DROPS / 51 / 7

DROPS 51-7 by DROPS Design

DROPS kofta och topp i Safran med små flätor

Tags: fläta, koftor, set, toppar,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: Small/medium (Medium/large)
OBS! Måtten på måttskissen visar plagget mätt i sträckt tillstånd. Bålen blir smalare pga mönstret.
Garnåtgång: DROPS Safran från Garnstudio
400 (400) gr f.nr 06, lavendel

DROPS Rundst 3 och 3,5. Strumpst 3,5.
DROPS Pärlemor-Knapp: 8 st (Knapp nr 523).

Garnet till detta mönstret kostar 144kr. Läs mer.
Stickfasthet: 23 m x 30 v på st 3,5 och slätst = 10 x 10 cm.
Kom ihåg att st.nr endast är vägledande! Se OBS! under storlek.

Mönster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mönstret i diagrammet visas från rätan.

Bålen: Koftan stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 260 (280) m (inkl 2 kantm) på rundst 3,5 med lavendel och sticka M.1 uppöver med 1 kantm i varje sida mot mitt fram. Kontrollera stickfastheten. När arb mäter 31 (32) cm stickas nästa v så här: 63 (68) m framst, avm 4 m för ärmhål, 126 (136) m bakst, avm 4 m för ärmhål, 63 (68) m framst. Varje del stickas färdig för sig.

Framst: = 63 (68) m. Nu avm för ärmhål på vartannat v: 3 m 2 (3) ggr, 2 m 2 ggr, 1 m 1 (3) ggr = 52 (52) m. När arb mäter 45 (45) cm avm det till hals på vartannat v: 2 m 7 ggr, 1 m 3 (4) ggr. Maska av när arb mäter 55 (57) cm.

Bakst: = 126 (136) m. Nu avm för ärmhål som på framst = 104 (104) m. När arb mäter 53 (55) cm avm de mittersta 30 (32) m till hals. Sedan avm 2 m i varje sida på nästa v mot halsen. Maska av när arb mäter 55 (57) cm.

Ärm: Lägg upp 51 (53) m på strumpst 3,5 med lavendel och sticka M.1 uppöver (se till att få 3 am mitt på ärmen). Samtidigt när arb mäter 6 (6) cm ökas det 2 m mitt under ärmen 32 (33) ggr på vart 3e v = 115 (119) m. När arb mäter 42 (41) cm avm 4 m mitt under ärmen och det stickas färdigt fram och tillbaka på st. Sedan avm det 4 m i varje sida till axel på vartannat v 9 (12) ggr, maska av. Arb mäter ca 51 (52) cm.

Montering: Sy axelsömmen. Vänster Framst: Plocka upp 111 m längs vänster framst på rundst 3 med lavendel och sticka 4 v rätst fram och tillbaka på st, maska av. Höger Framst: Plocka upp och sticka som vänster framst, men efter ett v stickas det så här: Sticka 2 m, (avm 2 m, sticka 13 m) upprepa () 7 ggr, avm 2 m, sticka 2 m. På nästa v läggs det upp 2 nya m över de avm m. Maska av. Plocka upp ca 110-120 m runt halsen på rundst 3 med lavendel och sticka 4 v rätst fram och tillbaka på st, maska av. Sy i ärmarna och knapparna.

DROPS topp i Safran med små flätor.

Storlek: Small/medium (Medium/large) OBS! Måtten på måttskissen visar plagget mätt i sträckt tillstånd. Bålen blir smalare pga mönstret.

Garnåtgång: DROPS Safran från Garnstudio
200 (200) gr f.nr 05, ljus blå

DROPS Rundst 2,5 och 3,5 och Strumpst 3,5

Bålen: Lägg upp 230 (245) m på rundst 3,5 med ljus blå och sticka M.1 uppöver. Kontrollera stickfastheten. När arb mäter 29 (30) cm stickas de 3 kommande v så här: De 2 första v: 5 m slätst, 105 (112) m framst, 10 m slätst, 105 (113) m bakst, 5 m slätst. Sedan stickas det 3e v så här: avm 4 m för ärmhål, 2 m slätst, 103 (110) m M.1, 2 m slätst (= 107 (114) m framst), avm 8 m för ärmhål, 2 m slätst, 103 (111) m M.1, 2 m slätst (= 107 (115) m bakst), avm 4 m för ärmhål. Varje del stickas färdig för sig.

Framst: = 107 (114) m. De yttersta 2 m i varje sida mot ärmhålet skall hela tiden slätstickas. Nu avm för ärmhål i varje sida på insidan av de 2 slätst m: 1 (1) m på vartannat v 11 (12) ggr, på vart 4e v 2 (6) ggr, och på vart 6e v 3 (1) ggr = 75 (76) m. När arb mäter 39 (40) cm avm de mittersta 23 (26) m till hals. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 2 m 2 ggr, 1 m 6 ggr, och på vart 4e v: 1 m 1 gång = 15 (14) m på axel. Maska av när arb mäter 53 (55).

