DROPS Baby / 5 / 16

DROPS Baby 5-16 by DROPS Design

Trøje i Baby-uld i retstrik

Tags: jakker,

DROPS design: Model nr D-014-by
--------------------------------------------------------

Sættet består af: jakke og sokker.

Størrelse: mdr: 0/3 - 6/9 - 12/18 år: ( 2 - 3/4 - 5/6)
Tilsvarer i cm: 50/56 - 62/68 - 74/80 (86/92 - 98/104 - 110/116)
Materialer: DROPS Baby-uld fra Garnstudio
Strikkes hele sættet:
200-200-200 (250-250-300) gr f.nr 11, grøn
Jakken:
150-150-200 (200-200-250) gr f.nr 11, grøn
Sokken:
50 -50 -50 (50 -50 -50) gr f.nr 11, grøn

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 22.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 91.8kr. Læs mere.

Instruktioner

JAKKE:

Materialer: DROPS Rundp og Strømpep 2 og 2,5.
DROPS Træ-Knapper, brændt: 6-6-6 (7-7-7) stk. (knap nr 513).

Strikkefasthed: 26 m x 35 p på p 2,5 og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Rib: * 2 r, 2 vr *. Gentag fra *-*.
Retstrik (frem og tilbage på p): 2 p retstrik = 2 pinde. 1.p: Ret, 2.p:
Ret.
Retstrik på rundp: 2 p retstrik = 2 omg. 1.omg: Ret, 2.omg: Vrang.
Mønster: * 2 p vrang, 4 p ret *, gentag fra *-* opover - mønsteret ses fra retten.

Jakke: Jakken strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 130-150-158 (178-198-210) m op på p 2 med grøn og strik rib med 1 kantm i hver side mod midt foran i 3 cm og derefter en retstrik. Skift til rundp 2,5, strik glatstrik og tag 0-0-2 (2-2-0) m ud jævnt fordelt på p = 130-150-160 (180-200-210) m. Husk på strikkefastheden. Når arb måler 14-15-16 (19-20-22) cm strikkes mønster op ad - se forkl over. Videre når arb måler 20-21-24 (28-29-31) cm deles til ryg- og forstk således: 33-38-40 (45-50-53) m forstk, 64-74-80 (90-100-104) m rygstk, 33-38-40 (45-50-53) m forstk. Hver del strikkes færdig for sig.

Forstk: = 33-38-40 (45-50-53) m. Når arb måler 24-26-29 (34-37-40) cm lukkes der af til hals på hver 2.p således: 3-4-5 (6-7-9) m 1 gang, 3 m 1 gang, 2 m 1 gang, 1 m 2 gange og derefter på hver 4.p således: 1 m 1 gang. Luk af når arb måler 30-32-36 (41-45-48) cm.

Rygstk: = 64-74-80 (90-100-104). Når arb måler 28-30-34 (39-43-46) cm lukkes de midterste 14-16-20 (22-24-26) m af til hals. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2.p således: 2 m 1 gang ,1 m 1 gang. Luk af når arb måler 30-32-36 (41-45-48) cm.

Ærme: Slå 44-44-48 (48-52-56) m op på strømpep 2 med grøn og strik rib i 3 cm og derefter 2 p retstrik. Skift til strømpep 2,5, strik glatstrik og tag 0-2-0 (4-0-2) m ud jævnt fordelt på 1.omg = 44-46-48 (52-52-58) cm. Samtidig efter retstrikken tages der ud midt under ærmet således: 2 m 4-6-7 (8-16-15) gange på 1/3 mnd: skiftevis hver 7. og 8.omg, 6/9 mnd + 2 år: skiftevis hver 6. og 7.omg, 12/18 mnd: Hver 7.omg, 3/4 år: Hver 4.omg og 5/6 år: Hver 5.omg = 52-58-62 (68-84-88) m. Når arb måler 13-16-19 (20-24-28) cm lukkes der 4 m af midt under ærmet og der strikkes færdig frem og tilbage på p. Luk derefter af i hver side til ærmekuppel på hver 2.p således: 3-4-4 (5-6-7) m 4 gange. Luk af når arb måler 16-19-22 (23-27-31) cm.

Montering: Sy skuldersømmen. Saml ca 80-100 m op langs venstre forstk på rundp 2 med grøn og strik frem og tilbage på p: 2 p retstrik, 2,5 cm rib, 2 p retstrik, luk af. Gentag langs højre forstk, men efter 1 cm strikkes der 6-6-6 (7-7-7) knaphuller jævnt fordelt på p - 1 knaphul = luk 3 m af og slå 3 nye m op over de aflukkede på næste p. Saml ca 90-100 m op rundt i halsen på rundp 2 med grøn og strik 2 p retstrik, rib i 5 cm og derefter 2 p retstrik frem og tilbage på p, luk af. Sy ærmerne og knapperne i.

SOKKER:

Sokkens fodlængde: 10-11-12 (14-15-17) cm.
- Obs på de større str. kan man evt sætte skind under sålen ( det bliver dejlige tøfler).

Materialer: DROPS Pinde 2 og 2,5. DROPS Hæklenål nr 2,5.

