DROPS / 88 / 18

DROPS 88-18 by DROPS Design

Enkel topp og heklet blomst i "Alpaca"

Stikkord: blomst, topper,

DROPS design: Modell nr Z-177
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - S/M - M/L - XL - XXL

Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
150-150-150-200-200 g nr 7120, støvgrønn

DROPS Pinne nr 3,5.
DROPS Heklenål nr 3 og 4,5 (til blomsten).
Tilbehør: ca 2 til 2,5 m silkebånd i matchende farge til toppen (ca 10 mm bredde) + ca 1 m til halssmykket (samme bredde).

fra 23.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 23.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 23.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 69kr. Les mer.
Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 23 m x 30 p på p 3,5 og glstrikk = 10 x 10 cm
Vrbord: * 2 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Strikketips: Etter felling til ermhull og hals kan det være lurt å strikke ytterste m i hver side i rille, slik at kanten ikke ruller seg.

Forstk: Les Strikketips!
Legg løst opp 86-98-104-116-131 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 3,5 med Alpaca. Strikk 1 p vrang (fra vrangen), deretter strikkes det 2 p vrbord med 1 kantm i hver side. Fortsett med glstrikk samtidig som m-ant justeres til 88-98-106-118-132 m på 1.p etter vrborden. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 10 cm økes det 1 m i hver side på hver 8.-8.-9.-9.-10. cm totalt 3 ganger = 94-104-112-124-138 m. Når arb måler 36-37-38-39-40 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 4 m 1 gang, 3 m 1 gang, 2 m 1-2-3-4-5 ganger og 1 m 3-5-6-9-13 ganger = 70-72-74-76-78 m - les Strikketips over. Når arb måler 40-42-43-44-46 cm felles de midterste 22-22-24-24-26 m av til hals. Videre felles på hver side av halsen på hver 2.p: 2 m 3 ganger og 1 m 5 ganger = 13-14-14-15-15 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 52-54-56-58-60 cm.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk. Fell til ermhull som på forstk = 70-72-74-76-78 m og strikk videre til arb måler 50-52-54-56-58 cm. Nå felles de midterste 40-40-42-42-44 m av til hals. Videre felles det på hver side av halsen på hver 2.p: 1 m 2 ganger = 13-14-14-15-15 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 52-54-56-58-60 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy sidesømmene innenfor 1 kantm.

Hals: Hekle en kant rundt ermhull og hals på nål 3 med Alpaca slik: 1 fm i første m, * 3 lm, hopp over ca 0,5 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg - NB: Pass på at lm-buene ikke hekles for tett, da vil ermhull og hals vide seg ut.
Silkebånd: Knyt silkebåndet 2 ganger rundt livet og slå en knute på ryggen.

Halsblomst: Blomsten hekles først med 3 blader, på neste omg blir det 5 blader, deretter 6 blader og tilslutt 8 blader på siste omg.
Hekle 4 lm på nr 4,5 med 2 tråder Alpaca og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: * 1 fm om ringen, 3 lm ,* gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg = 3 lm-buer.
2.omg: Hekle slik i hver lm-bue: 1 kjm, 5 st og 1 kjm = 3 blader. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens bakside.
3.omg: 1 lm, hekle 1 fm rundt første fm fra 1.omg, 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 4.st i første blad på 2.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 1.st i andre blad fra 2.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 5.st i andre blad fra 2.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 2.st i tredje blad fra 2.omg, deretter 3 lm og avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 5 lm-buer. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens forside.
4.omg: Hekle slik i hver lm-bue: 1 kjm, 6 st og 1 kjm = 5 blader. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens bakside.
5.omg: 1 lm, hekle 1 fm rundt første fm fra 3.omg, 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 5.st i første blad fra 4.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 4.st i andre blad fra 4.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 3.st i tredje blad fra 4.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 2.st i fjerde blad fra 4.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 1.st i femte blad fra 4.omg, deretter 3 lm og avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 6 lm-buer. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens forside.
6.omg: Hekle slik i hver lm-bue: 1 kjm, 6 st og 1 kjm = 6 blader. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens bakside.
7.omg: 1 lm, hekle 1 fm rundt første fm fra 5.omg, 4 lm, hekle 1 fm nederst i den 4.st i første blad fra 6.omg, deretter 4 lm, hekle 1 fm nederst i den 3.st i andre blad fra 6.omg, deretter 4 lm, hekle 1 fm nederst i den 1.st i tredje blad fra 6.omg, deretter 4 lm, hekle 1 fm nederst i den 6.st i tredje blad fra 6.omg, deretter 4 lm, hekle 1 fm nederst i den 5.st i fjerde blad fra 6.omg, deretter 4 lm, hekle 1 fm nederst i den 3.st i femte blad fra 6.omg, deretter 4 lm, hekle 1 fm nederst i den 2.st i sjette blad fra 6.omg, deretter 4 lm og avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg = 8 lm-buer. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens forside.
8.omg: Hekle slik i hver lm-bue: 1 kjm, 6 st og 1 kjm = 8 blader. Klipp og fest trådene.

Silkebånd: Tre silkebåndet gjennom 2 m på rosens bakside slik at rosen sitter stødig på båndet. Knyt båndet rundt halsen som et smykke.

Diagram

Mara 27.11.2016 - 12:05:

Hallo, Hoeveel garen heb ik nodig als ik de kleinste maat zonder bloem wil halen? Alvast bedankt!

DROPS Design 28.11.2016 kl. 11:35:

Hoi Mara. Ik zou vanuit gaan van wat er staat aan het begin van het patroon: Materialen: DROPS Alpaca van Garnstudio 150-150-150-200-200 g nr. 7120, zachtgroen. Het bloemetje is gehaakt van restjes - en niet van een complete bol.

Elisabeth 08.09.2007 - 10:49:

En kantmaska är den första maskan på varje sida och den stickas i regel som en rät masta alla varv. Då blir kanten stadigare. Hälsningar Elisabeth

Sofie 28.08.2007 - 14:36:

Vad är en kantmaska? Hur stickar man den? Tack på förhand /Fia

Kommentér oppskrift DROPS 88-18