DROPS Extra / 0-1378

Let's Walk by DROPS Design

Virkade tofflor till påsk i DROPS Nepal. Storlek 35 - 43

DROPS Design: Modell ne-244
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
150 g i alla storlekar i färg 8908, aqua blå
100 g i alla storlekar i färg 8911, sjöblå
50 g i alla storlekar i färg 0100, natur

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller det nålnr du måste använda för att få 17 fastmaskor och 20 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

(Gå vidare till mönster...)

Tags:

mönster typ: tofflor, skostorlek: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm),
Garnsort
Deals från
27.00 SEK
21.00 SEK

VIRKINFO-1 (gäller när det virkas runt):
Varje varv börjar med 1 luftmaska som ersätter 1:a fastmaskan och varje varv avslutas med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet.

VIRKINFO-2 (gäller när det virkas fram och tillbaka):
Varje varv börjar med 1 luftmaska, luftmaskan ersätter inte första fastmaskan.

FÄRGBYTE:
För att få finast övergång vid färgbyte virkas sista fastmaskan innan det byts färg så här: Stick in nålen i sista maskan, hämta tråden, gör ett omslag med den nya färgen och drag den genom alla öglorna på nålen. Fortsätt med den nya färgen.

2 FASTMASKOR TILLSAMMANS:
* Stick in nålen i nästa maska, hämta tråden *, upprepa *-* en gång till, gör ett omslag om nålen och drag omslaget genom alla 3 öglorna på nålen (= 1 fastmaska minskad).
----------------------------------------------------------

TOFFEL:
Arbetet börjas att virkas runt från sulan, nerifrån och upp. Sedan virkas det fram och tillbaka.

SULAN:
VARV 1: Virka ett luftmasksvarv på 21-25-29 luftmaskor (inklusive 1 luftmaska att vända med) med nål 4 med sjöblå.
Virka 4 fastmaskor i 2:a luftmaskan från nålen, sätt första markören mitt emellan dessa 4 fastmaskorna, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 18-22-26 luftmaskorna, virka 4 fastmaskor i sista luftmaskan, sätt andra markören mitt emellan dessa 4 fastmaskorna, virka sedan runt på motsatt sida av luftmasksvarvet, virka 1 fastmaska i var och en av de 18-22-26 maskorna, avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan = 44-52-60 fastmaskor. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
VARV 2: LÄS VIRKINFO-1. Virka * 1 fastmaska i varje maska tills det återstår 1 maska före markören, virka 2 fastmaskor i var och en av de nästa 2 maskorna (markören ska sedan sitta mitt emellan dessa maskorna) *, upprepa *-* totalt 2 ggr, virka 1 fastmaska i varje maska varvet ut = 4 fastmaskor ökade.
VARV 3: Virka som varv 2 = 52-60-68 fastmaskor.
VARV 4: Virka * 1 fastmaska i varje maska tills det återstår 4 maskor före markören, 2 fastmaskor i nästa maska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 maskorna, 2 fastmaskor i var och en av de nästa 2 maskorna (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 maskorna, 2 fastmaskor i nästa maska *, upprepa *-* totalt 2 ggr, virka 1 fastmaska i varje fastmaska varvet ut = 8 fastmaskor ökade.
VARV 5 OCH VIDARE: Virka som varv 4 2-2-1 ggr, sedan virkas det som varv 2 1-1-3 ggr = 80-88-96 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den.
Härifrån används endast den första markören. OBS: Om markören har förskjutit sig lite, måste denna markör flyttas så att den sitter mitt fram på tån.

KANT PÅ SULAN:
Börja nästa varv mitt i den ena sidan, dvs börja i den 21:a-23:e-25:e fastmaskan före markören. Det virkas mot tån med natur så här:
VARV 1: Virka 1 fastmaska i bakre maskbågen av varje fastmaska.
VARV 2-3: Nu virkas det vanlig fastmaskor genom båda maskbågarna - virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
VARV 4: Nu virkas det halv rand i slutet på varvet på hälen så här: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 40-44-48 fastmaskorna, byt till sjöblå - LÄS FÄRGBYTE, och virka 1 fastmaska i var och en av de sista 40-44-48 fastmaskorna.
VARV 5-6: Byt till natur. Virka 1 fastmaska i varje fastmaska = 80-88-96 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den. Lägg arbetet åt sidan.

