DROPS Extra / 0-993

Christmas Morning by DROPS Design

DROPS jul: Heklet DROPS rund duk i 1 tråd ”Cotton Viscose” og 1 tråd ”Glitter”

DROPS Design: Modell nr n-151
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Mål:
Liten duk: ca 30 cm i diameter
Stor duk: ca 60 cm i diameter
Materialer:
DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
50-200 g f.nr 05, rød
Og bruk:
DROPS GLITTER fra Garnstudio
1 spole i begge str f.nr 08, rød

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 st i bredden og 10 rader i høyden med 1 tråd Cotton Viscose og 1 tråd Glitter på 10 x 10 cm (MØNSTER A.1 og A.2 tilsvarer 4 rader med st i høyden.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: sirkel, mønster/teknik: hullmønster, tema: dekorasjon, jul, kjøkken,

På hver omg med st erstattes første st med 3 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (se egen forkl på omg med MØNSTER A.1 og A.2).

MØNSTER A.1 (delelig med 4 m):
Mønsteret består av 4 omg og diag A.1 viser 5. og 6.omg i mønsteret. Hekle slik:
5.OMG: 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), hopp over 1 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, deretter hekles det mønster etter diag A.1 slik: * 1 lm, hopp over 1 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 1 st **, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
6.OMG: Hekle etter diag A.1 slik * hekle 7 st om neste lm-bue, hekle 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første st på beg av omg = 12 st-grupper.
7.OMG: Hekle 1 kjm i hver av de 2 neste st, 1 lm, 1 fm i 4.st i st-gruppen, * 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe *, gjenta fra *-* totalt 11 ganger, avslutt med 7 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg = 12 lm-buer og totalt 96 m på omg.
8.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), * 1 lm, hopp over 1 m, 1 st i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 48 st og 1 lm mellom hver st (= totalt 96 m på omg).

MØNSTER A.2 (delelig med 6 m):
Mønsteret består av 4 omg og diag A.2 viser 14. og 15.omg i mønsteret. Hekle slik:
14.OMG: 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), hopp over 2 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 2 st, 1 st i neste st, deretter hekles det mønster etter diag A.2 slik: * 1 lm, hopp over 2 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 2 st **, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
15.OMG: Hekle etter diag A.2 slik: * hekle 7 st om neste lm-bue, hekle 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første st på beg av omg = 26 st-grupper.
16.OMG: Hekle 1 kjm i hver av de 2 neste st, 1 lm, 1 fm i 4.st i st-gruppen, * 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe, 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe , 6 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe, 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe, 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe, 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe, 7 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg = 26 lm-buer og totalt 204 m på omg.
17.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), * 1 lm, hopp over 1 m, 1 st i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 102 st og 1 lm mellom hver st (= totalt 204 m på omg).
--------------------------------------------------------

LITEN OG STOR DUK:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med 1 tråd Cotton Viscose og 1 tråd Glitter (= 2 tråder) og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Les HEKLEINFO! Hekle 12 st om ringen.
2.OMG: Hekle 2 st i hver st = 24 st.
3.OMG: * 2 st i første st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 st.
4.OMG: * 2 st i første st, 1 st i hver av de 2 neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 st.
5.-8. OMG: Hekle MØNSTER A.1 – se forkl over.
9.OMG: Husk HEKLEINFO! Hekle * 2 st i første m, 1 st i hver av de 7 neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 108 st.
10.OMG: * 2 st i første m, 1 st i hver av de 8 neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 120 st.
11.-13.OMG: Fortsett økningen som på 9. og 10.omg (dvs at for hver omg hekles det 1 st mer mellom hver gang det hekles 2 st i samme m = 12 m økt pr omg). Etter 13.omg er det 156 st på omg.
14.-17.OMG: Hekle MØNSTER A.2 – se forkl over, men LITEN DUK avsluttes etter 15.omg.
18.OMG: * 2 st i første m, 1 st i hver av de neste 16 m *, gjenta fra *-* omg rundt = 216 st.
19.-28.OMG: Fortsett økningen som 18.omg, dvs at for hver omg hekles det 1 st mer mellom hver gang det hekles 2 st i samme m = 12 m økt pr omg. Etter 28.omg er det 336 st på omg.
29.-30.OMG: Hekle mønster etter diag A.2 (= 2 omg).
Klipp og fest trådene.

Diagram

= 1 st om lm-buen under
= 1 st i m under
= 1 lm
= 1 fm
= viser omg før diag starter og hvordan m skal plasseres i forhold til omg under