DROPS / 50 / 23

DROPS 50-23 by DROPS Design

DROPS tröja i Muskat med flätor

Tags: fläta, marin, tröjor,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: Dam: Small - Medium - Large
Garnåtgång: DROPS Muskat från Garnstudio
700 (800-850) gr f.nr 32, turkos

DROPS Rundst 3 och 4. Strumpst 3

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 14.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 196kr. Läs mer.
Stickfasthet: 20 m x 26 v på st 4 och slätst = 10 x 10 cm och 22 m x 26 v på st 4 och M.4 = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är vägledande!

Resår: * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-*.

Mönster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mönstret i diagrammet visas från rätan - 1a v = rätsidan.

Framst: Stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 114 (124-128) m (inkl 1 kantm i varje sida till söm - stickas inte in i mönstret) på rundst 3 med turkos och sticka resår i 6 cm. Byt till rundst 4, sticka 1 v slätst och öka 32 (32-34) m jämnt fördelade = 146 (156-162) m. Sticka nästa v från rätan så här: 1 kantm, 15 (20-23) m av M.4 (S+M-starta vid pil B, L-starta vid pil D), M.3, M.2, M.1, M.2, M.3, 15 (20-23) m av M.4 (starta på första ruta av diagrammet), 1 kantm. Kontrollera stickfastheten. När arb mäter 39 (43-44) cm avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 1 (1-1) gång, 2 m 1 (3-2) ggr, 1 m 3 (4-4) ggr = 130 (130-140) m. När arb mäter 56 (60-62) m avm de mittersta 20 (22-22) m till hals. Sedan avm det mot halsen på vartannat v: 3 m 2 ggr, 2 m 2 ggr, 1 m 2 ggr = 43 (42-47) m på axel. När arb mäter 63,5 (67,5-69,5) cm stickas ett v slätst samtidigt som det avm 11 (11-12) m jämnt fördelade - men avm inte m över M.4 = 32 (31-35) m på axel. Maska av när arb mäter 64 (68-70) cm.

Bakst: Stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 114 (124-128) m (inkl 1 kantm i varje sida till söm - stickas inte in i mönstret) på rundst 3 med turkos och sticka resår i 6 cm. Byt till rundst 4, sticka 1 v slätst och öka 10 (10-10) m jämnt fördelade. Sticka sedan M.4 uppöver så här: 1 kantm, 122 (132-136) m av M.4 (S+M-starta vid pil A, L-starta vid pil C), 1 kantm. Kontrollera stickfastheten. När arb mäter 39 (43-44) cm avm för ärmhål som på framst = 108 (108-116) m. När arb mäter 62 (66-68) cm avm de mittersta 30 (32-32) m bak till hals. Sedan avm 2 m i varje sida på nästa v mot halsen = 37 (36-40) m på axel. När arb mäter 63,5 (67,5-69,5) cm stickas ett v slätst samtidigt som det avm 5 m jämnt fördelat på varje axel = 32 (31-35) m. Maska av när arb mäter 64 (68-70) cm.

Ärm: Stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 50 (50-54) m på rundst 3 med turkos och sticka resår i 5 cm. Byt till rundst 4 och sticka 1 v slätst samtidigt som det ökas 17 (17-19) m jämnt fördelat på 1a v = 67 (67-73) m. Sticka nästa v från rätan så här: 4 (4-7) m av M.4 (S+M-starta vid pil C, L-starta vid pil A), M.3, M.2, M.3, 4 (4-7) m av M.4 (starta på första rut av diagrammet). Samtidigt ökas det 1 m i varje sida 26 (26-25) ggr på S: Vart 4e v M+L: Växelvis vart 3e och 4e v = 119 (119-123) m. När arb mäter 48 (47-46) cm avm det 4 (3-4) m i varje sida till axel på vartannat v 8 (10-9) ggr, maska av. Arb mäter ca 54 (55-53) cm.

Montering: Sy axelsömmen. Plocka upp ca 105-115 m runt halsen på strumpst 3 och sticka 6 v slätst, maska av. Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsöm i ett.

= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 rm, 2 rm från hj.st
= sätt 1 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 1 am från hj.st
= sätt 2 m på hj.st framför arb, 1 am, 2 rm från hj.st
= Fläta: Flätan stickas över 2 maskor så här: Sticka den andra m först utan att lyfta m av stickan och sedan stickas den första m. Sedan lyfts båda m av vänster st.

Kommentarer (8)

Skriv din kommentar här!

Florence Freemantle 17.09.2017 - 11:04:

It seems to me that, in the charts, the blank square should be described as K on the right side and P on the wrong side and, for the square with the dot in it, P on the right side and K on the wrong side. Is this correct?

DROPS Design 17.09.2017 kl. 12:21:

Hi Florence, You are right that the blank square is knit from the right side and purl from the wrong side and the oppsite for the square with the dot in it. However, it does say in the pattern that the diagram shows all the rows in the pattern from the right side, so it might be confusing to others if we then said the square was knit from right side and purl from wrong side. Happy knitting!

Eileen Sterio 16.02.2016 - 14:45:

Love this sweater ..coming out great. Quick question -- pattern calls for binding off at either end for the armholes. How does one bind-off at the end of the row. I have been continuing with the b/o every row(r and r side) -- will this be ok?

DROPS Design 16.02.2016 kl. 15:53:

Dear Mrs Sterio, you will bind off for armhole on each side, ie at the beg of each row on each side (both from RS and from WS). Happy knitting!

Linda 26.08.2015 - 01:36:

Are the patterns for right side rows only and the wrong side rows purl across?

DROPS Design 26.08.2015 kl. 10:32:

Dear Linda, all rows are included in diagrams, ie RS and WS rows, 1 square = 1 st x 1 row - click here for more info about diagrams. Read from the right towards the left from RS (starting at the bottom corner on the right side), and from the left towards the right from WS. Happy knitting!

Ineke 20.01.2015 - 10:04:

-Is de "vlecht" hetzelfde als de kabel? -Bij beschrijving-Patroon: patroon staat overdwars- is dit nog steeds zo? -VP staat Patroon 4,(start bij eerste vierkant van het telpatroon) Moet ik dan niet kijken naar A,B,C, of D?

DROPS Design 21.01.2015 kl. 16:02:

Hoi Ineke. Ja, Vlecht en kabeltje is hetzelfde. Ik heb dat nu ook aangepast in het patroon. Het telpatroon staat goed, dat is een fout in de tekst.

Lena 15.03.2014 - 15:38:

Det är ju mindre maskor på bakstycket för att det inte stickas flätmönster.

Pernilla 15.03.2014 - 14:18: www.garnstudio.com

Jag fattar inte ska det vara mindre maskor på bakstycket än framstycket? Och inga flätmönster😳

Marja-Leena Hallio 11.02.2012 - 23:19:

Minulla on kysymys liittyen hihoihin.Kun lisätään silmät niin mitä neuletta neulotaan reuna lisäyssilmukoiden ja ensimmäisen M4:n väliin vai jatketaanko M4 levittämällä? Kiitos jos saisin tiedon. Muutoin puserosta on tulossa onnistunut.Yst.terveisin Marja-Leena Hallio

Marja-Leena Hallio 23.02.2012 kl. 19:18:

Pistin ilmeisesti väärään kategoriaan kysymykseni, koska en saanut siihen koskaan vastausta. Ratkaisin ongelmani neulomalla kahden silmukan palmikkoa jolloin hihasta tulee oikein näyttävän näköinen. Ostin Muskat-langan sijasta Drops Karismaa joka 100% villaa.Langan laatuun en ole erityisen tyytyväinen, koska mielestäni neulelangoissa ei ole kerässä jatkettuna solmuilla. Neljässä kerässä kutomistani on lanka jatkettu solmulla. Ärsyttävää

Hanne Lis Olsen 03.02.2010 - 22:32: www.hannelis-design. ...

Hvornår kommer opskriften på denne bluse kan kun se diagramet .Mvh Hannelis

Kommentér oppskrift DROPS 50-23