UPPEPÅ TÅN - HALVCIRKEL:
Virka 4 luftmaskor med nål 4 med natur och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Sedan virkas det fram och tillbaka - LÄS VIRKINFO-2!
VARV 1: Virka 6 fastmaskor om ringen.
VARV 2: Virka 2 fastmaskor i varje fastmaska = 12-12-12 fastmaskor.
VARV 3: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
VARV 4: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 2 maskorna, * 2 fastmaskor i nästa maska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 maskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i sista maskan = 16-16-16 fastmaskor.
VARV 5: Virka 1 fastmaska i första fastmaskan, * 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 3 fastmaskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de sista 2 maskorna = 20-20-20 fastmaskor.
VARV 6: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 2 fastmaskorna, * 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i nästa fastmaska, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 2 maskorna = 24-24-24 fastmaskor - klipp inte av tråden! Storlek 35/37 och 38/40 virkas sedan från ALLA STORLEKAR.

STORLEK 41/43:
VARV 7: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 3 fastmaskorna, * 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 5 fastmaskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i nästa fastmaska, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 2 maskorna = 28 fastmaskor - klipp inte av tråden!

ALLA STORLEKAR:
Det virkas sedan ett varv på tvären med början från rätsidan, dvs om varje varv (= 6-6-7 varv på varje sida av luftmaskringen). Virka fram och tillbaka så här:
VARV 1: Hoppa över första varvet, virka 1 fastmaska om var och en av de nästa 5-5-6 varven, virka 1 halvstolpe om luftmaskringen, virka 1 fastmaska om vart och ett av de nästa 5-5-6 varven, hoppa över sista varvet, avsluta med 1 smygmaska i början av föregående varv = 11-11-13 maskor.
V 2-5: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
Byt till sjöblå - nästa varv på monteringen börjar här - från rätsidan!

MONTERING (kanten på sulan och halvcirkeln):
Lägg halvcirkeln uppepå kanten på sulan, mitten av halvcirkeln (= 12-12-14-fmaskor på varje sida) ska träffa markören mitt fram på kanten. Virka 1 varv runt med sjöblå så här: Kom ihåg VIRKINFO-1! Virka 1 fastmaska i varje fastmaska/om varje varv genom båda lagren = 80-88-96 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den. Lägg arbetet åt sidan.

BAND:
Det virkas ett litet band som senare virkas tillsammmans med sista varvet på sidstycket. Virka fram och tillbaka med natur så här:
VARV 1: Virka 5 luftmaskor, vänd och virka 1 fastmaska i 2:a luftmaskan från nålen, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 3 luftmaskorna = 4 fastmaskor.
VARV 2-11: Kom ihåg VIRKINFO-2! Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
Klipp av tråden och fäst den. Lägg bandet åt sidan.

