DROPS / 163 / 12

Pole Star by DROPS Design

Virkattu siksak-kuvioinen DROPS raitamatto ”Eskimo”-langasta.

DROPS Design: Malli nro ee-541
Lankaryhmä E tai C + C
----------------------------------------------------------
Mitat: Halkaisija n. 112 cm (kärjestä kärkeen)
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO:
150 g nro 05, turkoosi
200 g nro 46, keskiharmaa
150 g nro 37, safiiri
200 g nro 01, luonnonvalkoinen
200 g nro 53, vaaleanharmaa

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 7 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 10 p x 6 krs koukulla nro 7 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: raidoitus, siksak, ohjetyyppi: peitot,

Aloita suljettua virkkausta kjs:iden sijaan tällä tekniikalla, jottei työn alkuun jäisi reikä: Pidä kiinni langanpäästä ja kierrä lanka kerran vasemman käden etusormen ympärille. Pidä muodostunut silmukka vasemman käden peukalon ja etusormen välissä ja aseta lanka vasemman etusormen päälle. Vie koukku silmukkaan, ota lanka koukulle ja vedä lanka silmukan läpi, virkkaa 3 kjs, virkkaa sitten 11 p silmukkaan. Kiristä langan avulla silmukka umpeen. Päättele langanpää työn takaosaan.

VIRKKAUSINFO:
Jokaisen p-kerroksen ensimmäinen p korvataan 3 kjs:lla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 3. kjs:aan.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirros A.1.

RAIDOITUS:
Työ virkataan raidoittaen. Kaikki värinvaihdot tehdään kärjessä tai kärkien välissä tai krs:n alussa (LUE VÄRINVAIHTO). Virkkaa raitoja seuraavasti:
3 KRS keskiharmaalla
2 KRS safiirilla
2 KRS luonnonvalkoisella
2 KRS vaaleanharmaalla
2 KRS turkoosilla
2 KRS safiirilla
2 KRS luonnonvalkoisella
2 KRS vaaleanharmaalla
2 KRS keskiharmaalla

VÄRINVAIHTO:
Värinvaihdosta tulee kaikkein siistein, kun virkkaat krs:n viimeisen p:ään seuraavasti: *Ota lanka koukulle, vie koukku viimeiseen s:aan, ota lanka koukulle ja vedä lanka s:n läpi, ota lanka koukulle ja vedä lanka koukulla olevien 2 s:n läpi, ota uusi väri koukulle ja vedä lanka koukulla olevien 2 s:n läpi.
----------------------------------------------------------

MATTO:
Virkataan suljettuna virkkauksena turkoosilla langalla ja sitten raidoittaen siksak-kuvioina.

YMPYRÄ:
Tee 12 p:ään ALOITUSYMPYRÄ (kts. selitys yllä) koukulla nro 7 ja turkoosilla langalla (LUE VIRKKAUSINFO). Virkkaa sitten seuraavasti:
1.KRS: Virkkaa 2 p jokaiseen p:seen = 24 p.
2.KRS: Virkkaa *2 p ensimmäiseen p:seen, 1 p seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan = 36 p. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!
3.KRS: Virkkaa *2 p ensimmäiseen p:seen, 1 p kumpaankin 2 seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan = 48 p.
4.KRS: Virkkaa *2 p ensimmäiseen p:seen, 1 p jokaiseen 3 seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan = 60 p.
5.KRS: Virkkaa *2 p ensimmäiseen p:seen, 1 p jokaiseen 4 seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan = 72 p.
6.KRS: Virkkaa *2 p ensimmäiseen p:seen, 1 p jokaiseen 3 seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan = 90 p. Virkkaa sitten siksak-kuvioita. Vaihda keskiharmaaseen lankaan (LUE VÄRINVAIHTO).

SIKSAK-KUVIOT:
Jatka virkkaamalla RAIDOITUSTA (kts. selitys yllä) ja virkkaa SAMALLA siksak-kuvioita seuraavasti: Toista piirroksen A.1 mallikertaa yht. 5 kertaa krs:lla (= 10 kärkeä). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. Kun olet virkannut piirroksen A.1 loppuun, toista jatkossa piirroksen A.1 3. krs:ta. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes raidoitus on valmis. Työn halkaisija kärjestä kärkeen mitattuna on n. 112 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

----------------------------------------------------------
Tohvelit:
Katso DROPS 163-13 tai klikkaa ohjeen “Samankaltaiset ohjeet” -linkkiä.
----------------------------------------------------------

Piirros

= p alla olevaan s:aan
= p alla olevaan kjs-kaareen
= 3 kjs
= tämä krs selitetään ohjeessa

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 163-12 alkuperäisohjeeseen.