DROPS / 139 / 8

Summer Harmony by DROPS Design

Virkattu DROPS hattu ”Safran”- ja “Cotton Viscose” -langoista.

DROPS Design: Malli nro E-188
Lankaryhmä A
--------------------------------------------------------
Koko: Yksi koko
Langanmenekki: Garnstudion DROPS SAFRAN:
100 g nro 28, appelsiini
Sekä: Garnstudion DROPS COTTON VISCOSE:
50 g nro 06, ruosteenpunainen

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 1 ruudun mitat = n. 6 x 6 cm (hieman venytettynä) ja 24 s x 16 krs mallivirkkausta koukulla nro 3 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, muoto: ruutu, ohjetyyppi: hatut,

Pylväskerrokset: Jokaisen kerroksen ensimmäinen p korvataan 3 kjs:lla, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
Kiinteä silmukka -kerrokset: Jokaisen kerroksen ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
MALLIVIRKKAUS:
1.KRS (Safran): 1 ks jokaiseen p:seen.
2.KRS (Safran): 4 kjs, jätä 1 ks väliin, *1 p seuraavaan ks:aan, 1 kjs, jätä 1 ks väliin*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
3.KRS (Cotton Viscose): 1 ks jokaiseen p:seen ja 1 ks jokaiseen kjs:aan.
4.KRS (Safran): 1 p jokaiseen ks:aan.
5.KRS (Cotton Viscose): 1 p jokaiseen p:seen.
6.KRS (Safran): 1 p jokaiseen p:seen.
Toista jatkossa krs:ia 1.-6.
--------------------------------------------------------

HATTU:
Virkkaa aluksi ruudut ja yhdistä ne samalla toisiinsa. Tee sitten ruutujen yläreunaan hatun yläosa. Virkkaa lopuksi ruutujen alareunaan hatun lieri.

1. RUUTU:
Katso myös piirros M.1.
Virkkaa 4 kjs Safran-langalla ja koukulla nro 3 ja sulje nämä renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan.
1.KRS: 3 kjs (= 1 p), 11 p kjs-renkaaseen, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
2.KRS (Vaihda Cotton Viscose -lankaan): Virkkaa 2 kjs, 1 ks seuraavaan p:seen, 1 kjs, *1 ks seuraavaan p:seen, 1 kjs*, toista *-* koko krs:n ajan, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
3.KRS: 1 kjs, 1 ks edellisen krs:n 2. kjs:aan, *4 kjs, 1 ks edellisen krs:n seuraavaan kjs:aan*, toista *-*, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan = 12 kjs-kaarta.
4.KRS (Vaihda takaisin Safran-lankaan): 2 kjs, 1 ks ensimmäiseen kjs-kaareen, *4 kjs, 1 ks seuraavaan kjs-kaareen, 4 kjs, 1 ks seuraavaan kjs-kaareen, 8 kjs (= kulma), 1 ks seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* koko krs:n ajan, virkkaa kuitenkin lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan (eikä 1 ks seuraavaan kjs-kaareen). Katkaise lanka ja päättele kaikki langanpäät.

2. RUUTU:
Tee aloitusreuna Cotton Viscose -langalla ja virkkaa sitten krs:t 1.-3. kuten 1. ruudussa, virkkaa kuitenkin nyt 1. krs Cotton Viscose -langalla ja krs:t 2.-3. Safran-langalla.
4.KRS: Katso myös piirros M.2.
Virkkaa Safran-langalla seuraavasti: 2 kjs, 1 ks ensimmäiseen kjs-kaareen, 4 kjs, 1 ks seuraavaan kjs-kaareen, 4 kjs, 1 ks seuraavaan kjs-kaareen, 4 kjs, aseta tämä ruutu ja 1. ruutu nurjat puolet vastakkain, virkkaa 1 ks 1. ruudun isoon kjs-kaareen (= kulma), 4 kjs, 1 ks 2. ruudun seuraavaan kjs-kaareen, *2 kjs, 1 ks 1. ruudun seuraavaan pieneen kjs-kaareen, 2 kjs, 1 ks 2. ruudun seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* vielä kerran, 4 kjs, 1 ks 1. ruudun seuraavaan isoon kjs-kaareen (= kulma), 4 kjs, 1 ks 2. ruudun seuraavaan kjs-kaareen. Virkkaa sitten 2. ruudun ympäri seuraavasti: **4 kjs, 1 ks seuraavaan kjs-kaareen, 4 kjs, 1 ks seuraavaan kjs-kaareen, 8 kjs, 1 ks seuraavaan kjs-kaareen**, toista **-** vielä kerran, virkkaa kuitenkin lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan. Katkaise lanka ja päättele kaikki langanpäät.

Virkkaa sitten vuorotellen 1. ja 2. ruutu (virkkaa samalla ruudut yhteen 2. ruudun 4. krs:n mukaisesti), kunnes työssä on yht. 8 ruutua. Viimeinen ruutu kiinnitetään sekä toiseksi viimeiseen että ensimmäiseen ruutuun siten, että ruudut muodostavat ympyrän.

HATUN YLÄOSA:
LUE VIRKKAUSINFO YLLÄ! Virkkaa ruutujen yläreunaan Safran-langalla ja koukulla nro 3 seuraavasti: 5 p jokaisen ruudun kulman jokaiseen isoon kjs-kaareen ja 3 p jokaiseen pieneen kjs-kaareen = 16 p/ruutu ja yht. 128 p. Jatka virkkaamalla MALLIVIRKKAUSTA (ks. selitys yllä). Kun työn korkeus on yht. n. 12 cm (sis. ruudut, tarkista että seuraavalla krs:lla virkataan vain p:itä tai ks:ita), kavenna tasavälein 16 s, jättämällä joka 8. s väliin = 112 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 3 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla 3 kertaa (kavennusten väliin virkataan jokaisella kerralla 1 s vähemmän, eli jätä seuraavalla kavennuskerroksella 7 s väliin, jätä sitten 6 s väliin jne). HUOM: Mallivirkkauksen 2. krs:lla kavennuskerroksilla jätetään 1 ks:n sijaan 2 ks väliin). Kun kaikki kavennukset on tehty, työssä on jäljellä 16 s. Virkkaa lopuksi 1 krs ks:ita ja jätä samalla joka toinen s väliin = 8 s. Työn korkeus on nyt n. 19-20 cm. Katkaise lanka, harsi lanka loppujen silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

HATUN LIERI:
Virkkaa ruutujen alareunaan Safran-langalla ja koukulla nro 3 samanlainen krs kuin yläreunassa, eli virkkaa 5 p jokaiseen isoon kjs-kaareen ja 3 p jokaiseen pieneen kjs-kaareen = 128 p. Virkkaa sitten lieri Safran-langalla seuraavasti:
2.KRS: 1 ks jokaiseen p:seen, mutta virkkaa joka 8. p:seen 2 ks (eli lisää 16 s) = 144 ks.
3.KRS: 1 p jokaiseen ks:aan.
4.KRS: 1 ks jokaiseen p:seen, mutta virkkaa joka 9. p:seen 2 ks = 160 ks.
5.KRS: 1 p jokaiseen ks:aan.
Virkkaa jatkossa vuorotellen 1 krs p:itä ja 1 krs ks:ita ja lisää SAMALLA ks-kerroksilla 16 s, kunnes työssä on 192 s.
Jatka virkkaamista kuten aiemmin, mutta ilman lisäyksiä, kunnes lieren korkeus on n. 8 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Piirros

= 1 kjs
= 1 ks
= 1 ps
= 1 p

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 139-8 alkuperäisohjeeseen.