DROPS / 166 / 25

Starry Night Socks by DROPS Design

Kuviolliset DROPS sukat ”Karisma”-langasta. Koot 35-43.

DROPS Design: Malli nro u-770
Lankaryhmä B
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: n. 22 - 24 - 27 cm
Sukan korkeus: n. 20 - 21 - 22 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA:
100-100-150 g nro 53, koksinharmaa
100-100-100 g nro 72, vaalea helmiäisharmaa
50-50-50 g nro 40, vaalea vanharoosa

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 22 s x 30 krs mallineuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

Saat tämän mallin langat alkaen 13.50€. Lue lisää.
MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

KAVENNUSVINKKI 1:
Kavenna kummankin sivun piirroksen A.2 mallineuleen keskimmäisten 5 s:n molemmin puolin 1 s näin: Aloita 1 s:n päässä piirroksen A.2 mallineuleesta, neulo 2 s oikein yhteen koksinharmaalla langalla, neulo piirroksen A.2 seuraavat 5 s, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 s oikein koksinharmaalla langalla ja vedä nostettu s neulotun yli (työstä kapeni 2 s).

KAVENNUSVINKKI 2:
Kavenna kummankin sivun piirroksen A.2 mallineuleen keskimmäisten 3 s:n molemmin puolin 1 s näin: Neulo piirroksen A.2 ensimmäiset 2 s oikein yhteen vaalean helmiäisharmaalla langalla, neulo 1 s koksinharmaalla, 1 s vaalean helmiäisharmaalla, 1 s koksinharmaalla, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 s oikein vaalean helmiäisharmaalla ja vedä nostettu s neulotun yli (työstä kapeni 2 s).

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 7 s, nosta seuraava s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 7 s, nosta seuraava s nurin neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 6 s, nosta seuraava s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 6 s, nosta seuraava s nurin neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 11 s.
--------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo kaikissa koissa 60 s sukkapuikoille nro 3 koksinharmaalla langalla. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 4 krs 1 o/1 n -joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työn pituus on n. 4 cm. Seuraava krs neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 7 s), A.3 (= 23 s), A.2 (= 7 s) ja A.3 (= 23 s). Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 17-18-19 cm, kavenna kummankin sivun piirroksen A.2 mallineuleen molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI 1). Työstä kapeni 4 s (= 56 s työssä kaikissa koissa). Jatka mallineuletta (piirroksen A.3 mallineule neulotaan nyt 21 s:lla sukan etu- ja takaosassa). Kun työn pituus on 20-21-22 cm, siirrä piirrosten A.2 + A.3 + A.2 s:t (= 35 s keskeltä jalan päältä) apulangalle = 21 s jäljellä kaikissa koissa kantapäätä varten. Jatka näillä silmukoilla piirroksen A.3 mallineuletta ja luo SAMALLA 1. krs:lla kumpaankin reunaan 1 reunas = 23 s työssä kaikissa koissa (reunasilmukat neulotaan koksinharmaalla langalla). Kun olet neulonut kantapään silmukoilla 5½-6-6 cm, kiinnitä 1 merkki työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (kts. selitys yllä, jatka kavennusten aikana piirroksen A.3 mallineuletta). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta koksinharmaalla langalla 12-14-14 s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 70-74-74 s työssä. Jatka keskellä jalan päällä olevilla 35 s:lla piirrosten A.2 + A.3 + A.2 mallineuletta kuten aiemmin, jalkapohjan silmukoilla neulotaan raidoitusta piirroksen A.4 mukaisesti (aloita ja lopeta raidoitus vaalean helmiäisharmaalla s:lla, jotta kuvio yhdistyy kummankin sivun piirroksen A.2 mallineuleeseen). Kavenna SAMALLA keskellä jalan päällä olevien keskimmäisten 33 s:n molemmin puolin 1 s seuraavasti: Neulo viimeiset 2 s ennen keskimmäisiä 33 s oikein yhteen koksinharmaalla langalla ja neulo ensimmäiset 2 s keskimmäisten 33 s:n jälkeen kiertäen oikein yhteen koksinharmaalla langalla. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 6 kertaa = 58-62-62 s. Neulo mallineuletta, kunnes työn pituus kantapään merkistä mitattuna on 17-19-21 cm (työhön neulotaan vielä n. 5-5-6 cm).
Jatka neulomalla seuraavasti (lopulliseen mittaan asti): Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti kuten aiemmin, neulo seuraavilla 21-21-21 s:lla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti kuten aiemmin ja neulo seuraavilla 23-27-27 s:lla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (eli kaikilla silmukoilla neulotaan nyt raidoitusta).
Kun työn pituus kantapään merkistä mitattuna on 19-21-24 cm (työhön neulotaan vielä n. 3 cm), tee kummankin sivun piirroksen A.2 keskimmäisten 3 s:n molemmin puolin kärkikavennukset (LUE KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset jokaisella krs:lla kaikissa koissa yht. 10 kertaa = 18-22-22 s jäljellä työssä. Neulo s:t pareittain oikein yhteen koksinharmaalla langalla. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Neulo toinen sukka samoin.

Piirros

= koksinharmaa
= vaalea vanharoosa
= vaalea helmiäisharmaa

Kommentit (4)

Ulla Sjöden 18.03.2016 - 12:09:

Mejlet jag sände gäller modell u-770 tack på förhand

Ulla Sjöden 18.03.2016 - 12:04:

Mönstret som skrivs ut är inte lika som bilden känner mig lite besviken

DROPS Design 23.03.2016 kl. 14:36:

Hej Ulla. Jeg har lest mönstret igennem og kigget paa diagrammerne - det er det samme mönster.

Kat 27.11.2015 - 15:45:

Miten kantapää kavennetaan? Ohje on jotenkin vaikea ymmärtää kun olen aloittelija. "Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 11 s" Mitä tarkoittaa käytännössä, että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä ennen kavennusta??

DROPS Design 02.12.2015 kl. 15:58:

Neulot aluksi kantapääkavennusten kerrokset 1.-4. Tämän jälkeen neulotaan, kunnes jäljellä on 5 s (kerrokset 5. ja 6.), sitten tehdään ylivetokavennus. Seuraavalla kerralla ylivetokavennus tehdään, kun jäljellä on 4 s (kerrokset 7. ja 8.). Tähän tapaan jatkat, kunnes kerroksella on jäljellä 11 s.

Mai-Britt 02.06.2015 - 16:19:

Fede sokker - som da jeg var barn

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 166-25