Flower Carrier by DROPS Design

Gehaakte DROPS tas met bloemen van ”Karisma”.

DROPS design: Model nr. U-051-bn
Garengroep B
--------------------------------------------------------
Maten:
Hoogte: 20 cm
Omtrek: 48 cm op het wijdste punt
Materiaal: DROPS KARISMA van Garnstudio
Kleur nr. 64, grijspaars: 50 gr
Kleur nr. 13, pink: 50 gr

DROPS HAAKNLD 4.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 15 stk x 10 toeren = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

pattern type: tassen, technique: strepen, thema: bloem,
2.00 EUR

TOER MET STK (voor de tas):
Alle toeren met stk beginnen met 2 l (LET OP: tel deze niet als het eerste stk), ga dan verder met 1 stk in iedere st, eindig de toer met 1 hv in het 1e stk aan het begin van de toer.

WISSEL VAN KLEUR- STK:
Wissel van kleur aan het einde van de toer als volgt: Haak 1 hv met de nieuwe kleur in het 1e stk op de toer. Ga verder tot de volgende toer met de nieuwe kleur.

STREPEN:
* Haak 1 toer pink, 1 toer grijspaars *, herhaal van *-* tot het werk klaar is.

BOBBEL 1:
Haak de bobbel aan het begin van de toer als volgt: 3 l (= 1e stk), haak 1 stk in de 1e st maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 st op de haak), haak 1 stk op dezelfde manier in dezelfde st, haal de draad dan door alle 3 st op de haak.

BOBBEL:
Haak 1 stk maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 st op de haak), haak 2 stk op dezelfde manier in dezelfde v, haal dan de draad door alle 4 st op de haak.

HAAK IN DE RONDTE IN EEN CIRKEL (voor de hengsels):
Ga na de laatste v op de toer verder met de volgende toer met 1 v in de volgende st (= eerste st op de volgende toer). LET OP: Plaats een markeerder aan het begin van de toer tussen de laatste st en de eerste st op de toer, neem de markeerder mee naar boven tijdens het haken.
--------------------------------------------------------

TAS:
Wordt in de rondte gehaakt van onderen naar boven. Haak 4 l met haaknld 4.5 mm en grijspaars en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: Haak 2 l, dan 8 stk in de l-ring. Lees TOER MET STK boven.
TOER 2: 2 stk in iedere stk = 16 stk. LET OP: Ga verder met pink aan het einde van de toer - Lees WISSELEN VAN KLEUR- STK boven. Begin nu met strepen - Lees STREPEN boven.
TOER 3: * 1 stk in het volgende stk, 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 24 stk.
TOER 4: * 1 stk in de volgende 2 stk, 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 32 stk.
TOER 5: * 1 stk in de volgende 3 stk, 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 40 stk.
TOER 6: * 1 stk in de volgende 4 stk, 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 48 stk.
TOER 7: * 1 stk in de volgende 5 stk, 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 56 stk.
TOER 8: * 1 stk in de volgende 6 stk, 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 64 stk.
TOER 9: Haak 1 stk in iedere stk = 64 stk.
TOER 10: * 1 stk in de volgende 7 stk, 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 72 stk.
Ga verder en haak in de rondte met 1 stk in ieder stk tot het werk 20 cm (of haak tot de gewenste hoogte), eindig met 1 toer pink. Knip de draad af en zet vast.

FLAP/GROTE BLOEM:
Wordt in de rondte gehaakt vanuit het midden van de bloem. Haak 4 l met grijspaars en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: Haak 4 l (= 1e stk en 1e l-lus), * 1 stk in de l-ring, 1 l *, herhaal van *-* in totaal 6 keer, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 7 stk en 7 l-lussen.
TOER 2: 1 l, * 1 v in de volgende l-lus, 3 l *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 1 hv in de 1e v op de toer = 7 v en 7 l-lussen.
TOER 3: 1 l, * 3 v in de volgende l-lus, 2 l *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 1 hv in de 1e v op de toer = 7 v-groepen met 3 v en 7 l-lussen.
TOER 4: 1 hv in de 2e v (= middelste v in 1e v-groep), haak BOBBEL 1 in dezelfde v - Lees BOBBEL 1 boven (= 1e bobbel), 2 l, 1 stk in de volgende v van de 2e toer (sla de 3e toer over), 2 l, * BOBBEL - Lees BOBBEL boven - in de middelste v in de volgende v-groep, 2 l,1 stk in de volgende v van 2e toer, 2 l *, herhaal van *-* in totaal 6 keer, eindig met 1 hv in BOBBEL 1 aan het begin van de toer met pink = 7 bobbels.

