DROPS / 37 / 16

DROPS 37-16 by DROPS Design

Hæklet DROPS vest i Safran

Tags: v-hals, veste,

DROPS design: Model nr Ø-022
-------------------------------------------------------

Størrelse: Small (Medium - Large)

Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
300 (350-350) gr f.nr 18, natur

DROPS Hæklenål nr 3.
DROPS Knapper: 4 stk

Hæklefasthed: 22 stangm x 13 rækker på nål 3 = 10 x 10 cm. Husk nr på hæklenål er kun vejledende

Garnet til denne opskrift koster fra 59.7kr. Læs mere.
Ryg- og forstykke: Slå 221 (229-239) luftm op med nål 3 og natur. Vend ved at hækle 1 fastm i 2.1uftm regnet fra nålen. Nu hækles 3 rækker med fastm frem og tilbage = 220 (228-238) fastm, vend arb ved at hækle en luftm. Videre hækles 1 stangm i hver fastm = 220 (228-238) stangm. Nu hækles der stangm frem og tilbage op ad. Hver række vendes ved at der hækles 3 luftm = 1.stangm på næste række. Husk på hæklefastheden. Sæt en mærketråd i hver side for at markere for- og rygstk. Højre forstk = 55 (57-60) stangm, rygstk = 110 (114-118) stangm og venstre forstk = 55 (57-60) stangm. Når arb måler 27 (28-28) cm lukkes der af til hals således: 1 stangm 18 (19-20) gange på skiftevis hver og hver 2.række . Aflukning i begyndelsen af en række foregår således: Vend med 3 luftm, hækl 1 stangm i næstsidste stangm på foregående række. Aflukningen i slutningen af en række foregår således: Hækl 1 stangm i sidste stangm på foregående række og 1 stangm i 3.1uftm i kanten. Samtidigt når arb måler 30 (31-32) cm hækles for- og rygstk færdige for sig.

Forstk: Luk derefter af til ærmegab således: * Hækl til der er 2 stangm tilbage på forstk. Vend og hækl tilbage *. Det er nu lukket 2 stangm af til ærmegab. Gentag fra *-" 3 gange. Luk derefter 1 stangm af 3 gange på samme måde = 44 (46--49) stangm. Samtidigt når arb måler 47 (49-51) cm lukkes der af til skulder på hver 2.række således: Hækl mod ærmegabet, men vend når der er 7 stangm tilbage. Videre vendes der når der er 7 stangm tilbage og derefter 6 stangm. Træk tråden gennem til sidst efter at de sidste 6 (7-9) stangmasker er hæklet. Arb måler ca 50 (52-54) cm.

Rygstk: = 110 (114-118) stangm. Videre hækles således: Start 1.række i 3.stangm fra mærketråden og hækl til der er 2 stangm tilbage. Vend og hækl tilbage. Det er nu lukket 2 stangm af i hver side. Nu lukkes der 2 stangm af 3 gange i hver side ved at vende og hækl tilbage når der 2 stangm tilbage. Luk derefter 1 stangm af 3 gange i hver side på samme måde = 88 (92-96) stangm. Når arb måler 47 (49-51) cm hækles til skulder som på forstk. Samtidig når arb måler 48 (50-52) cm lukkes der af til hals ved at de midterste 32 (34-34) stangmasker ikke hækles. På næste række vendes der og hækles tilbage når det er 2 stangm tilbage mod halsen. Efter skulderindtagningen er afslutet måler arb ca 50 (52-54) cm.

Montering: Sy skuldersømmen. Hækl fastm frem og tilbage langs venstre forstk op til halsindtagningen med nål 3 og natur i 3 cm. Gentag langs højre forstk, men efter 1 cm hækles der 4 knaphuller jævnt fordelt på rækken - 1 knaphul = hækl 2 luftm og spring over 2 fastm. Nu hækles 1 række med fastm rundt i ærmegabet og derefter rundt i halsen fra midt foran. Videre hækles der en kant rundt i ærmegabet, nederst rundt på ryg- og forstk og rundt i halsen fra midt foran således: 1 fastm 3 luftm, 1 fastm i 1.1uftm, spring over 2 m, 1 fastm *, gentag fra '-". Sy knapper i.

