DROPS / 139 / 1

Summer of 69 by DROPS Design

Gehaakte DROPS poncho met oma vierkantjes en dstk-groepen van ”Paris”.

DROPS design: Model nr. W-438

Garengroep C
--------------------------------------------------------
Maat: XS/S - M/L - XL/XXL
Materiaal:
DROPS PARIS van Garnstudio
150-150-150 gr. kleur nr. 17, naturel
100-100-100 gr. kleur nr. 27, perzik
100-100-100 gr. kleur nr. 29, licht ijsblauw
100-100-100 gr. kleur nr. 30, denimblauw
100-100-100 gr. kleur nr. 38, koraal
100-100-100 gr. kleur nr. 58, pastelroze
100-100-100 gr. kleur nr. 60, donker oudroze
50-100-100 gr. kleur nr. 21, mintgroen

DROPS HAAKNLD 5 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 1 oma vierkant = 8 x 8 cm en 4 dstk-groepen in de breedte en 5½ dstk-groepen in de hoogte = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

pattern type: ponchos, shape: ruit/vierkant, van boven naar beneden, technique: granny square/strepen,

KLEUREN OP DE OMA VIERKANTJES:
VIERKANT 1: Begin en 1e toer = donker oudroze, 2e toer = perzik, 3e toer = naturel.
VIERKANT 2: Begin en 1e toer = perzik, 2e toer = mintgroen, 3e toer = naturel.
VIERKANT 3: Begin en 1e toer = pastelroze, 2e toer = donker oudroze, 3e toer = naturel.
VIERKANT 4: Begin en 1e toer = licht ijsblauw, 2e toer = koraal, 3e toer = naturel.
VIERKANT 5: Begin en 1e toer = mintgroen, 2e toer = denimblauw, 3e toer = naturel.
VIERKANT 6: Begin en 1e toer = koraal, 2e toer = licht ijsblauw, 3e toer = naturel.
VIERKANT 7: Begin en 1e toer = denimblauw, 2e toer = pastelroze, 3e toer = naturel.

TIP VOOR HET HAKEN:
Haak als de draad afgeknipt wordt en u met een nieuwe kleur begint het eerste stk elke toer als volgt: Maak 2 omsl op de haak, steek de haak in de laatste st van de vorige toer, maak 1 omsl en haal 1 st door, maak 1 omsl en haal 2 st door, maak nog 1 omsl en haal de laatste 2 st door.

STREEPPATROON:
Haak 1 toer met iedere kleur in de volgende kleurenvolgorde tot het werk klaar is: * pastelroze, donker oudroze, denimblauw, mintgroen, perzik, koraal, naturel en licht ijsblauw *. Herhaal van *-* in totaal 2 keer en eindig met 1 toer pastelroze, 1 toer donker oudroze en 1 toer denimblauw = 19 toeren.

DSTK-GROEP = 3 dstk en 1 l in dezelfde l-lus.

MEERDEREN: Voor de punt middenvoor en middenachter op de poncho. Een meerdering = 3 dstk, 1 l, 3 dstk en 1 l in dezelfde l-lus/hoek.

--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

PONCHO:
Wordt in de rondte gehaakt van boven naar beneden. Lees TIP VOOR HET HAKEN.

MAAT XS/S: Vierkantjes 1, 2, 4, en 7 worden 1 keer gehaakt, vierkantjes 3, 5 en 6 worden 2 keer gehaakt = 10 vierkantjes.
MAAT M/L: Vierkantjes 1 en 2 worden 1 keer gehaakt, vierkantjes 3, 4, 5, 6 en 7 worden 2 keer gehaakt = 12 vierkantjes.
MAAT XL/XXL: Vierkantjes 1, 2, 3, 4 en 6 worden 2 keer gehaakt, vierkantjes 5 en 7 worden 3 keer gehaakt = 16 vierkantjes.

