DROPS / 149 / 12

Valkyrie by DROPS Design

Gebreide DROPS bolero met kabels en kantpatroon van ”Merino Extra Fine”. Maat: S - XXXL.

Trefwoorden: bolero, kantpatroon, overdwars,

DROPS design: Model nr. me-062
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van Garnstudio
450-500-550-600-650-750 gr. kleur nr. 28, de Noordzee

DROPS RONDBREINLD (60 of 80 cm) 4.5 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 20 st x 26 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS RONDBREINLD (80 cm) MAAT 4 mm – voor de boordsteek.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (56)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 29.97€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatroon A, B, C, D, E en F. De telpatronen geven de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET MEERDEREN 1:
Meerder in de laatste nld (= verkeerde kant) in elke herhaling (A.2), en meerder als volgt in elk av-deel (aan de verkeerde kant): * 2 st r, 1 omsl, 2 st av, 1 omsl, 2 st r *. Brei in de volgende nld (dus 1e nld = goede kant in F.1) de omsl gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN 2:
Meerder 1 st door een omsl te maken voor de eerste av st in elk deel met av st in de boordsteek. Brei deze gedraaid av in de volgende nld.

TIP VOOR HET MEERDEREN 3:
Meerder 1 st door een omsl te maken voor de eerste rechte st in elk deel met rechte st in de boordsteek. Brei deze gedraaid recht in de volgende nld.
----------------------------------------------------------

BOLERO:
Het werk wordt in 2 delen gebreid vanaf de mouw en over de schouder. De delen worden later aan elkaar genaaid middenachter.
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld.
Zet 55-55-55-55-70-70 st (incl. 1 kant st in ribbelst aan elke kant) met rondbreinld 4.5 mm en Merino Extra Fine. Brei BOORDSTEEK als volgt aan de goede kant: 1 kant st in RIBBELST – zie uitleg boven, * 3 st av, 2 st r *, herhaal van *-* over de volgende 50-50-50-50-65-65 st, 3 st av, 1 kant st in ribbelst. Brei de boordsteek terug op dezelfde manier (= verkeerde kant).
Brei in de volgende nld aan de goede kant brei als volgt: 1 kant st in ribbelst, * 2 st av samen, 1 st av, 2 st r *, herhaal van *-* tot er 4 st over zijn en eindig met 2 st av samen, 1 st av, 1 kant st in ribbelst = 44-44-44-44-56-56 st op de nld. Brei 1 nld boordsteek terug op dezelfde manier. Brei dan als volgt aan de goede kant: 1 kant st in ribbelst, * 2 st av, 2 st r, 2 st av, PATROON volgens telpatroon A.1 (= 6 st)*, herhaal van *-* nog 2-2-2-2-3-3 keer (= 3-3-3-3-4-4 keer in totaal), 2 st av, 2 st r, 2 st av, 1 kant st in ribbelst. Ga verder heen en weer op dezelfde manier met 1 kant st in ribbelst, boordsteek en A.1 tot A.1, 3-3-2-2-2-2 keer in de hoogte is gebreid.
Brei dan als volgt aan de goede kant: 1 kant st in ribbelst, * 2 st av, 2 st r, 2 st av, PATROON volgens telpatroon A.2 (= 6 st)*, herhaal van *-* nog 2-2-2-2-3-3 keer (= 3-3-3-3-4-4 keer in totaal), 2 st av, 2 st r, 2 st av, 1 kant st in ribbelst. Ga verder heen en weer op dezelfde manier met 1 kant st in ribbelst, boordsteek en A.2 tot A.2, 1-1-1-1-1-1 keer in de hoogte is gebreid, meerder TEGELIJKERTIJD in de laatste nld 2 st in elk boordsteek deel – zie TIP VOOR HET MEERDEREN 1! Er zijn nu 58-58-58-58-74-74 st op de nld en het werk meet ongeveer 7-7-6-6-6-6 cm.
Brei dan als volgt: 1 kant st in ribbelst, * F.1 (= 8 st), B.1 (= 8 st) *, herhaal van *-* nog 2-2-2-2-3-3 keer (= 3-3-3-3-4-4 keer in totaal), F.1, 1 kant st in ribbelst. Ga verder op dezelfde manier tot B.1, 8-8-9-8-8-8 keer in de hoogte is gebreid. Brei dan op dezelfde manier maar met B.2 in plaats van B.1.
Brei B.2 in totaal 1-1-1-1-1-1 keer in de hoogte. Werk nu meet ongeveer 30-30-31-29-29-29 cm en er zijn 64-64-64-64-82-82 st op de nld.
Brei dan als volgt: 1 kant st in ribbelst, * F.1 (= 8 st), C.1 (= 10 st) *, herhaal van *-* nog 2-2-2-2-3-3 keer (= 3-3-3-3-4-4 keer in totaal), F.1, 1 kant st in ribbelst. Ga verder op dezelfde manier tot C.1, 2-2-2-2-1-1 keer in de hoogte is gebreid. Brei dan op dezelfde manier maar met C.2 in plaats van C.1. Brei C.2, 1-1-1-1-1-1 keer in de hoogte, meerder TEGELIJKERTIJD in de laatste nld 0-0-1-1-0-0 av st aan elke kant van elke herhaling van F.1 door een st op te nemen van de nld eronder = 70-70-78-78-90-90 st op de nld. LET OP! Deze nieuwe st aan elke kant van F.1 worden av gebreid tot u het werk afkant. Het werk meet nu 42-42-43-41-38-38 cm.
Brei dan als volgt: 1 kant st in ribbelst, * 0-0-1-1-0-0 st av, F.1 (= 8 st), 0-0-1-1-0-0 st av, D.1 (= 12 st) *, herhaal van *-* nog 2-2-2-2-3-3 keer (= 3-3-3-3-4-4 keer in totaal), 0-0-1-1-0-0 st av, F.1, 0-0-1-1-0-0 st av, 1 kant st in ribbelst. Ga verder op dezelfde manier tot D.1, 3-3-3-3-4-4 keer in de hoogte is gebreid. Brei dan op dezelfde manier maar met D.2 in plaats van D.1. Brei D.2, 1-1-1-1-1-1 keer in de hoogte = 76-76-84-84-98-98 st op de nld. Het werk meet 57-57-58-56-57-57 cm nu.
Brei dan als volgt: 1 kant st in ribbelst, * 0-0-1-1-0-0 st av, F.1 (= 8 st), 0-0-1-1-0-0 st av, E.1 (= 14 st) *, herhaal van *-* nog 2-2-2-2-3-3 keer (= 3-3-3-3-4-4 keer in totaal), 0-0-1-1-0-0 st av, F.1, 0-0-1-1-0-0 st av, 1 kant st in ribbelst. Ga verder op dezelfde manier tot E.1, 3-3-3-4-4-4 keer in de hoogte is gebreid. Brei 2-4-4-2-2-4 ribbels in ribbelst. Kant losjes alle st af. Het werk meet nu 72-73-74-75-76-77 cm.
Brei nog een deel.

