DROPS / 55 / 9

DROPS 55-9 by DROPS Design

DROPS trøje med bølgemønster i Cotton Viscose og Safran.

(Viscose strækker sig, tag hensyn til dette når arb måles! Ujævne m vil stort set rette sig ud efter vask.)
100 (100-100) gr f.nr 12, søgrøn
100 (100-100) gr f.nr 10, mosgrøn
100 (100-100) gr f.nr 14, marine
og brug: DROPS Safran fra Garnstudio
200 (250-250) gr f.nr 26, grågrøn
150 (150-200) gr f.nr 31, pistacie

DROPS Rundp 3,5 og 4. Ærmep 3, 3,5 og 4.
DROPS Lille marine Sten Optik-Knap: 6 stk (Knap nr 117 k).

Strikkefasthed: 23 m x 36 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret i diagrammet ses fra retsiden.
M.1 og M.2 strikkes opover samtidig med at der skiftes farver ifølge farvediagrammet M.3.
Mønsteret strikkes opover således: M.1, M.2, M.1 x 2, M.2, M.1, M.2, M.1 x 2, M.2, M.1, M.2.

Retstrik (frem og tilbage på p): 1. p: Ret, 2. p: Ret.

Ud- eller indtagning samtidig som der strikkes Mønster: De m som ikke udgør en hel rapport af Mønsteret skal strikkes i ret eller vrang alt efter hvilken p i diagrammet som strikkes.

Knaphul: Når arb måler 1 (1-1) cm, 7,5 (7,5-8) cm, 14 (14,5-15) cm, 21 (21,5-22) cm, 27,5 (28,5-29) cm og 34 (35-36) cm lukkes der af til knaphul på højre forstk således: Luk den 3. og 4. m og slå 2 nye m op over de aflukkede m på næste p.

Ryg og forstykke: Trøjen strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 231 (248-265) m op (inkl 2 x 5 m stolpe) på rundp 4 med søgrøn Cotton Viscose og strik 5 p ret (- således at trådskiftene kommer på venstre forstk). Skift til p 3,5 og strik Mønster opover (se forkl over) men de yderste 5 m i hver side mod midt foran skal hele tiden strikkes i retstrik (= stolpe). Husk at strikke knaphul på højre forstk opover, se forkl over. Husk på strikkefastheden. Når arb måler 29 (30-30) cm strikkes næste p således: 58 (63-67) m forstk, luk 4 m af til ærmegab, 107 (114-123) m ryg, luk 4 m af til ærmegab, 58 (63-67) m forstk. Hver del strikkes færdig for sig.

Forstk: = 58 (63-67) m. Luk derefter af til ærmegab på hver 2. p: 2 m 1 (1-2) gange, 1 m 1 (3-3) gange = 55 (58-60) m. Når arb måler 35 (36-37) cm sættes de 5 m mod midt foran (= stolpe) på en tråd, derefter lukkes der 2 m af mod halsen på hver 2. p 2 (3-3) gange, 1 m 7 gange, på hver 4. p: 1 m 6 gange. Luk af når arb måler 53 (54-55) cm.

Ryg: = 107 (114-123) m. Luk derefter af til ærmegab som på forstk = 101 (104-109) m. Når arb måler 51 (52-53) cm lukkes de midterste 31 (32-33) m af til hals. Derefter lukkes 2 m af i hver side på næste p mod halsen. Luk af når arb måler 53 (54-55) cm.

Ærme: Ærmet strikkes frem og tilbage på p. Slå 53 (53-53) m op (inkl 1 kantm i hver side til søm - strikkes ikke ind i mønsteret) på ærmep 4 med søgrøn Cotton Viscose og strik 4 p retstrik. Skift til ærmep 3,5 og strik Mønster opover som på blusen. Samtidig efter 5 cm tages der 1 m ud i hver side af arb: 30 (31-32) gange på S: Hver 5. p, M+L: Skiftevis hver 4. og 5. p = 113 (115-117) m. De udtagne m strikkes først ind i mønsteret når antal udtagne m i hver side udgør en hel rapport af mønsteret (se forklaring over). Når arb måler 49 (48-48) cm lukkes der 4 (4-3) m af til ærmekuppel i hver side på hver 2. p: 9 (11-13) gange, luk af. Arb måler ca 54 (54-55) cm.

Montering: Sy skuldersømmen. Saml ca 115-125 m op rundt i halsen på ærmep 3 med søgrøn Cotton Viscose, sæt også m fra trådene på p og strik 4 p retstrik, luk af. Sy
ærmesømmen. Sy ærmerne og knapperne i.

= søgrøn, Cotton Viscose
= mosgrøn, Cotton Viscose
= marine, Cotton Viscose
= grågrøn, Safran
= pistacie, Safran

Diagram

= søgrøn, Cotton Viscose
= mosgrøn, Cotton Viscose
= marine, Cotton Viscose
= grågrøn, Safran
= pistacie, Safran
= ret
= vrang
= omslag
= 2 r sm

Kommentere opskrift DROPS 55-9