DROPS / 175 / 14

Andromeda by DROPS Design

Lehtikuvioinen pyöröjakku DROPS Alpaca-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli z-779
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
350-350-400 g väriä 2917, turkoosi

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 48 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: lehtikuvio, muoto: ympyrä, ohjetyyppi: jakut,

Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka. Tee 1 langankierto, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä) ja tee 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää (lisätyt silmukat neulotaan sileänä neuleena).

---------------------------------------------------------

YMPYRÄJAKKU:
Neulotaan suljettuna neuleena kuvion keskeltä (selästä) alkaen, tämän jälkeen sivut neulotaan tasoneuleena. Hihat neulotaan erikseen ja kiinnitetään lopuksi paikoilleen.

Luo 7 silmukkaa Alpaca-langalla ja jaa silmukat 4 sukkapuikolle nro 3. Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 7 piirroksen A.1 mallikertaa kerroksella). Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun. Neulo ylös piirrokseen halutun koon nuolella merkittyyn kerrokseen. Työssä on nyt 273 silmukkaa. Tee kädentiet näin: Neulo kerroksen ensimmäiset 58 silmukkaa (= 1½ mallikerta), päätä seuraavat 39-46-53 silmukkaa, neulo seuraavat 117-103-89 silmukkaa, päätä seuraavat 39-46-53 silmukkaa, neulo loput 20 silmukkaa. Luo seuraavalla kerroksella päätettyjen silmukoiden tilalle 39-46-53 silmukkaa = 273 silmukkaa kaikissa koissa. Neulo piirros A.1 loppuun.

Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, toista jatkossa piirroksen A.1 mallineuleen yläpuolella mallikertaa A.1X. Aina kun olet neulonut mallikerran A.1X loppuun, jokaisen mallikerran kumpaankin reunaan on lisätty 6 silmukkaa, lisätyt silmukat neulotaan mallikerran A.1X reunimmaisten silmukoiden mukaisesti. Toista mallikertaa A.1X yht. 2-3-4 kertaa korkeussuunnassa (aina kun olet neulonut mallikerran A.1X loppuun, työhön on lisätty 84 silmukkaa) = 441-525-609 silmukkaa.

VASEN ETUKAPPALE:
Jatka neulomalla seuraavasti: Siirrä ensimmäiset 63-75-87 silmukkaa apulangalle (= 1 mallikerta), jätä seuraavat 153-187-217 silmukkaa työhön, siirrä loput silmukat apulangalle. Jatka neulomista tasona. Neulo mallikerran A.1X lehtikuvioiden keskikohdan yläpuolella mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti ja neulo lehtikuvioiden välissä AINAOIKEAA kuten aiemmin (katso selitys yllä). Siirrä jokaisen kerroksen lopussa viimeiset 2 silmukkaa apulangalle (näitä silmukoita ei neulota, käännä työ). Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes jäljellä on 41-75-49 silmukkaa (työssä on nyt 2-2-3 piirroksen A.2 mallikertaa). Siirrä loput 41-75-49 silmukkaa apulangalle.

OIKEA ETUKAPPALE:
Ota kerroksen viimeiset 153-187-217 silmukkaa takaisin työhön ja neulo kuten vasen etukappale.

Ota sitten kaikki apulangoilla odottavat silmukat työn oikealta puolelta takaisin pyöröpuikolle nro 3 (neulo silmukat oikein). Poimi SAMALLA apulangan jokaisesta 2 silmukan välisestä rajakohdasta silmukoita seuraavasti: Ota 2 silmukan välinen lankalenkki puikolle, kierrä lenkki ja ota se oikean käden puikolle (eli lisää aina 2 silmukan väliseen rajakohtaan 1 silmukka, jottei rajakohtaan muodostuisi reikää) = 553-637-777 silmukkaa. Neulo kaikilla silmukoilla 6 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat löyhästi.

HIHAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, alhaalta ylös. Vaihda työhön lyhyt pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi.
Luo 46-50-56 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 Alpaca-langalla. Neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun = keskellä hihan alla. Kun työn pituus on 6-10-4 cm, lisää keskellä hihan alla olevan merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 3-2-2 cm välein yht. 15-21-25 kertaa = 76-92-106 silmukkaa. Kun hihan pituus on 55-56-56 cm, päätä silmukat kerralla. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä hihat paikoilleen.

= 1 langankierto 2 silmukan väliin, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein tai nurin, työhön tulee muodostua reikä
= 1 langankierto 2 silmukan väliin, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein tai nurin, jottei työhön muodostuisi reikää
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= nosta 1 silmukka neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 175-14 alkuperäisohjeeseen.