DROPS / 90 / 4

DROPS 90-4 by DROPS Design

DROPS sockor med hålmönster i ”Camelia”

Storlek: 35/37 - 38/40 - 42/44
Fotlängd: 22 - 24 - 27 cm
Garnåtgång: DROPS Camelia från Garnstudio
100 gr till alla stl nr 07, vit
DROPS Strumpst nr 3,5.
DROPS Virknål nr 3,5.

23 m x 30 v på st 3,5 och slätst = 10 x 10 cm

Mönster: Se diagram M.1 och M.2.

Socka: Lägg upp 49-49-57 m på strumpst 3,5 med Camelia och sticka 2 v slätst - början på v = mitt bak. Nästa v stickas så här: M.1A (= 5 m), M.1B över de följande 40-40-48 m och M.1C (= 4 m). Fortsätt mönstret så tills M.1 är stickad 1 gång på höjden - arb mäter ca 9 cm. Kontrollera Stickfastheten! Behåll de första 12-12-16 m på st, sätt de följande 25 m på 1 tråd (= mitt på foten) och behåll de sista 12-12-16 m på st = 24-24-32 m till häl. Sticka slätst fram och tillbaka över häl-maskorna i 5 -5,5 -6 cm.
Sätt 1 märktråd mitt på st - härifrån mäts den färdiga fotlängden.

Nu avm det till häl så här:
1:a v (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-7-9 m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
2:a v (= avigsidan): Sticka tills det återstår 7-7-9 m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
3:e v: Sticka tills det återstår 6-6-8 m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb. 4:e v: Sticka tills det återstår 6-6-8 m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt avm på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan det lyfts 1 m, tills det är 12-12-16 m kvar på st.
Nu stickas det upp 12-12-14 m på varje sida om hälen och de 25 m från tråden sätts tillbaka på st = 61-61-69 m.

Sticka vidare i slätst runt på st men de 25 m mitt på foten fortsätts i hålmönster så här:
Stl 35/37 + 38/40: Sticka M.2.
Stl 42/44: Sticka M.1A (= 5 m), M.1B över de följande 16 m och M.1C (= 4 m).
OBS: Se till att mönstret stämmer. Samtidigt minskas det i varje sida så här: sticka de 2 sista m innan hålmönstret vridna räta tills, de 2 första m efter hålmönstret stickas räta tills. Minska på så vis på vartannat v totalt 7-5-7 ggr = 47-51-55 m. Fortsätt i slätst och mönster som innan.
När arb mäter 18-20-23 cm från märktråden på hälen, stickas det 1 v slätst över alla m samtidigt som antalet m justeras till 46-50-54 m - nu sätts det 1 märktråd i varje sida (det ska vara 23-25-27 m mellan trådarna).
Nu stickas det slätst samtidigt som det minskas så här på varje sida om båda märktrådarna: 2 rm tills, märktråd, 2 rm vridna tills. Minska på så vis i varje sida på vartannat v totalt 3 ggr och sedan på varje v totalt 7 ggr = 6-10-14 m kvar på st. På nästa v stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden ordentligt.

Virkad kant: Virka med nål nr 3,5 och Camelia så här (virka runt uppläggn.kanten): 1 fm i första m, * 4 lm, 1 fm i den 2:a lm
som virkades, hoppa över ca 1 cm, 1 fm i
nästa m *, upprepa *-* runt hela sockan och avsluta med 1 sm i första fm i början på v.

= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över
= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag

Garson 27.06.2019 - 18:18:

Hello je n'arrive pas a trouver le model en français merci de m'aider

DROPS Design 28.06.2019 kl. 06:24:

Bonjour Mme Garson, cliquez sur le menu déroulant sous la photo et sélectionnez "Français". Bon tricot!

Heck Eva 15.06.2019 - 00:03:

Hallo, ich begann heute die Rautensöckchen und habe nun Probleme mit dem Diagramm M1 in der 5. Runde. Ich verstehe nicht, wie ich das Strickschriftsymbol "dritteln" soll, wenn der Rapport wiederholt wird. Vielen Dank.

