DROPS / 54 / 19

DROPS 54-19 by DROPS Design

DROPS kofta i Silke-Tweed

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S (M-L)
Övervidd: 116 (124-132) cm
Hel längd: 74 (77-80) cm
Garnåtgång: 6 (7-7) härvor svart (nr 06) och 5 (6-6) härvor brun (nr 02)DROPS Silke-tweed från Garnstudio

Stickor: Rundst 2½. Rundst & Strumpst 3 och 3½.
Knappar: DROPS-knapp nr105K: 6 st.

Stickfasthet: 23 m på st 3½ och mönster = 10 cm.

Kant: Sticka 3 cm slätst, byt till brun och sticka 1 v slätst, 1 v avigt (= vikkant), byt tillbaka till svart och sticka 3 cm slätst.

Mönster: Se diagram. Mönstret i diagrammet visas från rätan. Hela mönstret slätstickas.

Kant: Sticka 3 cm slätst, 1 v avigt (= vikkant), 3 cm slätst.

Fram- och bakst: Koftan stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 270 (286-306) m (inkl 1 kantm i varje sida mot mitt fram) på rundst 3 med svart och sticka 3 cm slätst, 1 v avigt (= vikkant - härifrån mäts arb). Byt till rundst 3½ och sticka mönster uppöver så här: 135 (143-153) m av M.1, 135 (143-153) m av M.2 (se till att snurra trådarna runt varandra när det byts färg mitt bak). När arb mäter 47 (50-52) cm stickas nästa v så här: 65 (69-74) m framst, avm 6 m för ärmhål, 128 (136-146) m bakst, avm 6 m för ärmhål, 65 (69-74) m framst. Fram- och bakst stickas färdiga var för sig.

Framst: Nu avm för ärmhål på vartannat v: 3 m 1 (2-3) ggr, 2 m 3 (3-3) ggr, 1 m 4 (3-5) ggr = 52 (54-54) m. När arb mäter 51 (54-57) cm avm till hals på vartannat v: 1 m 8 ggr, sedan på vart 4e v: 1 m 6 ggr och till slut på vart 6e v: 1 m 2 (3-3) ggr. Maska av när arb mäter 74 (77-80) cm.

Bakst: Maska av för ärmhål som på framst = 102 (106-106) m. När arb mäter 72 (75-78) cm avm de mittersta 26 (28-28) m till hals. Sedan avm 2 m i varje sida på nästa v mot halsen. Maska av när arb mäter 74 (77-80) cm.

Höger ärm: Lägg upp 50 (50-52) m på strumpst 3 med svart och sticka 3 cm slätst, 1 v avigt (= vikkant - härifrån mäts arb). Byt till strumpst 3½ och sticka M.4 uppöver - se till att få en rapport mitt uppe på ärmen. Samtidigt när arb mäter 5 cm ökas 2 m mitt under ärmen 37 (37-39) ggr på växelvis vartannat och vart 3e v = 124 (124-130) m. När arb mäter 43 (42-41) cm avm 6 m mitt under ärmen och det stickas färdigt fram och tillbaka på st. Sedan avm det i varje sida till axel på vartannat v: 3 m 2 ggr, 2 m 10 (12-15) ggr, 3 m 2 ggr. Arb mäter ca 53 (53-54) cm.

Vänster ärm: Stickas som höger, men med M.3 i stället för M.4.

Montering: Sy axelsömmen. Plocka upp ca 170-190 m längs vänster framst till mitt bak på rundst 2½ med svart och sticka Kant, maska av. Upprepa längs höger framst, men efter 1 cm stickas det 6 knapphål jämnt fördelat från halsavm start och ned - 1 knapphål = avm 2 m och öka 2 nya m över de avm på nästa v (kom ihåg knapphål på viksidan). Sy i ärmarna så här: ärmen med mörk botten sys i på den sidan av bålen som har ljus botten, ärmen med ljus botten sys i på den sidan av bålen som har mörk botten. Vik alla kanterna dubbla mot avigan och sy. Sy i knapparna.

Diagram

= svart
= brun

Barbara 06.03.2018 - 14:35:

Muss ich auch bei den streifen den kontrastfaden mitführen,da ja auch der farbwechsel kommt,?

DROPS Design 06.03.2018 kl. 16:06:

Liebe Barbara, die Streifen sind nicht so hoch, so würde ich persönnlich macchen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 54-19