Diagram

CELINE 04.09.2018 - 16:02:

Vous avez noté : diminuer pour l'encolure 18 fois 1 B alternativement tous les rangs et tous les 2 rangs. Cela veut-il dire : *rang 1 (dimin) , rang 2 (dimin) , rang 3 (sans dimin)* etc... ? Merci d'avance Bien à vous

DROPS Design 05.09.2018 kl. 07:53:

Bonjour Céline, vous allez diminuer ainsi: 1 rang avec diminution, 1 rang sans diminution, 1 rang avec diminution - et vous répétez ces 3 rangs jusqu'à ce que les 18 brides aient été diminuées. Bon crochet!

CELINE 23.07.2018 - 09:19:

Bonjour, Pouvez-vous me dire quel est le diamètre des boutons pour ce modèle ? Merci d'avance.

DROPS Design 23.07.2018 kl. 12:43:

Bonjour Céline, ils devait être d'environ 15 mm. Bon crochet!

Stephanie 21.07.2014 - 05:12:

"every and every other row"? Would this be "odd rows" (1,3,5,etc) or every row -20 times? Thanks.

DROPS Design 21.07.2014 kl. 09:59:

Dear Stephanie, dec every and every other row alternately means to dec that way: work *1 row with dec, 1 row without dec, 1 row with dec*, repeat from *-*. Happy crocheting!

DROPS Design NL 25.02.2010 - 10:45:

Ja, ca 2 stokjes per cm. Ik zal het doorgeven aan onze ontwerper van de website. Het lijkt me een goed idee voor de Handwerkschool. Bedankt. Tine

Es 25.02.2010 - 02:23:

Ja, dan is 2,2 stokjes een cm. Heb het door, Tine.Ik ben dan de weg altijd kwijt i.v.m het aantal lossen opzetten, zoals je al zei, het is dan net als bij het breien.Het is jammer dat in het Nederlands zo weinig bekendheid aan het omrekenen van patronen wordt besteed, op buitenlandse site's zie je daar meer over, als je de taal tenminste kan lezen.Misschien een idee voor de Drops site(zowel voor breien als Haken) Ik kan weer verder, dank je Tine.

DROPS Design NL 24.02.2010 - 10:03:

Lees ik het patroon goed, dan haak je 1 v in elke v (min 1 l om mee te keren) en vervolgens 1 stk in elke v - dus de breedte in l/v is gelijk aan de breedte in stokjes. Gr. Tine

Es 24.02.2010 - 01:09:

Nee, dat begrijp ik wel, alleen zit ik met hoeveel lossen je per cm gebruik? .Kwestie van uitproberen maar is daar een indicatie voor? Voor breien heb je een aantal steken, In dit patroon wordt in elke vaste een stokje gehaakt. Moet ik nu de losse tellen per cm(deze worden vasten)Begrijp ik dit zo goed?ik bedoel 22 stokjes=22 vasten=10cm=22 lossen + 1 extra?

DROPS Design NL 22.02.2010 - 14:20:

Helaas kunnen wij niet een patroon aanpassen naar individuele wensen. Maar omrekenen werkt eigenlijk net zoals bij een breipatroon. Voor dit patroon is de haaksteekverhouding 22 stk in de breedte en 13 toeren in de hoogte (=10 cm). Onderaan staan de afmetingen in cm. U kunt deze vergelijken met uw eigen afmetingen en dan berekenen hoeveel stokjes en toeren u extra nodig heeft voor uw maat. Veel haakplezier. Tine.

Es 20.02.2010 - 21:07:

Oke, wist ik niet. Alleen ik kan wel een breipatroon omrekenen, maar met haken ben ik nog niet zover, misschien een beetje hulp?

DROPS Design NL 16.02.2010 - 12:01:

Dit patroon is meer dan 10 jaar oud. Toen maakte DROPS niet veel modellen in grotere maten. Maar u kunt wel dit patroon zelf aanpassen met meer steken en met hulp van de stekenverhouding en maattekening onderaan. Succes. Groetjes, Tine

Kommentere opskrift DROPS 37-16