SIDORNA-/BAKSTYCKE:
Det virkas ett sidstycke fram och tillbaka från sista varvet på kanten. Det virkas inte längre över de 24-24-28 fastmaskorna mitt fram.
VARV 1 (= rätsidan): Virka med aquablå. Virka 1 fastmaska i var och en av de resterande 56-64-68 fastmaskorna.
VARV 2 (= avigsidan): Virka 2 FASTMASKOR TILLSAMMANS - se förklaring ovan, 1 fastmaska i varje fastmaska tills det återstår 2 fastmaskor på varvet, virka 2 fastmaskor tillsammans (= 2 fastmaskor minskade).
VARV 3: Virka 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 21-25-27 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 21-25-27 fastmaskorna, avsluta med 2 fastmaskor tillsammans (= 4 fastmaskor minskade) = 50-58-62 fastmaskor.
VARV 4: Upprepa varv 2 = 48-56-60 fastmaskor.
VARV 5: Virka 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 18-22-24 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 18-22-24 fastmaskorna, avsluta med 2 fastmaskor tillsammans (= 4 fastmaskor minskade) = 44-52-56 fastmaskor.
Sedan upprepas varv 2 7-9-9 ggr till = 30-34-38 fastmaskor på sista varvet.
Sedan virkas det 6-6-6 varv med 1 fastmaska i varje fastmaska = totalt 18-20-20 rader.
Sista varvet virkas tillsammans med bandet från rätsidan så här: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 13-15-17 fastmaskorna, vik bandet i 2 och virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna genom alla 3 lagrena, sedan virkas det 1 fastmaska i var och en av de sista 13-15-17 fastmaskorna. Klipp inte av tråden!

FRAMKANT TILL SKOSNÖREN:
Virka 1 kant vidare ner över varven där det har minskats, så här: Virka * 2 luftmaskor, hoppa över 1 varv, virka 1 fastmaska om nästa varv *, upprepa *-* längs hela den sneda kanten, avsluta med 1 smygmaska i sista varvet = 9-10-10 luftmaskbågar. Klipp av tråden och fäst den. Virka 1 kant på den andra sneda sidan på samma sätt, men motsatt, dvs man börjar längst ner med 1 smygmaska i första varvet, avsluta med 1 smygmaska längst upp.

KLAFF:
Det virkas sedan en klaff fram och tillbaka i de 11-11-13 fastmaskorna som virkades på tvären uppepå halvcirkeln. Virka med aquablå.
VARV 1: Kom ihåg VIRKINFO-2! Virka 2 fastmaskor i första fastmaskan, 1 fastmaska i var och en av de nästa 9-9-11 maskorna, virka 2 fastmaskor i sista fastmaskan = 13-13-15 fastmaskor.
VARV 2: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
Upprepa varv 2 17-19-19 ggr till, sedan virkas det så här: * Virka 1 fastmaska i varje fastmaska, vänd och virka 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i varje fastmaska tills det återstår 2 fastmaskor, virka 2 fastmaskor tillsammans (= 2 fastmaskor minskade) *, upprepa *-* totalt 3-3-4 ggr = 7-7-7 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den.

DEKORATION:
Virka 3 luftmaskor med natur och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan.
VARV 1: Virka 3 luftmaskor (= 1 stolpe), virka 11 stolpar om ringen, avsluta med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan, byt till sjöblå.
VARV 2: Kom ihåg VIRKINFO-1. Virka 2 fastmaskor i varje stolpe = 24 fastmaskor.
Sy fast dekorationen med små, fina stygn ca mitt på den ena sidan av sidstycket.

SNODD:
Det görs en tvinnad snodd så här: Klipp 2 trådar natur à 4 meter. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i varje ände. Trä snodden genom luftmasksvarvet (varannan luftmaskbåge) på samma sätt som man snörar en joggingsko.

Virka 1 toffel till på samma sätt, men sy fast dekorationen på motsatt sida av sidstycket.

Behöver du hjälp? Här finns instruktionsvideor som kan hjälpa dig!

För att få hjälp med ett mönster ber vi dig att ta kontakt med butiken där du har köpt ditt garn. Har du köpt DROPS garn är du garanterad att få kvalificerad hjälp från våra duktiga DROPS återförsäljare som är specialiserade inom DROPS mönster.

Alla våra mönster är noggrant genomgångna och korrekturlästa, men vi måste ta förbehåll för eventuella felaktigheter. Alla mönster är översatta från Norska beskrivningar och du kan alltid gå in på originalmönstret för mått och beräkningar.

Om du anser att du funnit ett fel i mönstret, skriv gärna en kommentar eller fråga i vårt kommentarsfält. Gå till originalmönstret för modell DROPS Extra 0-1378.