DROPS / 45 / 14

DROPS 45-14 by DROPS Design

DROPS Trui met patroon in Muskat. Maat S-L.

Trefwoorden: kantpatroon, truien,

Maat: S – M – L

Materiaal: DROPS Muskat
550-550-600 gr. kleur nr. 5, lila

DROPS rondbreinld 3 en 4 mm

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 22.33€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Stekenverhouding: 20 st x 26 nld met nld 4 mm in tricotst = 10 x 10 cm

Ribbelst, heen en weer gebreid op de nld: Brei alle nld.

Ribbelst, in de rondte gebreid: Brei 1 nld recht, 1 nld av.

Patroon: Zie telpatronen. 1 telpatroon = 1 herhaling.

De Nederlandse vertaling van de termen in de teltekening staat onderaan dit patroon in dezelfde volgorde als de termen in de teltekening staan.

Voorpand: Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld.
Zet 101-113-119 st op (incl 1 kant st aan iedere kant) met nld 4 mm en brei 2 nld ribbelst. Ga verder in patroon als volgt: 11-17-20 st van M.1, 4 herhalingen van M.2, M.3, 11-17-20 st van M.1. Denk om de stekenverhouding! Kant bij een hoogte van 31-33-33 cm af voor de armsgaten aan iedere kant om de nld: 0-1-2 x 3 st, 2-2-2 x 2 st en 1-2-1 x 1 st = 91-95-97 st. Kant bij een hoogte van 50-52-53 cm de middelste 33-35-35 st af voor de hals en minder voor de hals om de nld: 2-2-2 x 2 st en 2-2-2 x 1 st. Kant de overgebleven st af bij een hoogte van 56-58-59 cm.

Achterpand: Zet op en brei als het voorpand. Kant af voor de armsgaten als beschreven voor het voorpand. Kant bij een hoogte van 54-56-57 cm de middelste 41-43-43 st af voor de hals en minder aan weerskanten 2 st langs de hals in de volgende nld. Kant de overgebleven st af bij een hoogte van 56-58-59 cm.

Mouwen: worden heen en weer gebreid op de rondbreinld.
Zet 45-45-47 st op (incl 1 kant st aan iedere kant) met nld 4 mm en brei 2 nld ribbelst. Ga verder in patroon als volgt: 1-1-2 st van M.1, 2 herhalingen van M.2, M.3, 1-1-2 st van M.1. Meerder bij een hoogte van 5-5-5 cm 1 st aan iedere kant in totaal 28-28-29 keer als volgt: maat S en M: afwisselend elke 3e en 4e nld, maat L: elke 3e nld = 101-101-105 st – verwerk gaandeweg de gemeerderde st in het patroon. Minder bij een hoogte van 47-45-44 cm voor de mouwkop aan iedere kant om de nld: 6-9-10 x 5-3-3 st en kant de overgebleven st af. De mouw meet ongeveer 52-52-52 cm.

Afwerking: Naai de schoudernaden dicht. Naai de mouwen in het lijf en naai de mouw- en zijnaden dicht. Neem ongeveer 100 tot 106 st op rond de hals met nld 3 mm en brei 2 cm ribbelst.

Nederlandse vertaling van het telpatroon:

Leeg vierkant = Recht
Klein zwart vierkant in vierkant = Av
Zwart vierkant = 1 omsl en haal 1 st recht af
Kruis in vierkant = Brei de afgeh st en de omsl av samen (aan de verkeerde kant)
Oval = Omsl
Schuine lijn van links naar recht over 2 vierkantjes = 2 st recht samen
Schuine lijn van rechts naar links over 2 vierkantjes = 1 st recht afh, 1 st recht, afgeh st overh

= 1 omslag + 1 steek recht afhalen
= brei de omslag en de afgehaalde steek averecht samen (gezien vanaf de verkeerde kant)
= omslag
= 2 recht samen
= haal 1 steek recht af, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek

Lorraine Forcier 19.07.2019 - 18:14:

Au 1er rang du pt fantaisie, on ne peut respecter le diagramme M2 compte tenu qu'on n'a pas de jeté ni de m. glissée (après les 2 rgs au pt mousse...). Il me manque sûrement une information.

DROPS Design 05.08.2019 kl. 16:21:

Bonjour Mme Forcier, le diagramme se lit de bas en haut, ainsi, dans la partie M.1 de M.2, au premier rang, on va tricoter: *2 m env, 1 jeté, glisser 1 m à l'end, 1 m end, passer la m glissée par-dessus la m tricotée*, répétez de *-* 3 fois au total et terminez par 2 m env. Bon tricot!

Anita Nordberg 19.07.2019 - 15:37:

Tänkte göra denna tröja, och ser ingenstans stickfastheten, det står på framstycket ”kontrollera stickfastheten” men hittar det inte. Ska jag använda stickfastheten för garnet Muskat eller gäller det med mönsterstickningen? Vilken i så fall?

DROPS Design 22.08.2019 kl. 08:56:

Hej. Vi har uppgett stickfasthet längst upp i mönstret så det är den du får använda. Lycka till!

