DROPS / 132 / 7

Silver Star by DROPS Design

Kuviolliset DROPS sukat ”Karisma”-langasta.

DROPS Design: Malli nro U-634
Lankaryhmä B
---------------------------------------------------------
100-100-100 g nro 64, harmaanlila
100-100-100 g nro 01, luonnonvalkoinen

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), ohjetyyppi: sukat,

Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, kunnes jäljellä on 7-8-8 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-8 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 9-11-11 s.
--------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo 60-60-70 s sukkapuikoille nro 3 harmaanlilalla langalla. Neulo 2 cm 1 o/1 n -joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 1 krs sileää neuletta harmaanlilalla langalla ja kavenna SAMALLA tasavälein 4-0-10 s = 56-60-60 s. Seuraava krs neulotaan näin: Neulo ensimmäisillä 51-51-51 s:lla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, lopuilla 5-9-9 s:lla neultaan mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (= keskitaka). Jatka mallineuletta tähän tapaan.
Kun olet neulonut 3 mallikertaa piirroksen M.1 mukaisesti, siirrä keskellä jalan päällä olevat 35 s apulangalle = 21-25-25 s kantapäätä varten.
Neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Kiinnitä viimeisellä krs:lla 1 merkkilanka työhön. Tee sitten kantapääkavennukset (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 12-14-14 s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 68-74-74 s.
Neulo jatkossakin keskellä jalan päällä olevilla 35 s:lla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, ja neulo jalkapohjan silmukoilla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Kavenna samalla keskellä jalan päällä olevien silmukoiden molemmin puolin (piirroksen M.2 reunimmaisen s:n sisäpuolella) 1 s näin:
Neulo 1 s piirroksen M.2 mukaisesti (tämä s neulotaan koko ajan samalla värillä, eli s ei kavenneta pois), neulo seuraavat 2 s oikein yhteen, neulo mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti kunnes jäljellä on 3 s, neulo piirroksen M.2 kolmanneksi ja toiseksi viimeinen s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo piirroksen M.2 viimeinen s (tämä s neulotaan koko ajan samalla värillä, eli s ei kavenneta pois).
Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 5 kertaa = 58-64-64 s.
Jatka mallineuletta piirrosten M.1 ja M.2 mukaisesti.
Neulo kunnes työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 17-18-21 cm (tarkista, että olet neulonut joko kokonaisen tai puolikkaan mallikerran piirroksen M.1 mukaisesti valmiiksi). Työhön neulotaan vielä n. 5-6-6 cm.
Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti ja tee SAMALLA kummankin sivun keskimmäisen s:n molemmin puolin kärkikavennukset seuraavasti: Ennen keskisilmukkaa: Neulo viimeiset 2 s oikein yhteen. Keskisilmukan jälkeen: Nosta ensimmäinen s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Toista tällaiset kavennukset jokaisella krs:lla yht. 9-10-10 kertaa = 22-24-24 s jäljellä. Neulo kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi.

Piirros

= harmaanlila

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 132-7 alkuperäisohjeeseen.