DROPS Baby / 21 / 15

McDreamy by DROPS Design

DROPS genser med strukturmønster og raglan i ”Baby Merino”.

DROPS design: Modell BM-025-by
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
150-150-150 (150-200) g f.nr 11, lys blå

DROPS SETTP OG RUNDP (60 cm) NR 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 2,5 - til vrborder.
DROPS TREKNAPP LYS, NR 503: 4 stk.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

alder/str: 1-3m (56/62cm), 12-18m (80/86cm), 2år (92 cm), 3-4år (98/104cm), 6-9m (68/74cm), fasong: raglan, mønster/teknik: struktur, type oppskrift: gensere,

Se diag M.1 til M.3. Diag viser mønsteret sett fra retten.
FELLETIPS (gjelder raglanfellingen):
FRA RETTEN:
På beg av p: 1 kantm, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over. På slutten av p (start når det gjenstår 3 m): 2 rett sammen, 1 kantm.
Ved de 3 andre merketrådene felles det slik i hver overgang mellom erme og bol (start 3 m før merket): 2 rett sammen, 2 rett (merket sitter midt mellom disse 2 m), ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
FRA VRANGEN:
På beg av p: 1 kantm, 2 vrang sammen. På slutten av p (start når det gjenstår 3 m): 2 vridd vrang sammen (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre), 1 kantm.
Ved de 3 andre merketrådene felles det slik i hver overgang mellom bol og erme (start 3 m før merket): 2 vridd vrang sammen, 2 vrang (merket sitter midt mellom disse 2 m), 2 vrang sammen.

RILLER (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
--------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 148-168-184 (204-216) m på rundp 2,5 med Baby Merino. Strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord = 2 r /2 vr. Når vrborden måler 4 cm strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 28-32-32 (36-40) m jevnt fordelt = 120-136-152 (168-176) m. Sett 1 merketråd på beg av omg og 1 merketråd etter 60-68-76 (84-88) m (= midt i sidene). Bytt til rundp 3 og strikk glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 14-15-18 (20-23) cm strikkes M.1 over alle m. Etter M.1 fortsettes det med M.2 over alle m. SAMTIDIG når arb måler 17-18-21 (24-27) cm strikkes neste omg slik: fell 4 m til ermhull, strikk 52-60-68 (76-80) m (= forstk), fell 8 m til ermhull, strikk 52-60-68 (76-80) m (= bakstk) og fell de siste 4 m til ermhull.
Klipp tråden og legg arb til side. Strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 44-48-52 (56-60) m på settp 2,5 med Baby Merino. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det vrbord = 2 r /2 vr. Når vrborden måler 4 cm strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 10-12-14 (16-16) m jevnt fordelt = 34-36-38 (40-44) m. Sett 1 merketråd på beg av omg = midt under ermet. Bytt til settp 3 og strikk glstrikk. Når arb måler 6 cm økes det 1 m på hver side merket.
STR 1/3 mnd + 6/9 mnd: Gjenta økningen på hver 4.omg totalt 7-8 ganger.
STR 12/18 mnd + 2 år: Gjenta økningen på vekselvis hver 4. og 5.omg totalt 9 (12) ganger.
STR 3/4 år: Gjenta økningen på hver 6.omg totalt (12) ganger.
= 48-52-56 (64-68) m. SAMTIDIG når arb måler 13-14-17 (20-24) cm strikkes M.1. Etter M.1 fortsettes det med M.2. Når arb måler ca 16-17-20 (24-28) cm – avpass slik at det er strikket like mange omg i M.2 som på bolen felles det 8 m midt under ermet (= 4 m på hver side av merket) = 40-44-48 (56-60) m igjen på p. Legg arb til side og strikk ett erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 184-208-232 (264-280) m. Sett 1 merke i alle overgangene mellom ermene og bolen (disse brukes til raglanfelling) og sett 1 merke midt på forstk (= 26-30-34 (38-40) m på hver side av merket).
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Videre strikkes det frem og tilbake på p fra høyre ”raglanåpning” foran (når plagget ligger flatt foran deg). Start med å felle 3 m på hver side av merketråden ved denne ”raglanåpningen”. Fortsett M.2 med 1 kantm i hver side slik at mønsteret stemmer over bol og erme videre oppover. Når M.2 er strikket i 6-6½-7 (8-8½) cm strikkes M.3 før det fortsettes med M.2 igjen til ferdig mål.
SAMTIDIG startes det å felle til raglan på 1.p fra retten: Fell 1 m på hver side av alle merkene (= 8 fellinger pr p) – LES FELLETIPS!
Gjenta fellingene på hver 2.p totalt 13-15-16 (15-16) ganger og deretter på hver p: 0-0-1 (6-7) ganger.
SAMTIDIG når arb måler 24-26-30 (34-38) cm settes de midterste 14-18-22 (22-22) m midt foran (dvs 7-9-11 (11-11) m på hver side av merket midt foran) på 1 tråd til hals og hver del strikkes ferdig hver for seg. Videre felles det på beg av hver p fra halsen: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang. Etter alle fellinger til raglan og hals er det ca 54-58-62 (62-62) m tilbake på p og arb måler ca 28-30-34 (38-42) cm opp til skulderen. Sett m på 1 tråd og strikk raglanstolpene før halskanten.

RAGLANSTOLPE:
Strikk opp fra retten ca 24 til 36 m (delelig med 4) innenfor 1 kantm langs raglanåpningen på ermet på p 2,5 med Baby Merino. Strikk vrbord (= 2 r /2 vr) med 1 kantm rille og 2 rett i hver side (sett fra retten). Når stolpen måler 2 cm felles det av med r over r og vr over vr.
Gjenta langs raglanåpningen på forstk, men etter 2 p felles det til 3 knapphull jevnt fordelt (det skal være 1 knapphull på halskanten også). 1 knapphull = fell 2 m og legg opp 2 nye m over de felte på neste p.

HALS:
Strikk opp fra retten ca 100 til 128 m rundt halsen (inkl m på trådene og 6 m som strikkes opp over hver raglanstolpe) på rundp 2,5 (m-antallet skal være delelig med 4). Strikk vrbord frem og tilbake fra raglanåpningen (= 2 r /2 vr) med 1 kantm rille og 2 rett i hver side (sett fra retten). SAMTIDIG etter 2 p felles det til 1 knapphull over de andre på raglanstolpen. Når halskanten måler 4,5 cm felles det til 1 knapphull over det andre. Strikk 2 p til og fell av med r over r og vr over vr.

MONTERING:
Brett halskanten dobbelt mot vrangen og sy fast med små pene sting – pass på at det ikke blir for stramt.
Sy stolpene fast nederst i raglanåpningen.
Sy åpningen under ermene.
Sy i knappene.