * 1 st i første st, 2 str i næste st *, gentag fra *-* omg rundt = 24 st.
4.omg: * 1 st i hver af de 2 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* = 32 st.
5.omg: * 1 st i hver af de 3 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* = 40 st.
6. - 8.omg: Hækl 1 st i hver st.
9.omg: Hækl st samtidig med at der lukkes 2 st ved at springe over 2 st jævnt fordelt på omg = 38 st.
10.omg: Hækl 1 st i hver st.
11.omg: Hækl 1 fm i hver st.
12.-13.omg: Hækl 1 fm i bagerste led af fm fra forrige omg.
14.omg: Hækl 1 fm i 1.fm fra forrige omg, * 3 lm, 1 st i den første af de 3 lm som blev hæklet, spring over ca 3 cm, 1 fm i m *, gentag fra *-* og slut af med 3 lm, 1 stangm i 1.lm, spring over ca 3 cm, 1 km i 1.fm fra beg af omg.

Pomponer: Lav 3 pomponer i Vienna med en diameter på ca 5 cm - se her.
Klip derefter 3 tråde Eskimo á ca 15 til 25 cm (det skal være forskellig længde på trådene). Sy pomponerne på trådene og sy derefter trådene fast øverst i huen.

Diagram

Eucharis 03.05.2016 - 15:40:

J'ai remarqué une erreur pour le devant droit: "A 24 et 48 cm de hauteur totale, diminuer 1 m sur le côté comme pour le dos = 33-37-39-43-45 m. A 61-62-63-64-65 cm de hauteur totale, former l’emmanchure sur le côté comme pour le dos = 33-37-39-43-45 m. " Comme les instructions du dos indiquent "rabat 6 m de chaque côté pour les emmanchures" nous devrions nous retrouver avec 31 mailles et non 37 comme c'est indiqué dans l'explication.

DROPS Design 03.05.2016 kl. 15:58:

Bonjour Eucharis, effectivement, après l'emmanchure, il reste 27-31-33-37-39 m pour le devant. Le nbe de mailles a été corrigé, merci. Bon tricot!

Barbara Sepúlveda 30.06.2015 - 01:05:

Siguiendo las instrucciones de éste patrón el gorro es muy pequeño, no es una talla para mujer

Bock/Alisa 08.11.2013 - 00:08:

Hallo. Im Vorderteil habe ich nach dem Ärmelloch weitergestrickt und soll nun gegen die Schulter noch einmal 15M abnehmen und dann noch einmal 5-6cm weiterstricken? Dann gibt es aber doch einen großen Absatz, wie soll da der Ärmel herinpassen? Kann es sein dass hier ein Fehler vorliegt und die 15M gegen den Hals abgekettet werden müssten? Vielen Dank!

DROPS Design 08.11.2013 kl. 08:44:

Liebe Alisa, nein es liegt kein Fehler vor: es sind die Schultermaschen, die abgekettet werden. Das Stück hat an der Schulter die fertige Höhe erreicht. Über die restlichen Maschen wird für die Halsblende weitergestrickt.

Drops Nathalie 29.02.2008 - 09:27:

Essayez avec un crochet, peut être y arriverez vous plus facilement ?

Armelle 26.02.2008 - 14:34:

Avez vous une astuce pour tricoter 5 m ens, j'arrive à atteindre 4 m mais 5 !!! Merci d'avance

Tine (Admin) 15.04.2007 - 19:39:

Hallo Daan, Als het niet lukt 5 st av samen te br kunt u ook 2 st av afh 3 st samenbr en de afgeh st overhalen. De 5e en de 6e nld gewoon breien volgens het patroon dan gaan de randen niet intrekken.

Daan 10.04.2007 - 13:26:

Goedemiddag, Op zich is het patroon duidelijk, alleen lukt t mij niet om bij het hyacintmotief, 5 av samen te breien, heeft u een uitleg voor mij hoe ik dit moet doen? Daarnaast is het voor mij niet helemaal duidelijk in het patroon hoe ik de 5e en 6e nld moet breien aan het begin en einde, zodat de kanten niet gaan samentrekken?! Kunt hier ook een duidelijkere uitleg over geven? Alvast hartelijk dank! Daan

Kommentere opskrift DROPS 92-23