DROPS / 34 / 18

DROPS 34-18 by DROPS Design

DROPS Vest met ajourpatroon van “Muskat”. Maat S – L.

Trefwoorden: kantpatroon, vesten,
Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Maat: Small/medium (Medium/large)
Materiaal: DROPS Muskat van Garnstudio,
550 (600) gr nr. 22, bruin

DROPS Rondbreinaald 4 mm, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.
DROPS Breinaalden 2,5 mm.
DROPS Haaknaald 3 mm.
DROPS Knopen: 5 stk

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 22.33€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding:
20 st x 26 nld met Muskat op breinld 4 mm volgens patroon M.1 = 10 x 10 cm.
1 patroonrapport in de breedte (= 13 st) = 6,5 cm. Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Patroon:
Zie patroon M.1 en teltekening M.2 (1 keer de teltekening = 1 rapport). De teltekening geeft het motief weer aan de goede kant. Zowel de heengaande als de teruggaande nld zijn weergegeven.

Rand:
1 nld av, 3 cm tricotsteek, brei de volgende nld als volgt: 2 r sm, 1 omslag (= omslagrand), 3 cm tricotsteek.

Patroon M.1:
Het aantal steken moet deelbaar zijn door 13 st.
1e nld (= goede kant): * 2 r, haal 1 st recht af, 1 r, haal de afgehaalde st over de gebreide st, 4 r, 2 r sm, 2 r, 1 omslag, 1 r, omslag *. Herhaal steeds *-*. 2e nld en alle even nld (= verkeerde kant): av.
3e nld: *1 omslag, 2 r, haal 1 st recht af, 1 r, haal de afgehaalde st over de gebreide st, 2 r, 2 r sm, 2 r, 1 omslag, 3 r *. Herhaal steeds *-*.
5e nld: * 1 r, 1 omslag, 2 r, haal 1 st recht af, 1 r, haal de afgehaalde st over de gebreide st, 2 r sm, 2 r, omslag, 4 r *. Herhaal steeds *-*.
7e nld: *1 omslag, 1 r, 1 omslag, 2 r, haal 1 st recht af, 1 r, haal de afgehaalde st over de gebreide st, 4 r, 2 r sm, 2 r *. Herhaal steeds *-*.
9e nld: * 3 r, 1 omslag, 2 r, haal 1 st recht af, 1 r, haal de afgehaalde st over de gebreide st, 2 r, 2 r sm, 2 r, 1 omslag *. Herhaal steeds *-*.
11e nld: * 4 r, 1 omslag, 2 r, haal 1 st recht af, 1 r, haal de afgehaalde st over de gebreide st, 2 r sm, 2 r, 1 omslag, 1 r *. Herhaal steeds *-*. Herhaal de 1e - 12e nld.

Panden:
Brei het vest heen en weer op de rondbreinaald vanaf middenvoor. Gezien het grote aantal steken kunt u beter geen rechte breinld gebruiken. Zet 225 (238) st op met rondbreinld 4 mm en bruin. Brei volgens teltekening M.2. Brei na M.2 verder volgens patroon M.1, met 2 st tricotsteek als kantsteek aan weerszijden van middenvoor. Let op de steekverhouding. Brei bij een hoogte van 23 (25) cm de nld als volgt: 54 (57) st (+ 2 kantst) voorpand, kant 3 st af voor het armsgat, 108 (115) st achterpand, kant 2 st af voor het armsgat, 54 (57) st (+ 2 kantst) voorpand. Brei ieder deel apart verder.

Voorpand: = 54 (57) st (+ 2 st).
Meerder aan de zijkant 1 st (= kantst) voor de naad = 55 (58) st (+ 2 kantst). Kant daarna 2 (5) keer 1 st af voor het armsgat binnen de kantst in iedere 2e nld = 53 (53) st (+ 2 kantst). Kant vanaf een hoogte van 40 (41) cm af voor de hals in iedere 2e nld: 1 keer 7 st (+ 2 kantst), 2 keer 4 st, 3 keer 2 st en 6 keer 1 st x 6. Kant alle st af bij een totale hoogte van 51 (53) cm, na een heel rapport.

Achterpand: = 108 (115) st.
Meerder aan weerszijden 1 st (= kantst) voor de naad = 110 (117) st. Kant daarna 2 (5) keer 1 st aan weerszijden af voor het armsgat, binnen de kantst, in iedere 2e nld = 106 (107) st. Kant bij een hoogte van 48 (50) cm de middelste 42 (43) st af voor de hals. Kant daarna aan beide halszijden af in iedere 2e nld: 1 keer 3 st, 1 keer 2 st en 1 keer 1 st. Kant alle st af bij een totale hoogte van 51 (53) cm – zoals bij het voorpand.

Mouwen:
Brei de mouwen heen en weer op de rondbreinaald. Zet 46 (46) st op met rondbreinld 4 mm en bruin. Brei volgens teltekening M.2 – meerder 8 st in de laatste nld gelijkmatig verdeeld in de nld = 54 (54) st. Brei verder volgens patroon M.1 met 1 kantst aan weerszijden (let er op dat er één rapport midden op de mouw komt). Meerder bovendien 29 (29) keer 1 st aan weerszijden, binnen de kantsteek, in om en om iedere 3e en 4e nld = 112 (112) st. Kant, als de mouw een hoogte heeft van 44 (45) cm, 5 keer 4 st aan weerszijden af in iedere 2e nld. Kant de resterende st af. De hoogte is nu ca 48 (49) cm.