AFWERKING:
Naai de 2 delen samen middenachter. Naai de mouwnaad dicht in de buitenste kant st als volgt: Naai rand X en X samen, naai rand Y en Y samen – zie tekening.

RAND:
Neem gelijkmatig verdeeld 280-288-312-336-360-368 st op aan de goede kant langs de opening van de bolero - dus omhoog langs het rechtervoorpand, langs de hals op het achterpand, naar beneden langs het linkervoorpand en dan langs het achterpand, met rondbreinld 4 mm en Merino Extra Fine. Brei boordsteek in de rondte op de rondbreinld als volgt: 2 st r/2 st av. Meerder als de rand 5-5-5-5-5-5 cm meet 1 st in elk av deel = 2 st r/3 st av - Lees TIP VOOR HET MEERDEREN 2. Meerder als de rand 10-10-11-11-12-12 cm meet 1 st in elk recht deel = 3 st r/3 st av - Lees TIP VOOR HET MEERDEREN 3. Ga verder met 3 st r/3 st av tot de rand 15-15-16-16-17-17 cm meet. Kant losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht. LET OP: voorkom een strakke afkantrand en maak 1 omsl voor elke av deel. Kant de omsl af als st.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 03.11.2016
BOLERO:...Brei in de volgende nld aan de goede kant brei als volgt: 1 kant st in ribbelst, * 2 st av samen, 1 st av, 2 st r *, herhaal van *-* tot er 4 st over zijn en eindig met 2 st av samen, 1 st av, 1 kant st in ribbelst = 44-44-44-44-56-56 st op de nld (Eindig met 1 st av ipv 1 st r voor de kantst)

= zet 3 st op een kabelnld en houd deze achter het werk, 1 st r, 3 st r van de kabelnld
= 1 omsl tussen 2 st. Maak de omsl aan de verkeerde kant en brei hem gedraaid recht in de volgende nld om gaatjes te voorkomen.
= breirichting

Opmerkingen (56)

Plaats uw opmerking!

