DROPS / 82 / 12

DROPS 82-12 by DROPS Design

Kort, vid DROPS jakke i "Silke"

Tags: jakker, slå om,

Materialer: DROPS Silke fra Garnstudio
250-300-300-350 gr f.nr 02, brun
og brug: DROPS Silke-Tweed fra Garnstudio
50-50-50-50 gr f.nr 16, gulgrøn

DROPS Pinde nr 3,5.

23 m x 30 p på p 3,5 og M.1 = 10 x 10 cm.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Mønster: Se diag M.1 og M.2. 1.p = retsiden
Modellen på billedet er retstrikket, men Silke i retstrik har en tendens til at vokse. Derfor har vi i opskriften skrevet at man i M1 strikker 2 p glat, 1 p vrang men vrangen skal vendes ud, så man har de 2 p vrang på retsiden. Mønsteret ser da ud som retstrik, men giver ikke samme tyngde i trøjen, hvilket gør at den holder formen.
OBS! Diagrammet "ligger ned".

Rygstk: Slå 130-140-150-160 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3,5 med gulgrøn. Strik 2 p retstrik - 1.p = retsiden, skift til brun og fortsæt med M.1 til færdig mål. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 26-27-28-29 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 4 m 1 gang, 3 m 1-1-2-2 gange, 2 m 2-3-3-4 gange og 1 m 3-4-4-3 gange = 102-106-110-118 m. Når arb måler 42-44-46-48 cm lukkes de midterste 28-30-30-32 m af til hals. Luk derefter af på hver side af halsen på hver 2.p: 1 m 2 gange = 35-36-38-41 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 44-46-48-50 cm.

Venstre forstk: Slå 86-93-100-107 m op (inkl 1 kantm i siden og 21-23-25-27 m som overlapper midt foran) på p 3,5 med gulgrøn. Strik 2 p retstrik - 1.p = retsiden, skift til brun og fortsæt med M.1 over alle m til færdig mål. Når arb måler 26-27-28-29 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk. Samtidig når arb måler 30-32-34-36 cm lukkes der af mod halsen på hver 2.p: 5 m 1 gang, 4 m 2 gange, 3 m 3 gange, 2 m 4-4-5-5 gange og 1 m 7-10-10-13 gange = 35-36-38-41 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 44-46-48-50 cm.

Højre forstk: Slå op og strik som venstre men modsat.

Ærme: Slå 58-62-64-66 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3,5 med gulgrøn. Strik 4 p retstrik, skift til brun og fortsæt med M.2 en gang, derefter strikkes M.1 til færdig mål. Når arb måler 12 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 3,5.-3.-2,5.-2. cm totalt 8-9-11-13 gange = 74-80-86-92 m. Når ærmet måler 40 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2-3-4-5 gange, 1 m 10-8-6-4 gange og derefter 2 m i hver side til arb måler 50 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 51 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.

Hals: Strik ca 150 til 170 m op rundt i halsen på p 3,5 med brun. Strik 3 p ret, luk derefter af.
Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 03.03.2006
Modellen på billedet er retstrikket, men Silke i retstrik har en tendens til at vokse. Derfor har vi i opskriften skrevet at man i M1 strikker 2 p glat, 1 p vrang men vrangen skal vendes ud, så man har de 2 p vrang på retsiden. Mønsteret ser da ud som retstrik, men giver ikke samme tyngde i trøjen, hvilket gør at den holder formen.
OBS! Diagrammet \"ligger ned\".

Jorge Zazzari 07.12.2018 - 02:07:

Quisiera saber a qué año pertenecen los catálogos 82 - 83 y 84. Gracias!

DROPS Design 16.12.2018 kl. 22:53:

Hola Jorge. Estos catálogos son de la temporada 2007.

Lies Haasnoot 21.10.2018 - 17:22:

Hier staat martiaal 300 gr. bruin en 50 gr. mosterd, is dat goed? Ik heb 200 gr meer moeten kopen. Groet Lies

Mieke Vd Wijdeven 29.04.2018 - 11:29:

Op de foto is de hals niet afgewerkt.

Ankie Duisters 21.01.2017 - 13:38:

Hoe breed wordt het rechtervoorpand ? En het lijkt of het linkervoorpand kleiner is in de breedte? Klopt dit

DROPS Design 26.01.2017 kl. 12:13:

Hoi Ankie. Beide voorpanden zouden even groot zijn. Je kan de brede met hulp van de stekenverhouding berekenen. Bijvoorbeeld: 86 st met een stekenverhouding van 23 st per 10 cm geeft ongeveer: 86/23 x 10 = 37 cm breed

Gerrie Van Veen 17.09.2015 - 07:58:

Bij het patroon betekenen de open hokjes en de hokjes met kruisje erin hetzelfde. Rechts op de goede, averecht op de verkeerde kant. Volgens mij klopt dit niet en geeft het dus ook geen patroon. Hoe moet het wel zijn??

DROPS Design 17.09.2015 kl. 15:57:

Hoi Gerrie. Je hebt gelijk, dat was een fout in de vertaling van het telpatroon. Het is nu aangepast.

Annelise Petersen 04.07.2012 - 15:20:

Hej er det en onesice str, eller mangler der str angivelse i opskriften

Linda 06.07.2012 kl. 19:31:

Se norska eller svenska versionen! Drops har missat översättningen till danska!

Kommentere opskrift DROPS 82-12