• Free Pattern
Skift sprog:

Firenze by DROPS Design

DROPS herrebluse i ”Alpaca” og ”Fabel” med raglan og høj hals. Str S til XXXL

Add to favorites
DROPS 135-13

DROPS design: Model nr FA-170
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
Farve nr 7238m, oliven mix:
300-350-400-450-500-550 gr
Og brug: DROPS FABEL fra Garnstudio:
Farve nr 542p, grøn mix:
300-350-400-450-500-550 gr

DROPS STRØMPEP og RUNDP (80 cm) nr 5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP og RUNDP (40 og 80 cm) nr 4 - til Rib
--------------------------------------------------------

    32.00 DKK
    26.00 DKK
  • DROPS ALPACA MIX (50g)
    32.00 DKK
    26.00 DKK
  • DROPS FABEL UNI COLOUR (50g)
    22.00 DKK
    18.00 DKK
  • DROPS FABEL PRINT (50g)
    24.00 DKK
    19.00 DKK
  • DROPS FABEL LONG PRINT (50g)
    26.00 DKK
    21.00 DKK
  • DROPS FABEL SPRAY PRINT (50g)
    26.00 DKK
    n/a
  • DROPS FABEL MOULINE (50g)
    22.00 DKK
    18.00 DKK

Tips & Hjælp

Lær noget nyt hver dag!

Er du ikke helt sikker på hvordan du kommer i gang med denne opskrift? Under "Video" knappen øverst i opskriften, finder du en liste med tydelige instruktions-videoer, som viser hvordan man gør. Det skal være let for dig at komme i gang - og ALLE vore opskrifter har dem!

Det er ikke alt - hele sektionen med "Tips & Hjælp" er fuld af tips og gode ideer til hvordan du kan komme i gang med alle vore opskrifter - eller med din egen design!

Gå ind på DROPS Video Bibliotek og find hundredevis af instruktions-videoer og kig gerne nærmere på vore garner; eller besøg sektionen med Lektioner for at få skridt for skridt vejledning! "Tips & Hjælp" er også fuld af mønster-inspiration, modeller af DROPS-fans og meget meget mere! Se her!
RAGLAN:
Der tages ind på hver side af de 9 Rib-m i hver overgang mellem ryg- og forstykke og ærmerne.
Tag ind således fra RETSIDEN:
FØR de 9 m: 2 r sm.
EFTER de 9 m: tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
Tag ind således fra VRANGEN:
FØR de 9 m: 2 drejet vr sm (dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste).
EFTER de 9 m: 2 vr sm
--------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes rundt på rundp.
Slå 168-180-192-204-228-252 m op på rundp 4 med 1 tråd Fabel + 1 tråd Alpaca. Strik Rib = 3 r / 3 vr i 7 cm. Skift til rundp 5, næste omg strikkes således: * 4 r, 2 r sm *, gentag fra *-* totalt 11-12-13-14-16-18 gange, 3 r, fortsæt Ribben som før over de næste 15 m (= midt i siden), gentag fra *-* totalt 11-12-13-14-16-18 gange, 3 r, derefter strikkes Rib over de sidste 15 m som før (= midt i den anden side) = 146-156-166-176-196-216 m. Fortsæt med Rib over de 15 m i hver side og glatstrik over de resterende m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 18 cm, tages der 1 m ud på hver side af de 15 Rib-m i hver side. Gentag udtagningen på hver 6.cm totalt 5 gange – de nye m strikkes i glatstrik = 166-176-186-196-216-236 m. Når arb måler 46-47-48-49-50-51 cm, lukkes de midterste 7 Rib m af i hver side = 152-162-172-182-202-222 m tilbage på p. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på Strømpep.
Slå 48-48-54-54-60-60 m op på Strømpep 4 med 1 tråd Fabel + 1 tråd Alpaca. Strik Rib = 3 r / 3 vr i 9 cm. Skift til Strømpep 5. Næste omg strikkes således: Glatstrik over de første 33-33-39-39-45-45 m og Rib som før over de sidste 15 m (= midt under ærmet). Når arb måler 11 cm, tages der 1 m ud på hver side af de 15 Rib-m. Gentag udtagningen på hver 4.-3.-3½.-3.-3.-3.cm totalt 10-12-11-13-12-13 gange = 68-72-76-80-84-86 m – de nye m strikkes ind i glatstrik. Når arb måler 49 cm i alle str, lukkes de 7 midterste Rib-m af = 61-65-69-73-77-79 m tilbage på p.
Læg arb til side og strik 1 ærme til.
BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der blev lukket af til ærmegab = 274-292-310-328-356-380 m. Strik 1 omg med r over r og vr over vr – SAMTIDIG tages der 1 m ud i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmer (denne strikkes ret) = 278-296-314-332-360-384 m. I alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmerne er der nu: 3 vr, 3 r og 3 vr = 9 Rib-m. Strik videre med r over r og vr over vr samtidig med at der tages ind til RAGLAN – se forkl over! Gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 17-18-18-18-18-19 gange og derefter på hver omg totalt 5-6-8-10-12-12 gange. SAMTIDIG når der er 5 indtagninger tilbage, sættes de midterste 18-19-20-23-25-27 m midt foran på 1 tråd til hals. Arb strikkes færdig frem og tilbage på p. SAMTIDIG lukkes der 1 m af i beg af hver p 2 gange i hver side (= mod halsen). Efter alle indtagninger til raglan og hals er der 80-81-82-81-91-105 m tilbage på p.
HALS:
Skift til rundp 4. Strik ca 22 til 31 m op foran i halsen (inkl m på tråden) = 102 til 136 m. Strik 1 omg med r over r og vr over vr samtidig med at m-antallet justeres til 102-102-102-114-114-114 m (der skal være 21-21-21-27-27-27 m glatstrik over rygstk, 27-27-27-33-33-33 m glatstrik over forstk og 9 m glatstrik over hvert ærme). Fortsæt med Rib = 3 r, 3 vr over alle m - det skal nu gå op så alle raglan-m kan fortsættes som før. Når halsen måler ca 20 cm lukkes der af med r over r og vr over vr. Buk halsen dobbelt mod retsiden.

© 1982-2016 DROPS Design A/S Alle rettigheder er reserverede. Dette dokument med sine underdokumenter har copyright. Denne mønsterdatabase er til for dig som har strik som hobby, og for dig som driver garnforretning. Uanset om du handler med os / køber vores garn, så står DROPS mønsterdatabase til fri disposition. Som forretning kan du frit benytte DROPS mønsterdatabase til at fremme salget af dit garn. Skriv ud direkte efterhånden som du får brug for en opskrift, eller skriv så mange kopier ud du vil. Det eneste som vi forlanger, er at der ikke foretages nogle ændringer / tilføjelser på originaldokumentet som skrives ud... og at opskrifterne i henhold til DROPS filosofi deles ud gratis til kunden.
Salg af modeller baseret på DROPS DESIGN er tilladt så længe det sker enkeltvis/på bestilling. Kommercielt salg udover dette er ikke tilladt.
Brug af DROPS billeder i forbindelse med markedsføring / salg er kun tilladt hvis der udelukkende er benyttet DROPS garn. Dette skal fremgå helt klart i tekst. Billedet må ikke beskæres eller ændres, logoen skal tydeligt fremgå. Betingelsen for tilladelse til brug af tøjmærke hvor DROPS DESIGN indgår, er at teksten skal være "A DROPS DESIGN made by ....." Der tages forbehold for at retten til brug når som helst kan trækkes tilbage, uanset årsag.