DROPS / 161 / 39

Sea Steps by DROPS Design

DROPS pitsineulesukat ”Fabel”-langasta. Koot 35-43.

DROPS Design: Malli nro fa-294
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------

joka kokoon 100 g nro 105, turkoosi

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 26 s x 34 krs sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: pitsineule, ohjetyyppi: sukat,

1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-6-7 s, nosta seuraava s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-6-7 s, nosta seuraava s nurin neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-5-6 s, nosta seuraava s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-5-6 s, nosta seuraava s nurin neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka 2. krs jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 12-14-14 s.
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo 68-68-72 s sukkapuikoille nro 2,5 Fabel-langalla. Neulo 1 krs sileää neuletta. Neulo sitten 4 cm 2 o/2 n -joustinneuletta. Neulo 1 krs sileää neuletta ja kavenna samalla tasavälein 2-2-6 s = 66-66-66 s. Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 6 piirroksen A.1 mallikertaa krs:lla)
TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 11-12-13 cm, jätä ensimmäiset 24-24-24 s työhön kantapäätä varten ja siirrä viimeiset 42-42-42 s apulangalle (= keskellä jalan päällä). Neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm sileää neuletta ja säädä SAMALLA 1. krs:lla tasavälein s-luku 22-24-26 s:aan. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (kts. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 11-11-12 s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 76-78-80 s. Kiinnitä 1 merkkilanka keskellä jalan päällä olevien 42 s:n molemmin puolin. Jatka keskellä jalan päällä olevilla silmukoilla piirroksen A.1 mallineuletta kuten aiemmin, jalkapohjan silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa seuraavasti: Neulo viimeiset 2 s ennen ensimmäistä keskellä jalan päällä olevaa merkkilankaa oikein yhteen ja neulo ensimmäiset 2 s viimeisen keskellä jalan päällä olevan merkkilangan jälkeen kiertäen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 8 kertaa = 60-62-64 s. Neulo kunnes työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-19-21 cm (työhön neulotaan vielä 4-5-6 cm). Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun siten, että sekä keskellä jalan päällä että jalkapohjassa on 30-31-32 s. Jatka neulomalla sileää neuletta. Tee SAMALLA kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset seuraavasti:
Ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan jälkeen: 2 s kiertäen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 4-7-9 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla 6-4-3 kertaa = 20-18-16 s. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Neulo toinen sukka samoin.

= neulo 2 s oikein yhteen, 1 langankierto
= 1 langankierto, nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s, vedä nostettu s neulotun yli
= 1 langankierto, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 1 langankierto

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 161-39 alkuperäisohjeeseen.