• Free Pattern
  • Free Pattern
  • Free Pattern

Beach Mermaid by DROPS Design

DROPS kjole i "Muskat" med sikksakkborder og rillestrikket brystparti

DROPS 68-23

DROPS design: Modell nr R-390
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
250-300-300 gr f.nr 28, terrakotta
100-100-100 gr f.nr 38, mørk plomme
50-100-100 gr f.nr 49, mørk orange
50-100-100 gr f.nr 23, beige
50-100-100 gr f.nr 22, mørk brun
50 - 50 - 50 gr f.nr 35, mørk sennep
50 - 50 - 50 gr f.nr 32, turkis
50 - 50 - 50 gr f.nr 08, natur

DROPS Rundp nr 3, 3,5 og 4

(Fortsett til oppskrift...)

Rettelser til denne oppskriften (etter publisering)

Symbolforklaring til diagram: Det er brukt beige f.nr 23, ikke lys beige
f.nr 61.

Oppdatert online: 24.05.2006 (Trykte kataloger inneholder ikke disse rettelsene)

Se alle rettelser til katalog DROPS 68

  • DROPS MUSKAT UNI COLOUR (50g)

Strikkefasthet: 23 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10. 23 m x 40 p på p 3 og riller = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.
Rille (på rundp):
1 rille = 2 omg. 1.omg: Rett, 2.omg: Vrang.

Mønster: Se diagram - M.1 til M.6 og diag.1. Mønsteret sees fra retten.

Felletips-1 (gjelder ryggen på bærestk): Alle fellinger skjer fra retten.
Det felles 1 m innenfor 1 kantm.
Fell slik etter 1 kantm: 2 r sm.
Fell slik før 1 kantm: Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.

Felletips-2 (gjelder forstk på bærestk): Alle fellinger skjer fra retten.
Fellingen strikkes slik: 1 r, 3 r sm, videre stikkes maskene r frem til masken med merketråd, lag 1 kast før denne m, strikk m r og lag 1 nytt kast, strikk m videre r til det gjenstår 4 m disse strikkes slik: Ta 1 m løs av p, 2 r sm, løft den løse m over, 1 r. Alle m strikkes r tilbake, unntatt kastene som strikkes vridd rett.

Kjole: Kjolen strikkes på rundp fra nederkant av skjørtet og oppover.

Legg opp løst 252-288-324 m på rundp 4 med terrakotta. Strikk 1 rille i M.1. Bytt til rundp 3,5 og strikk M.1 videre med fargebytte etter diag. 1 oppover. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 28 cm starter fellingene. Det felles 14-16-18 m pr felling, dvs det felles 2 m på annenhver rapport bortover pr felling. Dette medfører at sikksakkene i mønsteret stadig blir mindre. Strikk 1.felling = 238-272-306 m, fortsett med M.2. Når arb måler 33 cm strikkes 2.felling = 224-256-288 m, fortsett med M.3. Når arb måler 38 cm strikkes 3.felling = 210-240-270 m, fortsett med M.4. Når arb måler 42 cm strikkes 4.felling = 196-224-252 m, fortsett med M.5. Når arb måler 47 cm strikkes 5.felling = 182-208-234 m, fortsett med M.6. Når arb måler 53 cm strikkes 6.felling = 168-192-216 m. Fortsett med M.7. Når arb måler 65-66-67 cm byttes det til rundp 3 og strikkes ferdig med terrakotta og rillestrikk. Herfra måles arb videre! Strikk riller frem og tilbake på p fra den ene siden i 11-12-12 cm. Neste omg strikkes slik: fell 3 m til ermhull, 86-98-110 m = forstk, fell 7 m til ermhull, 68-80-92 m = bakstk, fell 4 m til ermhull. For- og bakstk strikkes ferdig for seg.

Bakstk: = 68-80-92 m. Videre felles det til ermhull i hver side på hver 2.p - se Felletips: 1 m ialt 7-10-14 ganger = 54-60-64 m, fell av.

Forstk: = 86-98-110 m. Videre settes 43-49-55 m på den ene siden på 1 tråd og hver av bryststykkene strikkes for seg.

1.bryststk: Sett 1 merketråd i den midterste av de 43-49-55 resterende m på p. Strikk riller frem og tilbake - samtidig felles og økes det slik at stykket kommer til å gå opp i en trekant - se Felletips-2. Med denne fellingen felles det 2 m pr p. Fell på hver 2.p ialt 16-19-22 ganger = 11-11-11 m tilbake på p. Fortsett å strikke riller over disse 11 m til stropp. Fell av når stroppen måler ca 30 cm - prøv kjolen på for å se lengden på stroppene.

2.bryststk: Sett de 43-49-55 m fra tråden på p og strikk som 1.bryststk.

Montering: Sy sammen sidesømmen på bærestk - sy i ytterste ledd av ytterste m slik at det ikke blir en tykk kant. Sy fast stroppene bak på ryggen.

Diagram

terrakotta, f.nr 28
mørk orange, f.nr 49
mørk plomme, f.nr 38
mørk sennep, f.nr 35
turkis, f.nr 32
beige, f.nr 23
natur, f.nr 08
mørk brun, f.nr 22
felling
1 kast, på neste p strikkes kastet vridd rett
2 r sm
3 r sm
ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over
ta 1 m løs av, 2 r sm, løft den løse m over
rett (gjelder M.1-M.7)