TOER 5: 1 l, 1 v in de 1e bobbel, * 2 l, 1 stk in de volgende v van de 3e toer (= v tot de linkerkant van de bobbel van de 4e toer), 1 v in het volgende stk van de 4e toer, 1 stk in de volgende v van de 3e toer (= v tot de rechterkant van de volgende bobbel van de 4e toer), 2 l, 1 v in de volgende BOBBEL *. Herhaal van *-* in totaal 6 keer, eindig met 2 l, 1 stk in de volgende v van de 3e toer, 1 v in het volgende stk van de 4e toer, 1 stk in de volgende v van de 3e toer, 2 l, dan 1 hv in de 1e v met grijspaars (= wisseling naar grijspaars).
TOER 6: 1 l, 1 v in dezelfde st, * 3 v in de volgende l-lus, 1 v in de volgende 3 st, 3 v in de volgende l-lus, 1 v in de volgende v *. Herhaal van *-* in totaal 6 keer, eindig met 3 v in de volgende l-lus, 1 v in de volgende 3 st, 3 v in de volgende l-lus, dan 1 hv in de 1e v met pink (= wisseling naar pink).

TOER 7: 1 l, 1 v in dezelfde st, * sla 1 st over, 3 stk in de volgende st, sla 2 st over, 1 v in de volgende st, sla 2 st over, 3 stk in de volgende st, sla 1 st over, 1 v in de volgende st *. Herhaal van *-* in totaal 6 keer, eindig met sla1 st over, 3 stk in de volgende st, sla 2 st over, 1 v in de volgende st, sla 2 st over, 3 stk in de volgende st, 1 hv in de 1e v op de toer.
Knip de draad af en hou 50 cm over voor de afwerking.

KLEINE BLOEM MET KOORD:
Wordt in de rondte gehaakt vanuit het midden van de bloem. Haak 4 l met grijspaars en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: Haak 1 l, * 1 v in de l-ring, 3 l * in totaal 6 keer, eindig met 1 hv in de 1e v met pink (= wisseling naar pink) = 6 v en 6 l-lussen.
TOER 2: Haak 1 hv in de 1e l-lus, * 1 v, 3 stk in de l-lus *, herhaal van *-* in iedere l-lus, eindig met 1 hv in de 1e v.
Knip de draad niet af, ga verder en haak ongeveer 10 cm lossen, haak 1 hv in de laatste st op de grote bloem (flap), knip de draad af en zet vast. Haak nog een kleine bloem op dezelfde manier maar haak ongeveer 12 cm lossen, zet vast in dezelfde st op de flap.

AFWERKING:
Naai de flap op de achterkant van de tas (waar de toer begint en eindigt), ongeveer 3 cm vanaf de bovenkant.

HENGSEL:
Haak in de rondte in een cirkel. Haak ongeveer 30 cm lossen met pink.
TOER 1: Haak 1 v in de 2e l van de haak, 1 v in iedere l tot er 1 l overblijft op de toer, haak 3 v in de laatste l, haak dan 1 v in iedere l aan de andere kant van het l-koord, eindig met 2 v in de laatste l - Lees HAAK IN DE RONDTE IN EEN CIRKEL boven.
TOER 2: Haak 1 v in iedere st maar haak 3 v in de middelste st aan iedere uiteinde.
TOER 3: Haak 1 v in iedere st maar haak 2 v in de 2 st aan iedere kant van de middelste st aan iedere uiteinde.
Knip de draad af en hou 30 cm over voor de afwerking (de hengsel is ongeveer 36 cm lang).
Haak nog een hengsel op dezelfde manier. Naai de hengsels aan iedere kant van de grote bloem (zie foto).

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Children 22-28.