DROPS / 137 / 16

Lily of the Valley by DROPS Design

Heklet DROPS poncho i ”Safran” med ruter. Str S – XXXL

DROPS Design: Modell nr E-184
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
250-300-350 g f.nr 17, hvit

DROPS HEKLENÅL NR 4 - eller den nål du må ha for å få 1 rute på ca 8,5 x 8,5 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: ponchoer,

BOBLE START:
Hekle 3 lm, hekle 1 st - men vent med siste gjennomtrekking (= 2 m på nålen), hekle 1 st til på samme måte i samme m, dra tråden gjennom alle 3 m på nålen = 1.boblen på omg.
BOBLE:
Hekle 1 st - men vent med siste gjennomtrekking (= 2 m på nålen), hekle 2 st til på samme måte i samme m, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchoen hekles i to deler som sys sammen etterpå.

RUTE:
Hekle 5 lm på nål 4 med Safran og sett de sammen til en ring med 1 kjm.
1.OMG: 1 lm, 12 fm om ringen.
2.OMG: * 15 lm, 1 kjm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 10 lm og 1 dst i 1.fm fra 1.OMG, snu = 12 lm-buer.
3.OMG: Kjm til midten av 1.lm-bue, om samme buen hekles [1 BOBLE START - Les forkl over, 4 lm, 1 BOBLE - Les forkl over] = 1.hjørne, * hekle [4 lm, 1 fm om neste lm-bue] 2 ganger, 4 lm, om neste lm-bue hekles [1 boble, 4 lm, 1 boble] = hjørne *. Gjenta fra *-* omg rundt. Når man gjentar fra *-* siste gang, hekles ikke [1 boble, 4 lm, 1 boble], men avslutt med 1 kjm i 1.boblen. Klipp og fest tråden.

1.DEL:
Hekle 28-32-40 ruter totalt.
Rutene sys sammen først på langs og deretter på tvers. Plassér rutene med 4-4-5 ruter i bredden og 7-8-8 ruter i høyden. Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre, og hekle de sammen slik: Hekle 1 fm om lm-buen i hjørnet på 1.rute, 2 lm, 1 fm om lm-buen i hjørnet på 2.rute, * 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på 1.rute, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på 2.rute *, gjenta fra *-*, avslutt med 2 lm, 1 fm om lm-buen i hjørnet på 1.rute, 2 lm, 1 fm om lm-buen i hjørnet på 2.rute. NB: Pass på at det blir pene overganger mellom hver rute når rutene hekles sammen på langs. Arb måler ca 36-36-45 cm i bredden, og 63-72-72 cm i høyden.

2.DEL:
Hekle på samme måte som 1.DEL.

MONTERING:
Delene hekles sammen slik: Legg kortsiden på 1.del mot høyre langside på 2.del (36-36-45 cm oppover den nederste kanten). Hekle de 2 delene sammen på samme måte som tidligere (1 fm i hjørnet, 2 lm og 1 fm om neste lm-bue osv). Deretter hekles kortsiden på 2.del til 1.del på samme måte, men til 1.dels venstre langside.

FRYNSER:
1 frynse = 6 tråder på ca 40 cm. Legg trådene dobbelt, tre løkken gjennom 1 lm-bue, og trekk endene gjennom løkken (slik at det henger 12 tråder ned i hver frynse). Det settes frynser langs skråkantene på ponchoen slik: Sett 1 frynse om de 3 lm-buene mellom hjørnene på hver rute, og 1 frynse om lm-buen i overgangen mellom rutene.