Lorraine Forcier 18.07.2019 - 18:35:

Si je comprends bien : Taille L : 20 m. de M1 devra se faire comme suit : 1 m. lis, 2 fois 9 m. du diag. et la 1ère m. du diagramme. À la fin je devrai faire M1 comme suit : 2 fois 9 mailles, 1ère m. du diagramme M1 et terminer par une m. lisière. Est-ce bien ça? C'est la seule façon pour obtenir mes 119 mailles.

DROPS Design 19.07.2019 kl. 07:43:

Bonjour Mme F orcier, c'est tout à fait ainsi qu'il faut tricoter M.1. Bon tricot!

Susanne Jakobsen 19.05.2019 - 10:18:

Skal der strikkes mønster på både ret og vrang siden. Eller strikkes der kun vrang på vrangsiden

DROPS Design 20.05.2019 kl. 07:29:

Hei Susanne. Du skal strikke mønster på alle pinner (dvs fra både rettsiden og vrangsiden). Diagrammene viser alle pinner, men sett fra rettsiden. Pinne 1, 3, 5 osv i diagrammene strikkes fra rettsiden, mens pinne 2, 4, 6 osv i diagrammene strikkes fra vrangsiden. Når du skal strikke fra vrangsiden må diagrammet leses fra venstre mot høyre. I tilleg må maskene strikkes motsatt: rettmasker strikks vrang, vrangmasker strikkes rett osv (slik at mønsteret ser ut som diagrammert fra rettsiden). God fornøyelse

Margaret 16.07.2018 - 15:15:

If I wanted to make this in xxl how many extra stitches should I cast on?

DROPS Design 16.07.2018 kl. 16:07:

Dear Margaret, we are unfortunately not able to adapt every pattern to every individual request. You are welcome to contact your DROPS store for any personnal assistance adjusting the pattern. Happy knitting!

Yolanda Bertschinger 28.05.2018 - 17:12:

Hallo\r\nBeim Diagramm, sind da nur die Hinreihen gezeichnet, wie werden die Rückreihen gestrickt?\r\nZ.B. bei der Vorderreihe 1 Umschlag/1 M abheben (links oder rechts abheben??), wie werden diese beiden Maschen auf der Rückseite gestrickt??

DROPS Design 29.05.2018 kl. 09:17:

Liebe Frau Bertschinger, alle Reihen sind im Diagram gezeigt, die Diagramme lesen Sie von dem unteren Ecken an der rechten Seiten: die Hin-Reihen werden rechts nach links gelesen (Reihen 1, 3, 5..) und die Rückreihen (Reihen 2,4,6...) links nach rechts. Viel Spaß beim stricken!

Ans Wisselink 12.03.2017 - 17:34:

Schema niet goed. Op 2e naald isM3 av en niet r

Christina D Cersosimo 25.05.2016 - 19:53:

I am having difficulty reading the M1 chart as 20 stiches for the Size Large sweater. Is the first section of the first row as follows: Knit 1 edge stich, K7 of the M3 chart, then [P2, YOSlip1] 3 times? That is using only 17 stiches from the cast on, but ending with 3 additional stiches made with the YO's. This would result in 131 stiches at the end of the first row. Is this correct? On the opposite side, should you reverse the order so that the P2 bumps up against the Knit stiches of M3?

DROPS Design 26.05.2016 kl. 08:44:

Dear Mrs Cersosimo, in size M, you will work M.1 over the next 20 sts, ie work 2 times M.1 (= 2 x 9 sts) then work the first 2 sts in M1 (= P2) = 20 sts. You will then work: M.1 over the first 20 sts as below, then repeat M.2 a total of 4 times (4x18 sts), M.3 1 time (= 7 sts) and finish with 20 sts in M.1 = 119 sts. Happy knitting!

Marie BOUTIN 12.02.2014 - 09:45:

Bonjour, si je respecte les explications on utilise 2 mailles au moment du jeté cela fait a un décalage entre le nbre de mailles utilisées et celles requises pour le modèle taille M. J'arrive en bout d'ouvrage avec seulement 5 motifs (au lieu de 6)et il me reste 10 mailles dont je ne sais pas quoi faire. Merci de vos explications que j'attends avec impatience pour pouvoir continuer mon pull. Soit je n'ai pas compris le schéma , soit il manque une info. Bonne journée. Marie

DROPS Design 12.02.2014 kl. 12:33:

Bonjour Mme Boutin, en taille M, on tricote 17 m en M1 (soit 9 m du diag + les 8 premières m), puis 4 fois M2 (soit 4 x 18 m), M3 (= 7 m) et 17 m en M1 (soit 9 m du diag + les 8 premières m) = 113 m. Dans M3, chaque jeté compense 1 dim, ex au rang 3: 2 m end, 2 m ens à l'end, 1 jeté, 3 m end (= 7 m). Bon tricot!

Nolda Van Mill 16.04.2013 - 11:36:

Patroon 45-14, volgens het patroon moet 11 steken m1 vervolgens 4x18 steken m² dan 11 steken m1 volgens mij klopt dat niet hou 7 steken over

DROPS Design 16.04.2013 kl. 21:12:

Je breit: 11 st M.1, 4 herhalingen M.2 (= 72 st), M.3 (= 7 st) en 11 st M.1 = 11+72+7+11 = 101 st

Laat een opmerking achter voor DROPS 45-14