DROPS / 176 / 6

Let's Play by DROPS Design

Genser med raglan og striper strikket ovenfra og ned i DROPS Alpaca og DROPS Brushed Alpaca Silk. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell z-788
Garngruppe A + C eller D
-----------------------------------------------------------
50-50-100-100-100-100 g farge 100, natur
50-50-100-100-100-100 g farge 3112, støvrosa
50-50-100-100-100-100 g farge 3720, mellomrosa
50-50-100-100-100-100 g farge 2923, oker
Og bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK (tilhører garngruppe C)
100-125-125-150-150-175 g farge 01, natur

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 80 cm) NR 6 – eller de pinnene du må bruke for å få 14 masker og 16 pinner glattstrikk med 1 tråd i hver kvalitet (= 2 tråder) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 80 cm) NR 5 - til rillekanter og vrangbord.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, raglan, mønster/teknik: striper, type oppskrift: gensere,

For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 68 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 8) = 8,5. I dette eksempelet økes det etter vekselvis ca hver 8. og 9.maske. Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

RAGLAN:
Øk til raglan på hver side av de fire merketrådene. NB: I Størrelse XL + XXL + XXXL økes det ulikt antall masker på for-/bakstykke og på ermene som forklart i oppskriften.

ØK SLIK NÅR DET ØKES 2 MASKER (dvs 1 maske i hver side):
Etter merketråden: strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen (= 1 maske økt). På neste omgang strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Før merketråden: Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= 1 maske økt). På neste omgang strikkes kastet rett slik at det blir hull.

ØK SLIK NÅR DET ØKES 4 MASKER (dvs 2 masker i hver side):
Etter merketråden: Strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastet nærmest merketråden rett (= hull), det andre strikkes vridd rett (= ikke hull).
Før merketråden: Start 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes det første kastet vridd rett (= ikke hull), det andre kastet (dvs kastet nærmest merketråden) strikkes rett (= hull).

STRIPER:
Alpaca = A, Brushed Alpaca Silk = BAS.
NB: Stripene er oppgitt i vekselvis omganger og cm. Alle stripene strikkes i glattstrikk.
STRIPER BOL:
2 omganger med 1 tråd støvrosa A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd natur A + 1 tråd natur BAS.
9-9-10-10-10-11 cm med 1 tråd støvrosa A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd mellomrosa A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd støvrosa A + 1 tråd natur BAS.
9-9-10-10-10-11 cm med 1 tråd mellomrosa A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd oker A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd mellomrosa A + 1 tråd natur BAS.
9-9-10-10-10-11 cm med 1 tråd oker A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd natur A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd oker A + 1 tråd natur BAS.
Til ferdig mål: 1 tråd natur A + 1 tråd natur BAS.
STRIPER ERME:
2 omganger med 1 tråd mellomrosa A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd støvrosa A + 1 tråd natur BAS.
9-9-9-9-8-9 cm med 1 tråd mellomrosa A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd oker A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd mellomrosa A + 1 tråd natur BAS.
9-9-9-9-8-9 cm med 1 tråd oker A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd natur A + 1 tråd natur BAS.
2 omganger med 1 tråd oker A + 1 tråd natur BAS.
Til ferdig mål: 1 tråd natur A + 1 tråd natur BAS.

