DROPS / 83 / 9

DROPS 83-9 by DROPS Design

DROPS genser med "tapte-masker" i "Eskimo" og "Vienna"

DROPS design: Modell nr EE-027
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL – XXL
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
250-250-300-300-350 gr nr 27, rødbrun-mel
og bruk: DROPS Vienna fra Garnstudio
150-150-150-200-200 gr nr 15, sort

DROPS Pinne nr 15.

Målene på målskissen kan se litt små ut men plagget blir svært elastisk så strikk den str du vanligvis pleier.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: høy hals, mønster/teknik: tapte masker, type oppskrift: gensere,

9 m x 10 p på p 15 og Mønster = 20 x 20 cm.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Mønster: 1.p (= retten): * 1 r, 1 kast på p *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 r. 2.p (= vrangen): Strikk rett samtidig som kastene fra forrige p slippes ned (= tapte-m).

Felletips (gjelder skulder, hals og nederst på erme): Avpass slik at 1.p i Mnst er strikket (det er nå m + kast på p) - videre felles det av fra vrangen men nå slippes ikke kastene ned - dette gjøres for at avfellingskanten ikke skal stramme.

Måletips: Arb måles når det ligger flatt.

Forstk: Legg opp 16-18-20-22-24 m på p 15 med 1 tråd Eskimo + 1 tråd Vienna (= 2 tråder) - NB: Legg opp over 2 p og trekk den ene p ut før det strikkes videre, dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk. Strikk 1 rille, deretter fortsettes det med Mønster - se forkl over. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 12 cm økes det 1 m i hver side = 18-20-22-24-26 m. Når arb måler 35-36-37-38-39 cm - husk Måletips - felles det 1-2-2-3-4 m i hver side til ermhull = 16-16-18-18-18 m. Når arb måler 54-56-58-60-62 cm felles 4 m i hver side av til skulder - se Felletips = 8-8-10-10-10 m tilbake på p. Strikk halsen videre med Mønster til arb måler 70-72-74-78-82 cm (halsen måler nå 16-16-16-18-20 cm fra skulderen) og fell av - se Felletips.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk men øk i siden når arb måler 24 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.

Erme: Det strikkes opp m i ermhullet, deretter strikkes ermet ovenfra og ned. Strikk løst opp 17-18-19-20-21 m på p 15 med 1 tråd Eskimo + 1 tråd Vienna - se fig.1 (det strikkes ikke opp m over de 1-2-2-3-4 m som ble felt av i hver side til ermhull på bolen). Strikk Mønster. Når arb måler ca 2-4-4-7-9 cm settes det 1 merketråd i hver side (markerer hvor ermet skal syes til bolen) - herfra måles arb videre. Når arb måler 4 cm felles det 1 m i den ene siden. Når arb måler 17-17-11-11-11 cm felles det 1 m i den andre siden. Gjenta fellingen 1-1-2-2-2 ganger til i hver side med 13-13-8-7-7 cm mellom hver felling = 13-14-13-14-15 m. Strikk videre til arb måler ca 54-52-52-50-49 cm fra merketrådene og fell av - se Felletips.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy halsen sammen i hver side i ytterste ledd av ytterste m - ved de "tapte-m" skal tråden det syes med følge med oppover i samme lengde som m slik at sømmen ikke strammer. Sy sidesømmene på samme måte. Sy ermet sammen opp til merketråden på samme måte og sy ermet til bolen - merketråden på ermet skal passe mot sidesømmen på bolen, pass på at sømmen ikke strammer.