Hvordan strikkes en trøje ovenfra og ned

Flere af vores trøjer er strikket ovenfra og ned, det gør vi dels for at det er lettere at justere tøjet efter personlige ønsker og mål. Det er lettere at justere længde på ærmer, krop og bærestykke.... (Læs mere)

kategori: Strikkekurser

Patentstrik - en oversigt!

Patentstrik er en strikketeknik hvor der strikkes med dobbelt masker for at få tydelige, tykke striber i arbejdet – som ribstrik. Teknikken giver et fyldigt og tykt resultat som passer godt til for... (Læs mere)

kategori: Strikkekurser

Hvordan samler man en tabt maske op som er løbet i arbejdet

Du strikker glat og har tabt en retmaske, den er løbet flere pinde ned i arbejdet! Du skal ikke fortvivle, her ser du hvordan du let samler den tabte maske op igen og fortsætter dit arbejde uden at det... (Læs mere)

kategori: Strikkekurser

Hvordan man samler en tabt retmaske op

Du strikker ret fra retsiden og har tabt en retmaske! Du skal ikke fortvivle, her ser du hvordan du let samler den tabte maske op igen og fortsætter dit arbejde uden at det ses. Fig. 1: Du har tabt... (Læs mere)

kategori: Strikkekurser

Hvordan man lukker af fra vrangen

Du lukker masker af fra vrangen samtidig som de strikkes vrang, når du ikke længere skal bruge dem i dit arbejde, feks ved ærmegab, halsudskæringer eller ved skulderen. Det er vigtigt at aflukningskanten... (Læs mere)

kategori: Strikkekurser

Hvordan tager man retmasker ind

Når man vil forme sit strikketøj, feks ved ærmegab, halsudskæring eller indsnit så kan man gøre det ved at tage masker ind. Når du tager masker ind indenfor en mærketråd eller indenfor de yderste... (Læs mere)

kategori: Strikkekurser

Hvordan man lukker af fra retsiden

Du lukker masker af fra retsiden samtidig som de strikkes ret, når du ikke længere skal bruge dem i dit arbejde, feks ved ærmegab, halsudskæringer eller ved skulderen. Det er vigtigt at aflukningskanten... (Læs mere)

kategori: Strikkekurser

Hordan man slår nye masker op i slutningen af pinden

Når du vil forme dit strikketøj og feks slå nye masker op til ærme i slutningen af pinden gør du således: Fig. 1: Strik pinden ud, hold pinden med maskerne i din højre hånd. Læg tråden fra... (Læs mere)

kategori: Strikkekurser

Udtagning med lille hul.

Således tager du en retmaske ud i buen mellem maskerne fra forrige pind, så der dannes et lille hul under den nye maske: Fig. 1: Strik ret frem til der hvor du vil tage masken ud og altså få en... (Læs mere)

kategori: Strikkekurser

Hvordan strikker man vrangmasker

Modsatsen til retmasker er vrangmasker. Hvis du skiftevis strikker en pind ret og en pind vrang kaldes det glatstrik. Således strikker du vrangmasker: Fig. 1: Hold pinden med maskerne i din venstre... (Læs mere)

kategori: Strikkekurser