DROPS / 43 / 4

DROPS 43-4 by DROPS Design

DROPS nordisk kofta i Silke-tweed eller Alpaca med omlott eller vanlig knäppning med skärp.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: Small/medium (Medium/large)
Garnåtgång: DROPS Silke-tweed från Garnstudio
200 (250) gr f.nr 05, blå
50 (50) gr f.nr 10, grå
50 (50) gr f.nr 01, natur
50 (50) gr f.nr 02, brun
50 (50) gr f.nr 09, melerad beige

Eller använd: DROPS Alpaca från Garnstudio
250 (300) gr f.nr 6360, blå
100 (100) gr f.nr 517, mellangrå
100 (100) gr f.nr 100, natur
100 (100) gr f.nr 607, ljus brunmelerad
100 (100) gr f.nr 618, ljus beige

DROPS St och Strumpst 2,5 och 3,5.

Stickfasthet: 23 m x 30 v på st 3,5 och slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att stnr endast är vägledande!

Resår: * 1 rm, 1 am *. Upprepa från *-*.

Vanlig knäppning: denna förkl har vanlig knäppning med framkant och 5 knapphål, V-halsen är lika på båda koftorna. Höger Framst: Lägg upp 48 (52) m på st 2,5 med blå och sticka 1 cm resår. Byt till st 3,5 och sticka Mönster uppöver. Kontrollera stickfastheten. Öka i sidan och avm för ärmhål och hals (när arb mäter 30 (31) cm) som förklaras i mönstret. Vänster Framst: Lägg upp och sticka som höger - se till att få mönstret likt på varje sida av mitt fram. Montering: Plocka upp ca 60 m på st 2,5 med blå längs vänster framst, sticka 3 cm resår, maska av. Upprepa längs höger men efter 1 cm avm till 5 knapphål - 1 knapphål = avm 3 m, lägg upp 3 nya m på nästa v. Plocka upp ca 120 m runt halsen med blå på st 3,5, sticka 3 v slätst och maska av. Sy i knappar.

Höger Framst: Om det önskas en vanlig knäppning på koftan med knappar och framkant, se förkl ovan.
Lägg upp 96 (104) m på st 2,5 med blå och sticka 1 cm resår. Byt till st 3,5 och sticka Mönster uppöver. Kontrollera stickfastheten.
När arb mäter 3 cm ökas i sidan: 1 m x 10 (10) på vart 4e v (5e v) och samtidigt när arb mäter 3 cm startas avm mot mitt fram på vartannat v: 3 m x 1 (3), 2 m x 4 (3) och sedan växelvis * 1 och 2 m * x 4 (= 12 m) och sedan 1 m x 25. Samtidigt när arb mäter 23 (25) cm avm för ärmhål på vartannat v: 2 m x 2 (3), 1 m x 1. Efter sista avm = 53 (55) m kvar, mäter arb ca 30 (31) cm. Nu avm till hals på vartannat v: 2 m x 1, 1 m x 1, 2 m x 1, 1 m x 5, sedan avm på vart 4e v: 1 m x 6. Maska av de resterande 37 (39) m när arb mäter 48 (50) cm.

Vänster Framst: Lägg upp och sticka som höger.

Bakst: Lägg upp 96 (104) m på st 2,5 med blå och sticka 1 cm resår. Byt till st 3,5 och sticka Mönster uppöver. När arb mäter 3 cm ökas i varje sida: 1 m x 10 (10) på vart 4e v (5e v) = 116 (124) m. När arb mäter 23 (25) cm avm för ärmhål på vartannat v: 2 m x 2 (3), 1 m x 1 = 106 (110) m. När arb mäter 46 (48) cm avm de mittersta 26 (26) m till hals. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 2 m x 1, 1 m x 1. Maska av de resterande 37 (39) m när arb mäter 48 (50) cm.

Ärm: Lägg upp 52 (52) m på strumpst 2,5 med blå och sticka 2 cm resår. Byt till strumpst 3,5, sticka Mönster och öka 4 (4) m jämnt fördelat på 1a v = 56 (56) m. När arb mäter 5 (5) cm ökas det 2 m mitt under ärmen 30 (30) ggr på vart 4e v = 116 (116) m. Efter Mönstret stickas färdigt med blå. När arb mäter 48 (48) cm avm 4 m mitt under ärmen och det stickas färdigt fram och tillbaka på st. Nu avm 6 m i varje sida för axel på vartannat v 5 ggr, maska av. Arb mäter ca 52 (52) cm.

Montering: Sy axelsömmen. Plocka upp ca 140 m längs höger framst till mitt bak på st 3,5 med blå och sticka 3 v slätst, maska av. Upprepa längs vänster framst. Band: Lägg upp 11 m med blå på st 2,5 och sticka resår - den yttersta m i varje sida stickas räta på alla v, maska av efter 70 cm. Sticka två band. Sy fast Bandet på den sidan av framst som är 3 cm bred. Sy sidsömmarna på bålen men i höger sidsöm görs ett hål på 3 cm rätt över resåren (till att trä bandet igenom), sy med Knapphålstygn runt hålet. I vänster sida sys en ögla efter resåren på 3 cm (till att trä bandet igenom). Sy ärmarna mot bålen.

= melerad beige

Maja Wälder 03.10.2015 - 16:56:

Sehr geehrtes Team, leider ist das Diagramm für DROPS 43-4 nur sehr schlecht zu erkennen. Besteht die Möglichkeit, dass Sie mir eine bessere Ausfertigung per Mail zukommen lassen? Im Voraus herzlichen Dank! Mit freundlichen Grüßen M. Wälder

DROPS Design 04.10.2015 kl. 21:55:

Leider haben wir keine bessere Version des Diagramms zur Verfügung, die Anleitung ist schon recht alt, sie stammt noch aus vordigitaler Zeit. Versuchen Sie, sich das Diagramm vergrößert auszudrucken und markieren Sie sich die verschiedenen Symbole mit Textmarkern in unterschiedlichen Farben, dann haben Sie eine bessere Übersicht.

Kommentér oppskrift DROPS 43-4