Bakst: = 107 (115) m. Nu avm för ärmhål som på framst = 75 (77). När arb mäter 51 (53) cm avm de mittersta 41 (45) m till hals. Sedan avm 2 m i varje sida på nästa v mot halsen. Maska av när arb mäter 53 (55) cm.

Montering: Sy axelsömmen.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 03.03.2006
Under rubrik Montering: Plocka upp ca 115-120 m runt halsen och sticka 4 v rätst. Maska av.

= Fläta: Flätan stickas över två maskor så här: Sticka den andra m först utan att lyfta m av st och sedan stickas den första m. Sedan lyfts båda m av vänster st.

Ann 16.07.2018 - 14:50:

Vill sticka enbart toppen. Har ca 250g Drops Cotton Viscose, räcker detta? Hade jag stickat i Safran så hade jag valt storlek M/L och de rekommenderade stickorna. Vad bör jag välja för storlek och stickor när jag ersätter Safran?

DROPS Design 19.07.2018 kl. 12:20:

Hei Ann. Til toppen trenger du 200 g safran. Både Cotton Viscose og Safran tilhører garngruppe A så de kan helt fint byttes ut med hverandre. Når det er sagt så er et nøste med safran lenger enn et nøste med cotton viscose (160 og 110 meter). Du kan lese mer om garnalternativer og fremgangsmåte for utregning av garnmengde her. Det er strikkefastheten som avgjør hvilke pinner du bør bruke, så lenge den overholdes skal målene på plagget bli som på målskissen. Husk at når du måler cotton viscose må du strekke plagget litt, da viscosen gjør at det siger sammen. God fornøyelse.

Marimar 02.07.2015 - 22:13:

Bonjour, j'envisage de tricoter ce gilet, et j'aimerai savoir la quantité nécessaire pour pouvoir le tricoter. La quantité indiquée correspond au gilet, au débardeur ?.. Merci

DROPS Design 03.07.2015 kl. 09:38:

Bonjour Mme Marimar, les fournitures indiquées à droite de la photo concernent le gilet uniquement, celles du débardeur se trouvent au début des explications du débardeur (soit 200 g dans les 2 tailles). Bon tricot!

Agnes Von Der Goltz 13.04.2015 - 13:42:

Vielen Dank für die schnelle Antwort. Jetzt kann icvh loslegen.

Agnes Von Der Goltz 13.04.2015 - 12:36:

Hallo Zusammen, wie wird beim Model Drops 51-7 die Rückreihe gestrickt. Das Diagramm zeigt nur die rechte Seite. Vielen Dank.

DROPS Design 13.04.2015 kl. 13:07:

Das Diagramm zeigt alle R (also auch die Rück-R), wie sie auf der Vorderseite erscheinen. Die weißen Kästchen stricken Sie also in Hin-R rechts und in Rück-R links und die Kästchen mit einem schwarzen Punkt in Hin-R links und in Rück-R rechts. Die Verzopfung erfolgt nur in Hin-R.

Eyssartier 30.05.2014 - 13:00:

Bonjour pourquoi il n'y a que des explications avec des aiguilles circulaire. comment faire le même modèle avec des aiguilles traditionnelles dans l'attente d'une réponse de votre part je vous remercie de votre compréhension

DROPS Design 03.06.2014 kl. 08:45:

Bonjour Mme Eyssartier, pour tricoter chaque pièce séparément, répartissez les mailles pour chaque pièce et ajoutez 1 m lis de chaque côté pour les coutures. Les quantités de fils doivent parfois être modifiées en conséquence. Votre magasin DROPS vous aidera si nécessaire. Si vous voulez apprendre à tricoter en rond sur circulaire, nos vidéos pourront vous aider. Bon tricot!

Karin De Natris 23.05.2013 - 14:32:

De verklaring van het het breipatroon is in een buitenlandse taal en kan niet zien welke steken dus gebruikt worden in het telpatroon !

DROPS Design 23.05.2013 kl. 15:12:

Hoi Karin. Lees in het patroon: "De Nederlandse verklaring van de symbolen in de teltekening staan onderaan dit patroon, in dezelfde verticale volgorde als de symbolen bij de teltekening" - en kijk vervolgens onderaan het patroon bij: "VERKLARING SYMBOLEN TELTEKENING. Dit is standaard op onze oude patronen tot wij ze handmatig aanpassen. Ik zat het met deze nu ook doen.

Annette Sjöblad 19.05.2012 - 22:06:

Ska man sticka runt halsen på toppen, hur många maskor skall man plocka upp i så fall. och hur många varv skall det stickas. det står inget om halsen i mönstret.

DROPS Design 28.05.2012 kl. 09:26:

Hej, under montering står så här: Plocka upp ca 110-120 m runt halsen på rundst 3 med lavendel och sticka 4 v rätst fram och tillbaka på st, maska av.

Kommentér oppskrift DROPS 51-7