ØKETIPS-2 (gjelder i sidene på bolen):
Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermet):
Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne fra midt bak og det strikkes ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 68-68-72-72-76-76 masker på liten rundpinne 5 med 1 tråd natur Alpaca (= A) + 1 tråd natur Brushed Alpaca Silk (= BAS). Strikk 2 RILLER – se forklaring over. SAMTIDIG på tredje omgang (= en omgang med rett) økes det 8-12-12-12-16-16 masker jevnt fordelt – LES ØKETIPS-1 = 76-80-84-84-92-92 masker. Bytt til liten rundpinne 6 etter rillene og sett 4 merketråder i arbeidet slik (dette gjøres uten at maskene strikkes): 1.merketråd settes etter de første 13-14-15-15-17-17 maskene (= ½ bakstykke), 2.merketråd settes etter de neste 12 maskene (= høyre erme), 3.merketråd settes etter de neste 26-28-30-30-34-34 maskene (= forstykke) og 4.merketråd settes etter de neste 12 maskene (= venstre erme). Det er nå 13-14-15-15-17-17 masker igjen på bakstykket etter siste merketråd. Strikk glattstrikk rundt. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! SAMTIDIG på 2.omgang med glattstrikk økes det til RAGLAN i hver overgang mellom bol og ermer – se forklaring over. Det økes slik:
STØRRELSE S + M + L (for-/bakstykke + ermer): Øk 1 maske på hver side av de fire merketrådene på hver 2.omgang totalt 14-16-17 ganger.
STØRRELSE XL + XXL + XXXL: Øk 2 masker i hver side på for- og bakstykket på hver 2.omgang totalt 2-3-4 ganger, deretter økes det 1 maske i hver side på for- og bakstykket på hver 2.omgang totalt 17-17-18 ganger. SAMTIDIG økes det 1 maske i hver side på ermene på hver 2.omgang totalt 19-20-22 ganger.

STRIPER:
SAMTIDIG når arbeidet måler 9-11-10-11-13-12 cm (målt fra oppleggskanten midt foran) strikkes STRIPER BOL – se forklaring over.

Etter alle økninger til raglan er det 188-208-220-244-264-284 masker på pinnen og arbeidet måler ca 19-21-23-25-26-28 cm fra oppleggskanten midt foran (dvs ca 22-24-26-28-29-31 cm fra skulderen).
Neste omgang strikkes slik: Strikk 27-30-32-36-40-43 masker glattstrikk (= ½ bakstykke), sett de neste 40-44-46-50-52-56 maskene på 1 tråd (= høyre erme), legg opp 6-6-8-8-8-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 54-60-64-72-80-86 masker glattstrikk (= forstykke), sett de neste 40-44-46-50-52-56 maskene på 1 tråd (= venstre erme), legg opp 6-6-8-8-8-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 27-30-32-36-40-43 maskene i glattstrikk (= ½ bakstykke). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 120-132-144-160-176-192 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6-6-8-8-8-10 maskene som ble lagt opp under ermene i hver side. Fortsett rundt med glattstrikk og striper bol. SAMTIDIG når arbeidet måler 4 cm økes det 2 masker i hver side – LES ØKETIPS-2 (= 4 masker økt). Øk slik på hver 8.-8.-8.-6.-6.-6.cm totalt 3-3-3-4-4-4 ganger = 132-144-156-176-192-208 masker.
Når arbeidet måler 46-48-50-51-53-55 cm fra oppleggskanten midt foran (dvs ca 49-51-53-54-56-58 cm fra skulderen) skal stripene være avsluttet. Strikk 1 omgang rett med 1 tråd natur Alpaca + 1 tråd natur Brushed Alpaca Silk der det økes 30-30-36-40-42-44 masker jevnt fordelt = 162-174-192-216-234-252 masker.
Bytt til rundpinne 5 og strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 4 vrang). Når vrangborden måler 2 cm økes alle 4 vrang til 5 vrang = 189-203-224-252-273-294 masker. Når vrangborden måler 3-3-3-4-4-4 cm felles det løst av med rett over rett og vrang over vrang. Genseren måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 40-44-46-50-52-56 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 6, strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-8-8-8-10 maskene som ble lagt opp under ermet og sett 1 merketråd midt i disse 6-6-8-8-8-10 maskene (= midt under ermet) = 46-50-54-58-60-66 masker på pinnen. Fortsett rundt med fargen i stripen fra bolen til stripen måler 9-9-10-10-10-10 cm, deretter strikkes STRIPER ERME – se forklaring over. SAMTIDIG når arbeidet måler 2
cm fra delingen i alle størrelser felles det 2 masker midt under ermet – LES FELLETIPS. Fell slik på hver 4½.-3½.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 6-7-9-10-11-13 ganger = 34-36-36-38-38-40 masker. Strikk videre til ermet måler 28-27-26-25-24-23 cm fra delingen. Bytt til settpinner 5 og 1 tråd natur Alpaca + 1 tråd natur Brushed Alpaca Silk. Strikk 2 riller, bytt tilbake til settpinner 6 og fell løst av. Strikk det andre ermet på samme måte.