DROPS Extra / 0-918

Sand Storm by DROPS Design

Gehaakt DROPS vest van ”Cotton Light”. Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. cl-021
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS COTTON LIGHT van Garnstudio
500-550-600-700-750-800 gr. kleur nr. 22, bruin

DROPS HAAKNLD 5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 14 st x 8 toeren in structuurpatroon = 10 x 10 cm.
DROPS PARELMOER KNOPEN NR. 540: 3 stuks.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

mouwen: korte mouwen, pattern type: vesten, shape: a-lijn, mouw zonder naad, oversized, v-hals, zak,

Vervang de eerste v elke v-toer door 1 l.
Vervang het eerste dstk elke dstk-toer door 4 l.

STRUCTUURPATROON:
TOER 1 (= verkeerde kant): 1 v in elk dstk.
TOER 2 (= goede kant): 1 dstk in elke v.
Herhaal 1e en 2e toer.

HAAK 2 V SAMEN ALS VOLGT:
Steek haak in dstk, haal draad door, steek haak in volgende dstk, haal draad door, maak 1 omsl en haal draad door alle 3 lussen op haak.
----------------------------------------------------------

VEST:
Haak eerst rechter voorpand en zet op voor mouw, haak dan linker voorpand op dezelfde manier. Haak dan de 2 delen samen naar beneden voor het achterpand.

RECHTER VOORPAND en MOUW:
Haak 38-42-46-50-55-60 losse l met haaknld 5 mm en Cotton Light. Haak dan 1 v in 2e l vanaf haak en 1 v in elke van de volgende 6-4-2-6-5-4 l, * sla 1 l over, 1 v in elke van de volgende 5 l *, herhaal van *-* de hele toer = 33-36-39-43-47-51 v (eerste v = 1 l). LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Keer het werk en haak de teruggaande toer met 1 dstk in elke v. Ga verder met het STRUCTUURPATROON - zie uitleg boven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
MINDEREN ZIJKANT: minder bij een hoogte van ongeveer 10 cm 1 st aan de zijkant – minder aan het begin van de 1e toer met v door de 2 v na de eerste v samen te haken – zie uitleg boven. Herhaal dit minderen elke 10 cm nog 3 keer = 29-32-35-39-43-47 st op de toer.
LEES ZOWEL MINDEREN VOOR DE HALS ALS DE INSTRUCTIES VOOR DE MOUW VOOR U VERDER GAAT!
MINDEREN VOOR DE HALS: minder bij een hoogte van ongeveer 42-44-45-47-49-50 cm 1 st middenvoor – minder aan het einde van de 1e toer met v door de 2 v voor de laatste v middenvoor samen te haken. Herhaal dit minderen elke toer met v nog 6-6-6-7-7-8 keer.
MOUW: Haak bij een hoogte van ongeveer 44-45-46-47-48-49 cm 38-36-34-31-28-25 losse l (minder st voor de grootste maten voor een grotere mouwkop en bredere schouders) aan het einde van de toer richting de zijkant - pas zo aan dat deze toer aan de goede kant wordt gehaakt in dstk. Keer en haak de teruggaande toer als volgt: 1 v in 2e l vanaf haak, 1 v in elke van de volgende 6-4-2-5-2-5 v, * sla 1 l over, 1 v in elke van de volgende 5 l *, herhaal van *-* over alle l (= 33-31-29-27-24-22 v), haak dan v de rest van de toer. Ga verder in structuurpatroon als hiervoor over alle st.
Als alle st zijn opgezet voor de mouw en alle st geminderd zijn voor de hals, zijn er 55-56-57-58-59-60 st op de toer. Haak tot het werk 70-72-74-76-78-80 cm meet in totaal, plaats een markeerder = midden bovenkant van de schouder. Haak ongeveer 2 cm, eindig na 1 toer met dstk, laat het werk rusten.

LINKER VOORPAND en MOUW:
Haak als het rechter voorpand maar in spiegelbeeld. Dus als u st maakt voor de mouw, knip dan de draad af na 1 toer met v bij een hoogte van ongeveer 44-45-46-47-48-49 cm. Haak dan 38-36-34-31-28-25 losse l en haak dan dstk over de st op het voorpand, keer het werk en haak v terug over de toer, haak over de l-toer op de mouw als volgt: * 1 v in elke van de eerste 5 l, sla 1 v over*, herhaal van *-* tot er 8-6-4-7-4-7 l over zijn, haak 1 v in elke van deze l = 33-31-29-27-24-22 v op de mouw. Ga verder in structuurpatroon en minder voor de hals als op de rechterkant tot het werk even lang is als het rechter voorpand – tel en controleer dat er evenveel toeren zijn gehaakt op beide voorpanden.

ACHTERPAND:
1e toer = verkeerde kant. Haak v over de 55-56-57-58-59-60 dstk op het rechter voorpand, haak dan 14-14-14-16-16-18 losse l (= hals middenachter), haak verder v over de 55-56-57-58-59-60 dstk op het linker voorpand. Keer en haak 1 dstk in elke v en in elke l van de hals middenachter = 124-126-128-132-134-138 dstk in totaal op de toer. Haak in structuurpatroon als hiervoor. Knip de draad af bij een hoogte van ongeveer 25-26-27-28-29-30 cm vanaf de markeerder op de schouder. De mouwen zijn nu klaar en er wordt niet meer gehaakt voer 33-31-29-27-24-22 st aan elke kant. Ga verder als hiervoor over de middelste 58-64-70-78-86-94 st. Als ongeveer 5-6-7-8-9-10 cm is gehaakt nadat de mouwen klaar zijn, meerdert u 1 st aan elke kant door 2 st te haken in de een na laatste st aan elke kant. Herhaal dit meerderen elke 10 cm nog 3 keer = 66-72-78-86-94-102 st. Knip de draad af bij een hoogte van ongeveer 70-72-74-76-78-80 cm - eindig na 1 toer met v.

ZAK:
Haak 24-24-24-26-26-26 losse l met haaknld 5 mm. Keer en haak 1 v in 2e l vanaf haak, haak dan 1 v in elke l. Haak verder v heen en weer alle toeren tot de zak 16-16-16-17-17-17 cm meet, knip de draad af.
Haak nog een zak.

AFWERKING:
Vouw het werk dubbel bij de markeerders op de schouder, naai de zij- en mouwnaden samen met de zijkanten tegen elkaar in de buitenste lusjes van de buitenste st.
Haak 2 toeren met v langs de voorbiezen en langs de hals (haak ongeveer 3 v langs elk dstk en 1 v in elke v, dus ongeveer 16 v per 10 cm). Naai de zakken op het vest, ongeveer 5-6 cm vanaf de onderkant en ongeveer 5-6 cm vanaf middenvoor. Naai de bovenste knoop op de linker voorbies op de toer waar het minderen voor de hals begint - naai in de eerste toer van v die gehaakt zijn voor de rand. Naai de onderste knoop net boven de zak en naai de middelste knoop tussen de twee andere knopen. Gebruik de st van het rechter voorpand als knoopsgaten.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Extra 0-918.