DROPS / 88 / 21

DROPS 88-21 by DROPS Design

DROPS Wikkeltop van “Paris”

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Maat: S - M - L - XL - XXL
Afmetingen:
Bovenwijdte: 84-92-98-110-120 cm
Zoom: 76-84-92-104-116 cm
Materialen: DROPS Paris van Garnstudio,
250-250-300-300-350 gr nr. 39, pistache
100-100-100-150-150 gr nr. 21, mintgroen
Fournituren: 1 kleine knoop (voor sluiting-1)

DROPS breinld 5 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.
DROPS haaknld 4 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: topjes, vorm: omslagvest, v-hals,

Steekverhouding: 17 st x 22 nld in tricotst = 10 x 10 cm.

Tip voor het meerderen (voor de voorpanden): Maak alle meerderingen op de goede kant. Meerder naast de 1 kantst in ribbelst door een omslag te maken. Brei in de volgende nld de omsl verdraaid averecht.

Brei tips: Maak alle minderingen op de goede kant (voor de armsgaten en hals): Minder naast de 1 kantst in ribbelst als volgt:
Na de kantst: 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.
Voor de kantst: 2 r samen br.

Achterpand: Zet 66-74-80-90-100 st op met pistache en brei 2 nld ribbelst. Brei dan verder in tricotst. Meerder vanaf een hoogte van 10 cm 4-3-3-3-2 x 1 st aan weerskanten op elke 6-9-9-9-15 cm = 74-80-86-96-104 st.
Kant bij een hoogte van 36-37-38-39-40 cm af voor de armsgaten aan weerskanten in elke 2e nld: 1 x 3 st, 1-2-2-3-4 x 2 st en 2-2-4-7-8 x 1 st = 60-62-64-64-66 st.

Lees het onderstaande eerst goed door voordat u verder gaat:
Hals: Brei bij een hoogte van 51-53-55-57-59 cm 2 nld ribbelst op de middelste 26-26-28-28-28 st. Kant vervolgens de middelste 24-24-26-26-26 st af voor de hals. Minder in de volgende nld 1 st af aan weerskanten van de hals.
Schuine schouder: Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 52-54-56-58-60 cm kant af vanaf de zijkant in elke 2e nld: 1 x 5-6-6-6-6 st en 1 x 6 st 1 time, en kant daarna de laatste 6-6-6-6-7 st af bij een hoogte van 54-56-58-60-62 cm.

Rechter voorpand: Zet 25-29-32-37-42 st op met pistache en brei 2 nld ribbelst. Wissel naar tricotst, met de eerste st langs het middenvoorpand in ribbelst tot de vereiste afmetingen.
Lees het onderstaande eerst goed door voordat u verder gaat:
Meerderingen op het middenvoor: Meerder in de 1e nld tricotst 1 st op het middenvoor, en dan 0-2-3-5-6 x 1 st in elke 4e nld en dan 22-20-19-17-16 x 1 st in elke 2e nld.
Meerderingen aan de zijkant: Meerder bij een hoogte van 10 cm aan de zijkant zoals beschreven voor het achterpand.
Hals: Brei na de meerderingen op het middenvoorpand 2 nld tricotst, (het werk heeft een hoogte van ca 22-23-24-25-26 cm), en minder vervolgens 21-22-23-24-24 x 1 st op het middenvoor in elke 2e nld, en dan 6-6-6-6-7 x 1 st in elke 4e nld.
Armsgaten: Kant bij een hoogte van 36-37-38-39-40 cm af voor de armsgaten aan de zijkant zoals op het achterpand.
Schouder: Kant bij een hoogte van 52-54-56-58-60 cm de 5-6-6-6-6 st af aan de zijkant op de verkeerde kant. Kant in de volgende nld de volgende 6 st af. Kant de resterende 6-6-6-6-7 st af bij een hoogte van 54-56-58-60-62 cm.

Linker voorpand: Zet 25-29-32-37-42 st op met mintgroen en brei zoals het rechter voorpand in spiegelbeeld.

Afwerking: Sluit de schoudernaden.

Sluitingen: Er zijn 2 mogelijkheden:

Sluiting-1 (zoals op de foto): Maak 2 gedraaide koordjes met een lengte van ca 35 cm – voor elk koord: knip 1 draad pistache en 1 draad mintgroen met een lengte van ca 90 cm, draai ze heel strak op, vouw ze dubbel en laat het koordje zichzelf opdraaien. Leg een knoop in beide uiteinden. Zet 1 koord op het voorpand op het breedste deel. Zet de andere op het linker voorpand op ca 16 cm vanaf het midden op het breedste deel.
Gehaakt knoopsgat: Haak op het linker voorpand op het breedste deel van het middenvoor. Haak met 1 draad Paris als volgt: 1 v in st, 5 l, bevestig met 1 v ca 1 cm lager, keer en haak 6 v terug in het l-boogje, eindig met 1 hv in de eerste v van de vorige toer.
Naai een klein knoopje ca 16 cm vanaf het breedste deel van het middenvoor aan de binnenkant.

Sluiting-2: Maak 2 gedraaide koorden, een met een lengte van ca 35 cm zoals hierboven beschreven, en de andere met een lengte van ca 115-155 cm (begin met 2 draden met een lengte van ca 290-390 cm) en zet het korte koord aan het rechter voorpand zoals beschreven bij sluiting-1.
Naai het lange koord aan het linker voorpand. Dit koord wordt om de taille gewikkeld via een opening in de zijnaad (zie de instructies hieronder). Knoop de koordjes samen aan de zijkant.

Sluit de zijnaden – als u heeft gekozen voor sluiting-2 moet u ca 1 cm open laten op 20-21-22-23-24 cm vanaf de onderkant

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 88-21.