VIERKANT:
BEGIN: Haak 6 l met haaknld 5 mm en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: 3 l, 2 stk in de l-ring, * 3 l, 3 stk *, herhaal van *-* in totaal 3 keer en eindig met 3 l en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Knip de draad af en wissel van kleur.
TOER 2: 3 stk in de eerste l-lus, 3 l, 3 stk in dezelfde l-lus, * 1 l, 3 stk in de volgende l-lus, 3 l, 3 stk in dezelfde l-lus *, herhaal van *-* in totaal 3 keer en eindig met 1 l en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Knip de draad af en wissel van kleur.
TOER 3: 3 stk in de eerste l-lus, 1 l, * 3 stk in de volgende l-lus, 3 l, 3 stk in dezelfde l-lus, 1 l, 3 stk in de volgende l-lus, 1 l *, herhaal van *-* in totaal 3 keer, 3 stk in de volgende l-lus, 3 l, 3 stk in dezelfde l-lus, 1 l en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer. Knip de draad af.

Naai de vierkantjes samen met de zijkanten tegen elkaar, zie telpatroon X.1 voor de volgorde en plaatsing voor uw maat. Deze vierkantjes vormen zo de bovenkant/hals van de poncho. Haak nu in de rondte vanaf de onderrand van de oma vierkantjes als volgt - lees
STREEPPATROON:

TOER 1: Begin aan de zijkant van vierkant 7 (zie pijl in telpatroon X.1). * Haak 1 dstk-groep – zie uitleg boven – in iedere van de eerste 2 l-lussen. De volgende l-lus komt in de hoek van twee oma vierkantjes, haak hier 1 dstk in het eerste vierkant, 1 dstk in de naad en 1 dstk in de hoek van het volgende oma vierkant *, herhaal van *-* in totaal 2-3-4 keer. Haak dan 1 dstk-groep in iedere van de volgende 2 l-lussen. Haak in de hoek van het vierkant middenvoor een meerdering - lees MEERDEREN boven. Herhaal van *-* in totaal 5-6-8 keer. Haak dan 1 dstk-groep in iedere van de volgende 2 l-lussen. Haak in de hoek van het vierkant middenachter een meerdering. Herhaal van *-* in totaal 3-3-4 keer, haak dan 1 dstk-groep in iedere van de volgende 2 l-lussen, haak 1 dstk-groep in de hoek en eindig met 1 hv aan de bovenkant van het eerste stk op de toer = 38-44-56 dstk-groepen. Knip de draad af.

TOER 2: Wissel van kleur en haak vanaf de middelste l-lus aan vierkant 7 (rechterkant): Haak 1 dstk-groep in alle l-lussen maar haak in de punt middenvoor en middenachter een meerdering. Eindig met 1 hv aan de bovenkant van het eerste dstk op de toer = 40-46-58 dstk-groepen.

Vanaf TOER 3 tot het werk klaar is: Haak als de 2e toer. Zo worden iedere toer 2 dstk-groepen gemeerderd. Als alle toeren zijn gehaakt, zijn er 74-80-96 dstk-groepen op de toer. Knip de draad af en zet vast.

HALSRAND:
Haak 1 toer met naturel langs de bovenste rand van de oma vierkantjes als volgt: * Haak 1 dstk-groep in iedere van de eerste 2 l-lussen. De volgende l-lus komt in de hoek van twee oma vierkantjes, haak hier 1 dstk in het eerste vierkant, 1 dstk in de naad en 1 dstk in de hoek van het volgende oma vierkant *, herhaal van *-* de hele toer, knip de draad af en zet vast.

KOORDJE:
Haak een koord van l met een lengte van ongeveer 1.5 meter met naturel. Haak in totaal 3 koorden zo. Vlecht de drie l-koorden samen en leg een knoop in ieder uiteinde. Rijg het koord door de halsrand en leg een strik middenvoor.

Telpatroon

= begin hier (rechter schouder)
= middenvoor
= middenachter

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 139-1.