Strikkefasthed: 26 m x 52 p på p 2,5 og retstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilbage på p): 2 p retstrik = 2 pinde. 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Rib: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Sok: Slå 46-50-50 (54-54-58) m op på p 2 med grøn og strik 6-7-7 (8-8-9) cm rib frem og tilbage fra midt bag. Strik 1 p glatstrik (fra vrangen) og skift til p 2,5 samtidig med der lukkes 10-14-8 (12-8-12) m af = 36-36-42 (42-46-46) m. Næste p fra retten: * 2 r sm, slå 1 om *, gentag fra *-*. Strik 1 p glatstrik. Sæt 12-12-14 (12-14-14) m på en tråd i hver side og strik 6-7-9 (10-10-11) cm retstrik over de midterste 12-12-14 (18-18-18) m. Sæt m fra tråden tilbage på p og saml 16-18-23 (26-26-28) m op på hver side af midtstykket = 68-72-88 (94-98-102) m på p. Strik 3-4-4 (5-5-5) cm retstrik over alle m samtidig med der efter 2-2,5-2,5 (3-3-3) cm tages ind på hver 2.p: 1 m i begyndelsen og slutningen af arb og strik 2 r sammen på hver side af de 2 midterste m til der er strikket ialt 3-4-4 (5-5-5) cm. Luk af og sy sømmen under foden og op af ribben med maskesting. Hækl en tråd af luftm på nål nr 2,5 (ca 30-35 cm) til at trække gennem hulkanten.

Diagram

Donna 19.01.2019 - 00:09:

Versteh ich das richtig, das bei der Abnahme für den Ärmel jeweils am Anfang der 1.Nadel und am Ende der 4.Nadel 2x5 Maschen abgekettet werden sollen? Und dann den Rest noch etwas hoch stricken? Dann hab ich einen kantigen Abschluss. Was hab ich falsch verstanden?

DROPS Design 21.01.2019 kl. 09:21:

Liebe Donna, ab diese Reihe stricken Sie hin und zurück; die 2 letzten M der 4. Nadel + die 2 ersten M der 1. Nadel abketten (= 4 M unter dem Ärmel), die Reihe bis zur Ende stricken, wenden die Rückreihe stricken, dann am Anfang jeder Reihe (Hin sowie Rückreihe) insgesamt 5 M x 4 Mal abketten (= 20 M werden auf beiden Seiten abgekettet + die 4 mittleren Maschen unter dem Ärmel). Viel Spaß beim stricken!

Dagmar 17.01.2019 - 16:49:

Verstehe beim Ärmel nicht ganz wie die Zunahme UNTER DEM ÄRMEL gemeint ist, soll auf dem nadelspiel nur auf zwei Nadeln zugenommen werden? Sorry bin Anfänger.

DROPS Design 18.01.2019 kl. 08:08:

Liebe Dagmar, die Runden beginnen unter dem Ärmel (wo die Naht sein sollte), die Abnahmen entstehen am Ende der Runde + am Anfang der nächste Runde= auf beiden Seiten vom Rundbegin. Viel Spaß beim stricken!

Guri 07.10.2018 - 16:13:

Hej jeg strikker baby trøje 5-16.Erdet rigtigt at ærmerne kun er13 cm , jeg strikker 0-3 måneder.Jeg syntes at de virker meget korte.\r\nMvh\r\nGuri Hansen

DROPS Design 09.10.2018 kl. 10:52:

Hej Guri, med ærmekuplen bliver ærmet 16 cm i den mindste størrelse. For og bagstykke går jo lidt ud over ærmet, men vil du strikke det længere så gør det efter de 13 cm og altså inden du strikker ærmekuplen :)

Guri Hansen 04.10.2018 - 15:58:

Hej, jeg er igang med at lave jeres sok i den mindste størrelse. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal sy de ti lukkede masker sammen? Jeg håber at i kan hjælpe mig. Hilsen Guri.

DROPS Design 05.10.2018 kl. 07:29:

Hei Guri. Du kan sy som vist i denne videoen. God fornøyelse.

Eva Christensen 24.05.2018 - 20:27:

Når der samles masker op til ribkanten i halsen, skal der samles masker op hen over den ribkanten, der er strikket langs forkanterne?

DROPS Design 29.05.2018 kl. 14:11:

Hej Eva, ja du samler også masker op over ribkanten. God fornøjelse!

Lelletta 12.03.2018 - 00:17:

Buonasera! Vi ringrazio, sono riuscita a procedere da sola, ma mi dispiace che non mi abbiate risposto!

Lelletta 27.02.2018 - 16:44:

Buonasera! tra il davanti e il dietro,(taglia 2 anni) all'altezza del collo, ci sono ben 5 cm. di differenza il lavoro misura 34 per il davanti e 39 per il dietro. Mi sembra troppo! E' un errore o devo seguire quelle istruzioni? Vi ringrazio anticipatamente!

Alicia 24.01.2018 - 06:33:

Hello!This pattern Baby 5-16 says to use Alpaca green color.There are several greens in Alpaca,and I do not know which one.It is a beautiful color and I would like to use it.Thank you for your time!

DROPS Design 24.01.2018 kl. 09:40:

Dear Alicia, colour number has been added, it should be color no 7139, dark grey green. Happy knitting!

Camilla 01.06.2017 - 23:07:

Hvilken str knapp skal jeg bruke? Jeg finner ikke igjen knapp nr. 513 i nettbutikken.

DROPS Design 02.06.2017 kl. 06:59:

Hei Camilla Knappene som er brukt i denne oppskriften er en treknapp, Sedertre og størrelsen på den er 15 mm. Se: DROPS Knapper

Susan Fell 11.06.2014 - 10:27:

Somehow I am a little confused, when the pattern says "keeping 1 st at each edge in garter st." does that mean from the very beginning of the garment or from when you start the two purl rows of the pattern. Also this time I am using baby Merino, I seem to be going through the wool very quickly, surely 4 balls, will be enough for the cardigan only? Thanks for your help, Susan Fell Australia

DROPS Design 11.06.2014 kl. 11:36:

Dear Mrs Fell, you work the edge sts in garter st when starting pattern. To check amount of yarn in an alternative, please click there. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 5-16