• Free Pattern
Endre språk:

Miss Spring by DROPS Design

Heklet DROPS lue med brem i ”Nepal”

DROPS Children 24-16

DROPS Design: Modell nr ne-008-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/12 år
Passer hodemål: 50/52 - 52/54 - 54/58 cm
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
100-100-100 g f.nr 6273, cerise
50 gr i alle str, f.nr 3620, rød (til blomst)

DROPS HEKLENÅL NR 6 - eller den nål du må bruke for å få 13 fm på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

  • DROPS NEPAL UNI COLOUR (50g)
    23.00 NOK
    22.00 NOK
  • DROPS NEPAL MIX (50g)

HEKLEINFO: Første fm på hver omg erstattes med 1 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.

FELLETIPS:
* Stikk nålen inn i neste m, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag ett kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.

KREPSEMASKER:
Hekles som fm, men baklengs. Dvs det hekles fra venstre mot høyre.
----------------------------------------------------------

LUE:
Hekle 4 lm på nål 6 med Nepal og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen. LES HEKLEINFO!
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver av de 4 første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* = 42 fm.
8.OMG: * 1 fm i hver av de 6 første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* = 48 fm
9.OMG: * 1 fm i hver av de 7 første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* = 54 fm.
10.OMG: * 1 fm i hver av de 8 første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* = 60 fm.
11.OMG: * 1 fm i hver av de 9 første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* = 66 fm.
12.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, samtidig økes det 0-2-6 fm jevnt fordelt = 66-68-72 fm.
13.-17.OMG: 1 fm i hver fm.
18.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, samtidig felles det 5-4-5 fm jevnt fordelt = 61-64-67 fm – LES FELLETIPS.

Fortsett med 1 fm i hver fm til luen måler 16-17-18 cm.

SKYGGE:
Videre hekles det skygge over de midterste 14-16-16 m foran ( dvs motsatt side av omg start) slik:
1.RAD: Hekle 1 fm i hver fm. Snu arb.
2.RAD: Hekle 1 lm, 2 fm i den første fm, 1 fm i hver fm av de neste 12-14-14 fm, 2 fm i siste fm = 16-18-18 fm. Snu arb.
3.RAD: Hekle 1 lm, 3 fm i første fm, 1 fm i hver fm frem til siste fm, 3 fm i siste fm, 1 kjm i den neste ledige fm fra luekanten for å feste siden av skyggen til luen = 20-22-22 fm. Snu arb.
4.RAD: Hekle 1 lm, 3 fm i første fm, 1 fm i hver fm frem til siste fm, 3 fm i siste fm, 1 kjm i den neste ledige fm fra luekanten som på rad 3 = 24-26-26 fm. Snu arb.
5.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm i hver fm over hele skyggen og videre rundt hele luen.
6.OMG: Hekle KREPSEMASKER – se forkl over, rundt hele luen og skyggen. Klipp og fest tråden.

HEKLET BLOMST:
Hekle 6 lm på nål 6 med cerise og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 2 lm (erstatter første halv-st), 2 halv-st om ringen, * 5 lm, 1 fm i den siste halv-st som ble heklet, 3 halv-st om ringen *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 5 lm og 1 kjm i 2.lm på beg av omg = 6 lm-buer med 3 halv-st mellom hver. Klipp og fest tråden.
2.OMG: Bytt til rød. Hekle 1 fm i den midterste av de 3 første halv-st på omg, * 10 st om lm-buen, hopp over 1 halv-st, 1 fm i neste halv-st, hopp over 1 halv-st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp og fest tråden. Sy blomsten fast på siden av luen.