DROPS / 49 / 5

DROPS 49-5 by DROPS Design

DROPS kofta i Camelia och Cotton Viscose.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: Small/Medium (Medium/Large)
Garnåtgång: DROPS Camelia från Garnstudio
300 (350) gr f.nr 26, marin 50 ( 50) gr f.nr 44, oliv
50 ( 50) gr f.nr 18, lila
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
150 (150) gr f.nr 13, blå
100 (100) gr f.nr 12, grön
50 ( 50) gr f.nr 04, gul

DROPS Rundst och Strumpst 2,5 och 3,5.
DROPS Sten Optik-Knappar: 5 st. (Knapp nr 117K).

Stickfasthet: 23 m x 30 v på st 3,5 och mönster = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är vägledande!

Mönster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mönstret visas från rätsidan. Hela mönstret slätstickas.

Kant: Sticka 3 cm slätst, 1 v avigt (= vikkant), 3 cm slätst.

Bålen: Koftan stickas runt på rundst efter Kanten och klipps upp för ärmhål och mitt fram efteråt. Kanten stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 255 (283) m (inkl 2 kantm) på rundst 2,5 med marin och sticka Kant. Byt till rundst 3,5 och öka 3 m mitt fram - dessa m + kantm = 5 m är till att klippa upp i efteråt och stickas inte in i mönstret. Sticka M.1 och sedan M.2. Kontrollera stickfastheten. Efter M.2 stickas M.3 och sedan M.4. Efter M.4 stickas M.5 och sedan M.6. Efter M.6 stickas färdigt med marin. Samtidigt när arb mäter 28 (29) cm stickas nästa v så här: 5 uppklippsm, 63 (70) m framst, öka 4 m (= uppklippsm som inte stickas in i mönstret), 127 (141) m bakst, öka 4 m (= uppklippsm som inte stickas in i mönstret), 63 (70) m framst. När arb mäter 48 (50) cm avm det till hals mitt fram; 14 (16) m + de 5 uppklippsm. Arbetet stickas färdigt fram och tillbaka på st. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 3 m 2 ggr, 2 m 2 ggr, 1 m 4 ggr. Samtidigt när arb mäter 53 (55) cm avm de mittersta 39 (41) m bak till hals. Sedan avm 2 m i varje sida på nästa v mot halsen bak. Maska av när arb mäter ca 55 (57) cm.

Ärm: Lägg upp 60 (62) m på strumpst 2,5 med marin och sticka Kant. Byt till strumpst 3,5 och sticka marin. Samtidigt efter kanten ökas det 2 m mitt under ärmen 32 (33) ggr på växelvis vart 3e och 4e v = 124 (128) m. Samtidigt när arb mäter 6 cm stickas M.5. Efter M.5 stickas det vidare med marin. När arb mäter 33 (31) cm stickas M.6. Efter M.6 stickas det färdigt med marin. När arb mäter 46 (44) cm sätts 4 m mitt under ärmen på en tråd och det stickas vidare fram och tillbaka på st. Fortsätt att sticka fram och tillbaka på st samtidigt som det sätts 13 (14) m på tråden i varje sida till axel på vartannat v 3 ggr. Nu mäter arb ca 49 (47) cm. Sätt alla m på strumpst igen och sticka runt över alla m så här: 2 cm slätst med avigan ut till sömsmån över klippkanten på bålen, maska av.

Montering: Sy en märktråd ned mitt i de ökade m i varje sida och mitt fram. Sy två maskinsömmar runt märktråden, 1a söm = 1/2 m från tråden, 2a söm = 1/2 m från 1a söm. Klipp upp för ärmhål och mitt fram. Sy axelsömmen. Plocka upp ca 120-130 m längs vänster framst på st 2,5 med marin och sticka Kant, maska av. Upprepa längs höger framst, men efter 1 cm stickas det 5 knapphål jämnt fördelade - 1 knapphål = avm 2 m och lägg upp 2 nya m över de avm på nästa v (Kom ihåg knapphål på viksidan). Plocka upp ca 120 m runt halsen på st 2,5 med marin och sticka 2,5 cm slätst, byt till blå och sticka 1 v slätst, 1 v avigt (= vikkant). Byt tillbaka till marin och sticka 2,5 cm slätst, maska av. Vik alla kanterna dubbla mot avigan och sy. Sy i ärmarna mot bålen från rätan så här: Sy växelvis ett stygn i sista v på ärmen före sömsmånen och ett stygn på bålen efter maskinsömmen. Vänd koftan med avigan ut och sy sömsmånen från ärmen över klippkanten på bålen för hand. Vik alla kanterna mot avigan och sy. Sy i knappar.

Diagram

= marin
= oliv
= lila
= blå
= grön
= gul

Kommentér oppskrift DROPS 49-5