DROPS Baby / 21 / 17

Princess Dream by DROPS Design

Strikket DROPS kjole i ”Baby Merino”

DROPS Design: Modell nr BM-033-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
F.nr 08, cerise: 100-100-100 (150-150) g
F.nr 01, hvit: 50-50-50 (50-50) g

DROPS RUNDP NR 2,5 (60 cm i alle str + 40 cm i de 2 minste str) - eller den p du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS TREKNAPP LYS nr 503 (15 mm): 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

alder/str: 1-3m (56/62cm), 12-18m (80/86cm), 2år (92 cm), 3-4år (98/104cm), 6-9m (68/74cm), tema: nordisk, type oppskrift: kjoler,

Se diag M.1 - M.7.
FELLETIPS 1 (gjelder bol):
Det felles 1 m på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 2 m før merketråden, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, (merketråden), strikk neste 2 m r sm.
FELLETIPS 2 (gjelder ermhull):
Det felles 1 m i hver side slik: Strikk 4 m i rille, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, strikk til det gjenstår 6 m, strikk de neste 2 m rett sammen, 4 m i rille.
RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk rett på alle p.
----------------------------------------------------------

BOL:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 144-156-172 (188-200) m med cerise på rundp 2,5. Strikk rett i ca 2,5 cm, deretter strikkes 1 omg vrang = brettekant, arb måles herifra og strikkes i glstrikk til ferdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Strikk ytterliggere 1 omg rett og sett 1 merketråd i hver side (= 72-78-86 (94-100) m mellom merkene på for- og bakstk). Deretter strikkes det M.1 1 gang i høyden.
Fortsett med cerise i glstrikk til arb måler 3 cm. Nå felles det 1 m på hver side av hver merketråd - Les FELLETIPS 1 over = 4 felte m på omg. Gjenta fellingen slik på hver 2.-2½.-2½.(2.-2½.)cm totalt 6-6-7 (8-8) ganger = 120-132-144 (156-168) m. LES HELE NESTE AVSNITT FØR DU STRIKKER VIDERE.
Når arb måler 15-17-19 (21-23) cm (alle fellinger skal væra ferdige nå) strikkes M.2, M.3, og deretter M.4 1 gang i høyden. Videre strikkes det 1.-3.omg i M.5 (nå måler arb ca 26-28-30 (32-34) cm). På neste omg (= 4.omg i M.5) felles det 8 m i hver side (dvs 4 m på hver side av hver merketråd), nå deles arb og hver del strikkes ferdig for seg.

BAKSTK:
= 52-58-64 (70-76) m. Arb strikkes frem og tilbake i glstrikk til ferdig mål. Neste p (= retten) strikkes slik: Strikk 4 rillem (= kantm), fell 1 m - Les FELLETIPS 2 over, strikk 5.p i M.5 til det gjenstår 6 m på p, fell 1 m - Les FELLETIPS 2 over, avslutt med 4 rillem. Gjenta fellingen innenfor 4 rillem i hver side fra retten slik totalt 2-1-4 (3-2) ganger = 48-56-56 (64-72) m.
Etter M.5 er strikket 1 gang i høyden strikkes M.6 og M.3 1 gang i høyden (med 4 rillem i hver side). Neste p strikkes vrang fra vrangen, og deretter M.7 med 4 rillem i hver side til ferdig mål. Når arb måler 33-36-39 (42-45) cm felles de midterste 18-20-20 (22-24) m til hals og hver del strikkes ferdig for seg. Fell av 2 m på følgende p fra halsen = 13-16-16 (19-22) m. Når arb måler 35-38-41 (44-47) cm felles det av på høyre skulder, på venstre skulder strikkes det slik: Strikk 1 p rett fra vrangen (= brettekant), deretter strikkes glstrikk i ytterligere 2,5 cm. Fell alle m av.

FORSTK:
= 52-58-64 (70-76) m. Arb strikkes frem og tilbake i glstrikk til ferdig mål. Diagrammene strikkes videre som på bakstykket med 4 rillem i hver side og det felles til ermhull som på bakstk. Når arb måler 29-32-35 (37-40) cm felles de midterste 12-12-14 (14-16) m til hals og hver del strikkes ferdig for seg. Videre felles det på følgende p fra halsen slik: Fell av 2 m 1 gang, 1 m 3-4-3 (4-4) ganger = 13-16-16 (19-22) m tilbake på skulderen. Når arb måler 35-38-41 (44-47) cm felles det av på høyre skulder, og det strikkes en brettekant på venstre skulder som på bakstk.

MONTERING:
Sy høyre skuldersømmene. Lag 1 hempe slik: Tvist 2 tråder av 20 cm med cerise og legg de dobbelt slik at den tvinner seg. Lag en hempe til på samme måte. Brett inn kanten ved vrang-omg på venstre skulder bak, og fest hempene i ytterst led ved å trekke trådene gjennom brettekanten, fest endene og sy fast kanten på baksiden. Sy fast oppbrettkanten på baksiden av venstre skulder på forstk.
Strikk opp fra retten ca 60-80 m langs hele halskanten (gjennom begge lag på brettekanten i hver side), deretter strikk 1 p vrang fra vrangen samtidig som m-antallet justeres til 66-70-74 (78-82) m. Videre strikkes det vrbord slik: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-* p ut. Fell alle m løst av når vrborden måler ca 1 cm.
Sy i knappene på venstre skulder på forstk. Brett den nederste kanten på kjolen ved vrang-omg og sy fast på baksiden.

Diagram

= cerise
= hvit