DROPS / 146 / 32

Marlene by DROPS Design

Virkattu DROPS hattu kaksinkertaisesta ”Bomull-Lin”- tai ”Paris”-langasta.

DROPS Design: Malli nro l-119
Lankaryhmä C + C
---------------------------------------------------------
Koko: S/M – L/XL
Pään ympärys: n. 54/56 - 56/58 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS BOMULL-LIN:
300-300 g nro 02, luonnonvalkoinen
Tai: Garnstudion DROPS PARIS:
300-300 g nro 17, luonnonvalkoinen
Ja kukkakoristeeseen:
Garnstudion DROPS SAFRAN:
50 g nro 26, harmaanvihreä
50 g nro 14, armeijanvihreä
50 g nro 11, kirkkaankeltainen
50 g nro 23, ruskea
50 g nro 21, beige
50 g nro 18, luonnonvalkoinen

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3 tai käsialan mukaan. VIRKKUUTIHEYS: 16 ks ja 17 krs 2-kertaisella Bomull-Lin- tai Paris-langalla, koukulla nro 3 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

ohjetyyppi: hatut, teema: kukka,

Kun olet virkannut krs:n viimeisen ks:n, siirry seuraavalle krs:lle virkkaamalla 1 ks seuraavaan ks:aan (= edellisen krs:n 1. ks). HUOM: Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n viimeisen ks:n ja seuraavan krs:n ensimmäisen ks:n väliin (= krs:n vaihtumiskohta). Anna merkkilangan kulkea työn mukana.
---------------------------------------------------------

HATTU:
Virkataan suljettuna virkkauksena ylhäältä alas. Virkkaa 4 kjs koukulla nro 3 ja 2-kertaisella Bomull-Lin- tai Paris-langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!
1.KRS: Virkkaa 1 kjs, 5 ks renkaaseen. LUE VIRKKAUSINFO.
2.KRS: Virkkaa 2 ks jokaiseen ks:aan = 10 ks
3.KRS: *2 ks ensimmäiseen ks:aan, 1 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* = 15 ks.
4.KRS: *2 ks ensimmäiseen ks:aan, 1 ks seuraavaan ks:aan, 1 ks seuraavaan s:aan*, toista *-* = 20 ks.
Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun. Lisää jatkossa jokaisella krs:lla 5 ks. Lisäykset tehdään aina samoissa kohdin, eli lisäysten väliin virkataan jokaisella krs:lla 1 ks enemmän.
Ympyrä muuttuu vähitellen viisikulmioksi. Jatka virkkaamista tähän tapaan, kunnes työssä on yht. 16-17 krs = 80-85 ks työssä. Virkkaa sitten 1 ks jokaiseen ks:aan suljettuna virkkauksena, kunnes työn pituus keskeltä mitattuna on 15-16 cm. Tee nyt hatun lieri seuraavasti:
1.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan ja lisää SAMALLA tasavälein 8 ks = 88-93 s.
2.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan.
3.-19.KRS: Toista krs:ia 1.-2., eli lisää parittomilla krs:illa 8 ks ja virkkaa parillisilla krs:illa 1 ks jokaiseen ks:aan.
20.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan = 160-165 ks.
Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

NYÖRI:
Virkkaa Safran-langalla nro 26 ja koukulla nro 3 n. 180 cm:n pituinen kjs-ketju. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

PIENI KUKKA:
Virkkaa 4 kjs Safran-langalla nro 11 ja koukulla nro 3 ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan.
1.KRS: Virkkaa 1 kjs, 5 ks renkaaseen, 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
2.KRS (vaihda väriin nro 23). Jokaiseen ks:aan virkataan: *3 kjs, 2 p, 1 kjs, 1 ks*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan (= 5 terälehteä). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

ISO KUKKA:
Virkkaa 4 kjs Safran-langalla nro 21 ja koukulla nro 3 ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan.
1.KRS: Virkkaa 1 kjs, 5 ks renkaaseen, 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
2.KRS (vaihda väriin nro 18). Jokaiseen ks:aan virkataan: *4 kjs, 3 kp, 1 kjs, 1 ks*, toista *-* koko krs:n ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan (= 5 terälehteä). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

LEHTI:
Virkkaa kjs-ketju ja virkkaa sitten ketjun kumpaankin sivuun s:ita. 2 lehteä virkataan värillä nro 26 ja 1 lehti virkataan värillä nro 14. Virkkaa seuraavasti: 8 kjs, käännä työ ja jätä ensimmäinen kjs väliin, virkkaa sitten 2 ks, 3 p, 2 ks. Virkkaa 1 kjs krs:n loppuun, virkkaa sitten kjs-ketjun toiselle puolelle 2 ks, 3 p, 2 ks, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VARRET:
1 varsi virkataan värillä nro 26 ja 2 vartta virkataan värillä nro 14. Virkkaa näin: 8 kjs, 1 ks nyöriin, kohtaan johon haluat kiinnittää varren, 8 kjs, katkaise lanka ja tee solmu kjs-ketjun alkuun ja loppuun. Virkkaa vielä 2 vartta.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä kukat ja lehdet nyöriin. Kierrä nyöri 2 kertaa hatun ympärille ja solmi lopuksi rusetti.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 146-32 alkuperäisohjeeseen.