DROPS Extra / 0-1245

Touch of Gold by DROPS Design

DROPS Pääsiäinen: Naisen ja miehen neulotut ja huovutetut DROPS käsineet ”Alaska”-langasta.

DROPS Design: Malli nro x-413
Lankaryhmä C tai A + A
----------------------------------------------------------
Koko: Nainen (Mies): S/M - M/L - L/XL (S/M - L/XL)
Koko pituus ennen huovutusta: 38-40-44 (44-46) cm.
Koko pituus huovutuksen jälkeen: 28-30-33 (33-35) cm.
Pituus peukaloaukosta ennen huovutusta: 17-17-19 (19-20) cm.
Pituus peukaloaukosta huovutuksen jälkeen: 11-11-12 (12-13) cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ALASKA:
joka kokoon 150 g nro 58, sinapinkeltainen
joka kokoon 50 g nro 02, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g nro 03, vaaleanharmaa

HUOM: Mikäli neulot yksiväriset käsineet tarvitset joka kokoon 200 grammaa Alaska-lankaa.

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5,5 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: Ennen huovutusta: 16 s x 20 krs sileää neuletta puikoilla nro 5,5 = 10 x 10 cm.
MUUT TARVIKKEET: 2 hakaneulaa huovutukseen.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: graafinen, ohjetyyppi: käsineet, teema: pääsiäinen, pohjanmaalainen, vinkkejä & apua: huovutettu,

Katso ruutupiirros A.1 (kts. halutun koon piirros: 22-22-24 (24-24s)). Mallineule neulotaan sileänä neuleena.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 s neulomalla samaan s:aan 2 s.
----------------------------------------------------------

KÄSINE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla Alaska-langalla. Luo 52-52-56 (56-56) s sukkapuikoille nro 5,5 vaaleanharmaalla langalla. Koko käsine neulotaan sileänä neuleena. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 5-6-7 (7-8) cm, neulo MALLINEULETTA (kts. selitys yllä) suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti ja kavenna SAMALLA piirroksen 5. krs:lla tasavälein 8 s (kavenna neulomalla 2 s oikein yhteen) = 44-44-48 (48-48) s. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka neulomista sinapinkeltaisella langalla ja kavenna SAMALLA ensimmäisellä krs:lla tasavälein 6-6-8 (8-6) s = 38-38-40 (40-42) s. Kun työn pituus on 15-16-17 (17-18) cm, kiinnitä 1 merkki krs:n 19.-19.-20. (20.-21.) s:aan (peukalokiila alkaa tästä). Lisää sitten merkityn s:n molemmin puolin 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden ulkopuolella joka 2. krs vielä 3-3-4 (4-4) kertaa = 46-46-50 (50-52) s. Kun olet tehnyt viimeisen lisäyskerroksen, siirrä lisätyt s:t + merkitty s + 1 s näiden silmukoiden molemmin puolin apulangalle peukaloa varten = 11-11-13 (13-13) s peukalokiilassa. Luo apulangan silmukoiden tilalle 3 s = 38-38-40 (40-42) s. Työn pituus on n. 21-23-25 (25-26) cm. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 36-38-42 (42-44) cm, neulo kaikki s:t pareittain yhteen = 19-19-20 (20-21) s. Kun työn pituus on 38-40-44 (44-46) cm, neulo kaikki s:t uudestaan pareittain yhteen (mikäli s-luku on pariton, viimeinen s neulotaan oikein) = 10-10-10 (10-11) s jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat 11-11-13 (13-13) s sukkapuikoille nro 5,5 ja poimi peukalokiilan takareunasta 5 s = 16-16-18 (18-18) s. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun peukalon pituus peukalo-aukosta mitattuna on n. 6-6-6½ (6½-7) cm, kavenna tasavälein 4-4-6 (6-6) s (kavenna neulomalla 2 s oikein yhteen) = 12 s. Neulo 2 krs. Kavenna seuraavalla krs:lla tasavälein 4 s = 8 s. Kun työn pituus on 8½-8½-9 (9-9½) cm, neulo kaikki s:t pareittain yhteen = 4 s. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

Neulo toinen käsine samoin.

HUOVUTUS:
Käännä käsineiden nurja puoli ulospäin ja työnnä pieni muovipussi peukalon sisään. Kiinnitä muovipussi hakaneulella. HUOM: Kiinnitä neula pystysuoraan alas kohti peukalon kärkeä, jotta neula voidaan helpommin poistaa huovutuksen jälkeen. Käännä käsineen oikea puoli ulospäin. Tällä tavoin peukalo ei huovu yhteen.
Laita sitten käsineet pesukoneeseen ja käytä pesuainetta ilman entsyymejä ja optisia valkaisuaineita. Aseta kone 40 asteen pesuohjelmalle, tavallinen linkous, ei esipesua. Pesun jälkeen käsineet venytetään oikean kokoisiksi niiden vielä ollessa märät. Jatkossa käsineet pestään samoin kuin villavaatteet.

= kavennuskrs

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Extra 0-1245 alkuperäisohjeeseen.