DROPS Design 17.06.2019 kl. 09:22:

Liebe Frau Heck, bei der 5. Runde in M.1 stricken Sie die 2 letzten Masche in M.1A zusammen mit der 1. Masche M.1B, dann stricken Sie die 2 letzten M in M.1B zusammen mit der ersten M vom nächsten M.1B und dann mit der ersten M von M.1C. Viel Spaß beim stricken!

Linn Heidi Testad 04.02.2019 - 07:45:

Etter hva jeg skjønner så skal du strikke M.1a, deretter M.1.b om igjen de neste 40 masker, før det avsluttes med M.1c de fire siste maskene på siste pinne (slutten av omgangen). Men her er det jeg sitter fast. Når jeg kommer på omgang 5 i diagrammet så skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre i begynnelsen av M.1b. Der hvor det er lagt inn 0/\\0 blir jo dette midt i begynnelsen av M.1b. Hvordan skal jeg gjøre M.1b om igjen når det er midt i et mønster?

KATHY 14.09.2016 - 17:17:

I love these socks. Have spent many attempts to print this pattern. The charts won't print. Can you help?

DROPS Design 15.09.2016 kl. 09:28:

Dear Kathy, a test have been successfully made, please make sure to print all relevant pages and check maybe your printers settings. Happy knitting!

Malene 09.10.2015 - 21:56:

Hvis man godt vil lave skaftet længere før der strikkes hæl, hvilke mønster skal man så bruge

DROPS Design 12.10.2015 kl. 12:23:

Hej Malene, du kan strikke de antal rapporter på skaftet du vil inden du fortsætter med hælen. Eller så søger du på sokker og finder den længde som passer dig. God fornøjelse!

Adela 04.07.2015 - 16:52:

Comprendido.Muchas gracias,como.,siempre.

Adela 24.06.2015 - 12:37:

Cada cuadradito en blanco=1 pt derecho,cuando además está el dibujo de la lazada ,se cuenta como un pto o como 2 pts?Por favor si me aconsejas una manera de manejar la labor para no confundirme ,yo estaría muy feliz .Un abrazo

DROPS Design 03.07.2015 kl. 08:36:

Hola Adela, la lazada se cuenta como un pt más. Por ej en el comienzo de primera fila del diagrama M.2: 2 d., 2 pjd, 1 HEB, 1 d., 1 HEB = 2 + 1 + 1 +1 +1 = 6pts.

Adela 24.06.2015 - 12:25:

En realidad la pregunta es:en el diagrama¡¿cada cuadrado en blanco equivale un pto derecho,? .. SI.. (lo se bien) pero... ;cuando hay una lazada se cta cómo un solo pt? (el cuadradito en blanco) o como 2 pts?ahi me pierdo. Además,...Al tejer en redondo ayuda poner MP en el comienzo y fin de los primeros 5 pts, tejer los 40 pts., poner otro MP, tejer los últimos 4 pts y poner el MP central de atrás? Saber cual es la mejor manera para no confundirme y perderme en el patrón Abrazo

Adela 20.06.2015 - 23:42:

,hay situaciones en que no me alcanzan los pt que tengo en mis agjas para completar el patrón.Me cuesta explicar.EJ:dentro de dos cuadraditos hay una línea y un globito(indican 2 pts d y una lazada)y a veces no hay pts en mis agj para aplicar. Entiendo todo lo demas: tejo los 5 primeros y luego una y otra vez los 8pts y finalmente cuando llego al final los 4 restantes.Perdón por mi explicación confusa ,Ojalá me interpretes!! Gracias por todo

DROPS Design 24.06.2015 kl. 10:26:

Hola Adela necesitaría que me concretaras en que vta tienes los problemas.

Gittili 03.06.2012 - 13:36:

Hallo, ich stricke mit diesem Muster gerade ein Paar Söckchen. Bei der Diagramm-Erklärung hat sich meiner Meinung nach ein Fehler eingeschlichen. Es muß doch heißen: 1 U, 1 re. abh., 2 re. zus.str., die abgeh. Ma. über die gestr. ziehen, ... + 1 Umschlag. ;-) LG

DROPS Design 05.06.2012 kl. 11:05:

Das ist richtig! Vielen Dank für den Hinweis, ich werde es gleich korrigieren.

Kommentér oppskrift DROPS 90-4