• Free Pattern
  • Free Pattern
Endre språk:

Ice Princess by DROPS Design

DROPS pannebånd og skuldervarmer med fletter og vrbord i ”Andes” eller ”Eskimo”

Add to favorites
DROPS 134-24

DROPS design: Modell nr EE-377
Garngruppe E
--------------------------------------------------------
Størrelse: One-size
Materialer: DROPS ANDES fra Garnstudio
Farge nr 6295, jeansblå:
SKULDERVARMER: 400 g.
PANNEBÅND: 100 g.

SKULDERVARMER:
DROPS RUNDP (80 cm) NR 8 - eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) NR 7 – til vrbord.

PANNEBÅND:
DROPS PINNE NR 6 - eller det p.nr du må bruke for å få 13 m x 17 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Rettelser til denne oppskriften (etter publisering)

Nytt diagramm M.2.

Oppdatert online: 14.02.2012 (Trykte kataloger inneholder ikke disse rettelsene)

Se alle rettelser til katalog DROPS 134

  • DROPS ANDES UNI COLOUR (100g)
  • DROPS ANDES MIX (100g)

Se diag M.1 for skuldervarmeren og diag M.2 for pannebåndet. Diag sees fra retten og viser 1 rapport av mønsteret.
FELLETIPS (gjelder skuldervarmeren):
Det felles på hver side av 3 vr, 2 r, 3 vr.
Fell slik FØR 3 vr m: 2 r sm.
Fell slik ETTER 3 vr m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SKULDERVARMER:
Arb strikkes rundt på rundp, nedenfra og oppover.
Legg opp 162 m på rundp 7. Strikk slik omg starter i den ene siden): 1 r, * 3 vr, 2 r *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger (dvs over 30 m), 3 vr, 5 r, 3 vr, 5 r, gjenta fra *-* 13 ganger (dvs over 65 m), 3 vr, 5 r, 3 vr, 5 r, gjenta fra *-* 6 ganger (= 30 m), 3 vr, 1 r. Fortsett slik i 6 omg.
Neste omg strikkes slik: ** 11 m glstrikk, 3 vr, 2 r, 3 vr, 12 m glstrikk, 3 vr, * 1 r, 1 kast *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, 1 r, 3 vr, gjenta fra *-* 4 ganger, 1 r, 3 vr, 12 m glstrikk, 3 vr, 2 r, 3 vr, 11 m glstrikk **, det er nå strikket over alle m på forstk, gjenta fra **-** over bakstk = 178 m. Bytt til rundp 8.
Neste omg strikkes med r over r og vr over vr - kastene strikkes vridd rett for å unngå hull (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Videre strikkes det slik: ** 11 m glstrikk, 3 vr, 2 r, 3 vr, 12 m glstrikk, 3 vr, M.1, 3 vr, M.1, 3 vr, 12 m glstrikk, 3 vr, 2 r, 3 vr, 11 m glstrikk **, gjenta fra **-** 1 gang til.
Fortsett slik oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler totalt 15 cm felles det 1 m på hver side av alle (3 vr, 2 r, 3 vr) - SE FELLETIPS, = 8 m felt. Gjenta fellingene på hver 3.omg totalt 10 ganger = 98 m. Når arb måler 35 cm byttes det til rundp 7. Strikk videre som før til arb måler 45 cm.
Fell av med r over r og vr over vr.

PANNEBÅND:
Arb strikkes sidelengs frem og tilbake på p.
Legg opp 19 m på p 6 med Andes. Strikk diag M.2 til arb måler ca 48 cm – avslutt etter 1 hel rapport. Fell av og sy pannebåndet sammen kant i kant midt bak slik at det ikke blir en tykk søm.

Diagram

rett fra retten, vrang fra vrangen
vrang fra retten, rett fra vrangen
sett 3 m på hj.p foran arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p
sett 3 m på hj.p bak arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p