Bianca 27.09.2018 - 15:33:

Ein sehr schöner Bolero - ich habe ihn als Jäckchen für´s Dirndl gestrickt - sieht super aus und ist ganz leicht nachzustricken!

Marny CA 21.09.2018 - 07:41:

This is really beautiful - but for some reason I always feel like a shrug doesn't fit - like I outgrew the item. Is it because I think it should close, like a cardigan? Anyone else?

Ked 23.07.2018 - 17:21:

So, when we sew up the sleeve seams (in Assembly) that means we sew Sections A, B, and C together, correct? And THEN pick up sts around whole opening of piece (stripes D, E and mid back) for the ribbed skirt-edge, correct? Thank you so much for your help!

DROPS Design 24.07.2018 kl. 09:05:

Dear Ked, exactly, that's how the garmen will be worked and sewn. Happy knitting!

Ked 21.07.2018 - 10:35:

I don't understand the numbers in the chart: how wide are the joined pieces before you start the ribbed "skirt-edge"? And how wide is it AFTER you've finished the skirt-edge? Thanks!

DROPS Design 23.07.2018 kl. 07:43:

Dear Ked, you will find the measurement of each "stripe" in measurement chart, ie "stripe A" measures 7-7-6-6-6-6 cm, "stripe B" measures 23-23-25-23-23 cm and so on. Sleeves are sewn together sewing x and x sides tog and y and Y sides together. You will the pick up sts around whole opening of piece; stripes D, E and mid back. Happy knitting!

Kristin Omre Raknes 06.12.2017 - 15:53:

Jeg har strikket denne i både Merino Extra Fine og Lima. Jeg synes Lima gjør seg veldig godt til denne modellen!

Astrid 06.02.2017 - 14:16:

Ich habe noch nie mit Merino Extra Fine gestrickt - da es Schurwolle ist, verfilzt diese beim Waschen? Oder kann ich das Modell auch mit Baumwolle (z.B. Muskat) stricken?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 15:39:

Liebe Astrid, Merino Extra Fine ist Superwash, lesen Sie mehr hier. Sie können auch ein anderes Garn Garngruppe B stricken, mehr über Alternative lesen Sie hier. Viel Spaß beim stricken!

Margit 22.01.2016 - 18:30:

Hello! In the very beginning, the row where 3P are purled to 2P - should the last K be P instead? Next pattern part indicates so...

DROPS Design 29.08.2016 kl. 17:58:

Yes, the last K in row is P. Only the first edge stitch is K in every row. Kind regards

Victoria 28.04.2015 - 16:09:

Wie ermittle ich meine Größe? Ich werde aus dem Diagramm leider nicht schlau. Was bedeuten die Zahlen im Diagramm denn: Reihen, inch, cm? Ich bitte um Hilfe

DROPS Design 28.04.2015 kl. 22:23:

Die Zahlen sind cm-Angaben und zwar in der Reihenfolge der Größen, wie sie in der Anleitung erscheinen: S-M-L-XL-XXL-XXXL. Orientieren Sie sich am besten an der Gesamtbreite, d.h. von Ärmelrand zu Ärmelrand. Die Ärmel sind relativ lang, wie sie auf dem Foto erkennen können.

Annie 03.12.2014 - 20:48:

Ik heb patroon 149-12 opgezet en dan staat er 1e nld ( goede kant ) in boordsteek. Maar dat is toch niet de nld na het opzetten? Hoe brei ik die 1e nld aan de verkeerde kant?

DROPS Design 05.12.2014 kl. 15:34:

Hoi Annie. De eerste nld voor dit patroon is de goede kant. Je breit zoals beschreven. Veel plezier.

Grandchamp Céline 15.09.2014 - 22:43:

Dans le modèle:DROPS 149-12 DROPS design: Modèle n° me-062, il y a une série d'augmentation sur un rang envers, en fin de schéma A2 sur les mailles envers des cotes sur le rang retour; Or, il y a 44 mailles au départ et 58 à l'arrivée.Cela fait donc théoriquement 56 mailles....je ne comprends pas; Ppourriez vous m'expliquer différément? Merci

DROPS Design 16.09.2014 kl. 09:11:

Bonjour Mme Grandchamp, au dernier rang de A.2, on augmente 2 m dans chaque motif A.2 (soit 3 x 2 augm = 6 augm), et au dernier rang de A.2, on augmente 2 m env dans toutes les sections env des côtes (soit 4 x 2 augm = 8 augm), on avait 44 m + 6 + 8 = 58 m. Bon tricot!

Laat een opmerking achter voor DROPS 149-12