Afwerken:
Sluit de schoudernaden Naai de mouwen in het vest. Sluit de mouw- en zijnaden in één keer met de kantsteek als naadtoeslag. Let er op dat de naad niet te dik wordt. Neem langs linker voorpand ca 100 st op tussen de 2 kantst met op breinld 2,5 mm en bruin. Brei de rand. Herhaal dit langs het rechter voorpand, maar kant na 1 cm tricotsteek gelijkmatig verdeeld op de breinld af voor 5 knoopsgaten - 1 knoopsgat = kant 2 st af. Zet in de volgende nld 2 nieuwe st op boven de afgekante st. Haak met haaknld 3 mm en bruin rond de hals een toer van 139 v (48 boven het achterpand, 45 langs het rechter voorpand en 46 langs het linker voorpand). Haak daarna rond de hals, de mouwen en de panden met haaknld 3 mm en bruin een rand als volgt: 1 v in de st er onder, * 3 l, 1 stk in de 1e l, sla 2 st over, 1 v in de 3e l*. herhaal steeds *-*. Naai de knopen aan.

Sharan V. Stanwood 19.02.2019 - 04:39:

Your pattern here shows a woman wearing a lacy cardigan, but the information and the actual pattern itself say the design is for children 2 to 12. It does not appear to be the pattern for the lacy cardigan. You need to fix this!

DROPS Design 19.02.2019 kl. 09:31:

Dear Mrs Stanwood, you are right, there is a mistake here, you will find this jacket under in UK-English here. Happy knitting!

Christina 31.07.2013 - 15:55:

Frage: Gibt es zu dem 11-Reihen-Mustersatz kein gezeichnetes Diagramm? Das abgebildete Diagramm kann es nicht sein... MfG, Christina

DROPS Design 02.08.2013 kl. 08:26:

Liebe Christina, das Muster ist bei dieser älteren Anleitung nur im Text beschrieben.

Elli W. 19.08.2012 - 11:31:

Sorry bitte 2 Mal löschen hatte Fehlermeldungen

Elli W. 19.08.2012 - 11:30:

Reihe 9 in Deutsch ist falsch. Richtig ist 9. R.: * 3 re., Umschlag, 2 re., 1 M. abheben, 1 re, die abgehobene über die gestrickt ziehen, !! 2 re,!!! 2 re. zusammen, 2 re., Umschlag *.

Elli W. 19.08.2012 - 11:27:

Hallo, nach vielen Projekten habe ich doch einen Fehler gefunden. Reihe 9 in Deutsch ist falsch. Richtig ist 9. R.: * 3 re., Umschlag, 2 re., 1 M. abheben, 1 re, die abgehobene über die gestrickt ziehen, !! 2 re,!!! 2 re. zusammen, 2 re., Umschlag *. Hat gedauert bis ich auf die Idee eines Fehlers kam. Gruß Elli

DROPS Design 20.08.2012 kl. 16:19:

Ja das stimmt, vielen Dank für den Hinweis. Da war beim Übersetzen ein Fehler passiert. Ich werde es gleich korrigieren.

Elli W. 19.08.2012 - 11:25:

Hallo, nach vielen Projekten habe ich doch einen Fehler gefunden. Reihe 9 in Deutsch ist falsch. Richtig ist 9. R.: * 3 re., Umschlag, 2 re., 1 M. abheben, 1 re, die abgehobene über die gestrickt ziehen, !! 2 re,!!! 2 re. zusammen, 2 re., Umschlag *. Hat gedauert bis ich auf die Idee eines Fehlers kam. Gruß Elli

Gerrie Killingley 08.06.2012 - 12:43:

Voor zover ik heb begrepen, wordt de rand langs de voorpanden dubbel gebreid; ik neem daarvoor aan dat de knoopsgaten twee keer moeten worden gebreid?! Zo ja, moeten deze dan nog verder worden afgewerkt om ze bijeen te houden?

DROPS Design 08.06.2012 kl. 14:44:

Ja, je moet inderdaad de knoopsgaten maken op zowel de buiten- als de binnenkant van de rand. Wij hebben geen standaard voor het afwerken van de gaten, maar je kan evt de randen van het knoopsgaten een beetje aan elkaar naaien.

DROPS Design NL 07.02.2012 - 21:03:

Ik kom wel uit op 13: 4 r, 1 omsl, 2 r (= 7), haal 1 st recht af, 1 r, haal de afgehaalde st over de gebreide st (= 8), 2 r sm (= 9), 2 r, 1 omslag, 1 r (= 13)

`Henny 07.02.2012 - 14:54:

In de 11e naald van het patroon klopt iets niet, daar zijn maar 12 steken in genoemd, geen 13.

Marja 18.01.2012 - 19:38:

Volgens mij ontbreek er een telpatroon

Laat een opmerking achter voor DROPS 34-18