DROPS / 143 / 39

Tennessee by DROPS Design

Neulottu DROPS liivi ”Nepal”-langasta. Koot S-XXXL

DROPS design: Malli nro: ne-108
Lankaryhmä C
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS NEPAL:
Nro 0612, keskiruskea:
150-200-200-250-250-250 g

DROPS PUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm.
DROPS PUHVELINSARVINAPPI KULMALLINEN (538): Joka kokoon 1 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

ohjetyyppi: bolero, liivi,

AINAOIKEINNEULE:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

HELMINEULE:
Neulo nurjat s:t oikein ja oikeat s:t nurin.

LISÄYSVINKKI:
Lisää kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolelle 1 s seuraavasti: Neulo 1 s ainaoikeaa, tee 1 langankierto, neulo kunnes jäljellä on 1 s, tee 1 langankierto, 1 s ainaoikeaa. Seuraavalla krs:lla langankierrot neulotaan kiertäen (eli neulo langankierrot takakautta), jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI 1 (kädentiet):
Kavenna kummankin reunan helmineuleen 3 s:n sisäpuolella kädentietä varten seuraavasti:
Oikean puolen krs:n alussa: Neulo 3 s helmineuletta, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
Oikean puolen krs:n lopussa: Neulo kunnes jäljellä on 5 s, neulo seuraavat 2 s oikein yhteen, 3 s helmineuletta.
Nurjan puolen krs:n alussa: Neulo 3 s helmineuletta, neulo seuraavat 2 s kiertäen nurin yhteen.
Nurjan puolen krs:n lopussa: Neulo kunnes jäljellä on 5 s, neulo seuraavat 2 s nurin yhteen, 3 s helmineuletta.

KAVENNUSVINKKI 2 (etukappale):
Kavenna jokaisella oikean puolen krs:lla 1 s pääntietä varten, neulomalla keskiedun reunimmaiset 2 s joko oikein tai nurin yhteen (mikäli helmineuleen seuraava s tulee olla nurja s, neulo s:t oikein yhteen ja jos seuraavan s:n tulee olla oikea s, neulo s:t nurin yhteen). Toista tällaiset kavennukset yht. 8 kertaa = 3 s helmineuletta jäljellä etureunassa.
Kavenna sitten helmineuleen reunimmaisten 3 s:n sisäpuolella 1 s joka 4. krs seuraavasti:
Oikean etukappaleen oikealta puolelta: Neulo 3 s helmineuletta, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, neulo oikeaa krs:n loppuun.
Vasemman etukappaleen oikealta puolelta: Neulo kunnes jäljellä on 5 s, neulo seuraavat 2 s oikein yhteen, neulo 3 s helmineuletta.

NAPINLÄPI:
Tee oikeaan etukappaleeseen työn oikealta puolelta 1 napinläpi. 1 napinläpi = neulo etureunan 3. ja 4. s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle.
-----------------------------------------------------------

TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona. Luo 64-70-78-86-96-106 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa) puikoille nro 5 Nepal-langalla. 1. krs (= oikea puoli) neulotaan seuraavasti: 1 s AINAOIKEAA (ks. selitys yllä), *1 o, 1 n*, toista *-*, neulo lopuksi 1 s ainaoikeaa. Jatka neulomalla HELMINEULETTA (ks. selitys yllä), lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunas kummassakin reunassa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 3 cm, jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunas kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 4-4-4-5-5-5 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 4½-5-5-5-5-5½ cm välein vielä 2 kertaa = 70-76-84-92-102-112 s.
Neulo kunnes työn pituus on 17-18-19-20-21-22 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n. Neulo 2 seuraavan krs:n alussa reunimmaisilla 9-9-9-10-11-12 s:lla helmineuletta. Päätä sitten 2 seuraavan krs:n ensimmäiset 6-6-6-7-8-9 s kädenteitä varten = 3 s helmineuletta jäljellä kummassakin reunassa. Neulo jatkossa kummankin reunan reunimmaisilla 3 s:lla helmineuletta ja kavenna SAMALLA kummankin reunan helmineuleen sisäpuolella 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI 1) seuraavasti: Toista kavennukset jokaisella krs:lla (eli sekä työn oikealla että nurjalla puolella) yht. 4-4-6-6-8-10 kertaa ja sitten joka 2. krs (eli jokaisella oikean puolen krs:lla) 1-2-3-4-4-5 kertaa = 48-52-54-58-62-64 s. Kun kaikki kavennukset on tehty, neulo reunimmaisilla 3 s:lla helmineuletta lopulliseen mittaan asti (= kädentien reunus).
Kun työn pituus on 30-32-34-36-38-40 cm, jatka neulomalla keskimmäisillä 24-26-26-28-28-30 s:lla helmineuletta. Kun työn pituus on 32-34-36-38-40-42 cm, päätä keskimmäiset 18-20-20-22-22-24 s pääntietä varten = 15-16-17-18-20-20 s jäljellä olalla (pääntien reunassa on nyt jäljellä 3 s helmineuletta). Neulo molemmat puolet erikseen. Jatka sileää neuletta, ja neulo kädentien ja pääntien reunassa 3 s:lla helmineuletta, kunnes työn pituus on 34-36-38-40-42-44 cm. Päätä loput s:t löyhästi. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

OIKEA ETUKAPPALE:
Neulotaan tasona. Luo 21-24-28-32-37-42 s (sis. 1 reunas sivussa) puikoille nro 5 Nepal-langalla. 1. krs (= oikea puoli) neulotaan seuraavasti: *1 o, 1 n*, toista *-*, neulo lopuksi 1 s ainaoikeaa. LUE LOPUT ETUKAPPALEEN OHJEESTA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
Neulo helmineuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunas sivussa ja luo SAMALLA jokaisen nurjan puolen krs:n loppuun etureunaan uusia silmukoita seuraavasti: 3 x 4 s ja 2 x 2 s. Lisätyillä silmukoilla neulotaan helmineuletta. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 3 cm, neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: Neulo ensimmäisillä 11 s:lla helmineuletta (= etureuna), neulo loput s:t oikein. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 11 s helmineuletta etureunassa (eli etureunan helmineuleen 11 s siirtyvät ulospäin, kun luodaan uusia silmukoita työhön).
Kun työn pituus on 4-4-4-5-5-5 cm, lisää sivuun 1 s kuten takana. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on yht. 10-10-11-11-12-12 cm, tee etureunaan NAPINLÄPI (ks. selitys yllä).
Kun työn pituus on 12-12-13-13-14-14 cm, kavenna työn oikealla puolella pääntietä varten 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 8 kertaa (etureunassa), sitten joka 4. krs yht. 6-7-7-8-8-9 kertaa (helmineuleen reunimmaisten 3 s:n sisäpuolella). Kun pääntien kavennukset on tehty, neulo reunimmaisilla 3 s:lla helmineuletta lopulliseen mittaan asti (= etureuna).
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 17-18-19-20-21-22 cm, neulo sivun reunimmaisilla 9-9-9-10-11-12 s:lla helmineuletta kuten takana. Päätä sitten kädentietä varten kuten takana. Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty kädentietä varten ja pääntien kavennukset on tehty, olalla on jäljellä 15-16-17-18-20-20 s. Jatka sileää neuletta, ja neulo kädentien ja pääntien reunassa 3 s:lla helmineuletta, kunnes työn pituus on 34-36-38-40-42-44 cm. Päätä loput s:t löyhästi.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo oikean etukappaleen peilikuvaksi, mutta ilman napinläpeä.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ompele sivusaumat yhden reunasilmukan päästä. Kiinnitä nappi vasempaan etureunaan.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 143-39 alkuperäisohjeeseen.