DROPS / 131 / 1

Jackie by DROPS Design

Isokauluksinen DROPS palmikkopusero tai -tunika ¾-hihoilla ”Nepal”-langasta. Koot XS-XXXL.

DROPS design: Malli nro NE-050
Lankaryhmä C
--------------------------------------------------------
Koko: XS/S - M - L/XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS NEPAL:
Nro 0501m, harmaa-mix:
Puseroon (kuvassa):
700-800-900-1050-1200 g
Tunikaan (n. 14 cm puseroa pidempi):
800-900-1050-1200-1400 g

DROPS PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 7 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 5,5 (kaulukseen).
NEULETIHEYS: 14 s x 17 krs sileää neuletta puikoilla nro 7 = 10 x 10 cm.
DROPS PUHVELINSARVINAPPI (536): 4 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: palmikko, muoto: a-muoto, kaarroke, raglan, ohjetyyppi: puserot,

MALLINEULE: Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää 1 mallikertaa oikealta puolelta katsottuna.
--------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE (PUSERO JA TUNIKA):
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. HUOM: Mikäli ohjeessa annetaan lukuja suluissa, nämä luvut koskevat tunikaa ja sulkujen ulkopuolella olevat luvut koskevat puseroa.

Luo 188-212-224-248-260 s pyöröpuikolle nro 7 Nepal-langalla. Neulo 1 krs nurin, 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, eli krs:n alkuun ja 94-106-112-124-130 s:n jälkeen.
Jatka neulomalla seuraavasti: *8-8-11-11-10 o, 5-6-6-7-8 n, 5-6-6-7-7 o, 5-6-6-7-8 n, 6 o kaikissa koissa, 5-6-6-7-8 n, 5-6-6-7-7 o, 5-6-6-7-8 n, 6 o kaikissa koissa, 5-6-6-7-8 n, 5-6-6-7-7 o, 5-6-6-7-8 n, 6 o kaikissa koissa, 5-6-6-7-8 n, 5-6-6-7-7 o, 5-6-6-7-8 n, 8-8-11-11-10 o* (= etukappale), olet nyt sivun merkkilangan kohdalla, toista *-* vielä kerran (= takakappale).
Kun työn pituus on 5 cm, neulo mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti niiden oikeiden raitojen kohdalla, joissa neulotaan kaikissa koissa 6 o (eteen tulee 3 mallikertaa ja taakse tulee 3 mallikertaa).
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 13 (16) cm, kavenna jokaisessa nurjassa raidassa 1 s neulomalla viimeiset 2 s nurin yhteen (työstä kapeni 16 s). Kun työn pituus on 18 (24) cm, kavenna jokaisessa oikeassa raidassa (paitsi kummankin sivun keskimmäisessä raidassa) 1 s (= 4 raitaa edessä ja 4 raitaa takana), neulomalla ensimmäiset 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 8 s).
Kun työn pituus on 23 (32) cm, kavenna uudestaan jokaisessa nurjassa raidassa 1 s neulomalla ensimmäiset 2 s nurin yhteen (työstä kapeni 16 s).
Kun työn pituus on 28 (40) cm, kavenna uudestaan jokaisessa oikeassa raidassa (paitsi kummankin sivun raidassa) 1 s, neulomalla viimeiset 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 8 s).
Kun työn pituus on 33 (48) cm, kavenna jokaisessa nurjassa raidassa 1 s neulomalla viimeiset 2 s nurin yhteen (työstä kapeni 16 s).
Työssä on nyt 124-148-160-184-196 s.
Neulo kunnes työn pituus on 39-39-40-41-42 (53-53-54-55-56) cm. Päätä seuraavalla krs:lla kummankin sivun keskimmäiset 6-6-6-8-8 s kädenteitä varten (eli päätä kummankin merkkilangan molemmin puolin 3-3-3-4-4 s) = 112-136-148-168-180 s jäljellä työssä. Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla.
Luo 54-56-58-60-62 s lyhyelle pyöröpuikolle nro 7 Nepal-langalla. Neulo 1 krs nurin. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun (= keskellä hihan alla). Jatka neulomalla seuraavasti: 1-2-3-4-5 o, *4 n, 3 o, 6 n, 3 o*, toista *-* yht. 3 kertaa, neulo lopuksi 4 n ja 1-2-3-4-5 o. Jatka neulomista tähän tapaan. Kun olet neulonut 1,5 cm, tee 2 napinläpeä seuraavasti: Neulo 10-11-12-13-14 s kuten aiemmin, 2 s nurin yhteen, 1 langankierto, neulo 30 s kuten aiemmin, 2 s nurin yhteen, 1 langankierto, neulo krs loppuun. Jatka sitten neulomista kuten aiemmin, kunnes työn pituus on 20 cm. Neulo sitten s:t päinvastoin kuin aiemmin, eli seuraavasti: 1-2-3-4-5 n, *4 o, 3 n, 6 o, 3 n*, toista *-* 3 kertaa, 4 o ja 1-2-3-4-5 n. Neulo 6 krs tähän tapaan. Neulo sitten jokaisen 6 oikean s:n raidan silmukoilla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti (eli hihaan tulee 3 palmikkoa). Kun työn pituus kaikissa koissa on n. 35 cm (tarkista, että mallineule on saman krs:n kohdalla kuin miehustassa), päätä keskeltä hihan alta 6-6-6-8-8 s (eli päätä merkkilangan molemmin puolin 3-3-3-4-4 s) = 48-50-52-52-54 s jäljellä työssä. Laita työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota hihat samalle pyöröpuikolle etu- ja takakappaleen kanssa = 208-236-252-272-288 s.
KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Kiinnitä 1 merkkilanka jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (= 4 merkkilankaa).
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
Neulo kaikilla silmukoilla suljettua neuletta kuten aiemmin. Aloita SAMALLA 2. krs:lla kavennukset.
Kavenna näin HIHOISSA:
Kavenna reunimmainen s hihojen kummallakin puolella neulomalla joko 2 s oikein tai 2 s nurin yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs ylös pääntien alareunaan asti.
Kavenna näin ETU- JA TAKAKAPPALEESSA:
ENSIMMÄINEN kavennuskrs, tehdään 3 cm:n jälkeen: Kavenna etu- ja takakappaleen jokaisessa 4 oikeassa raidassa 1 s neulomalla ensimmäiset 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 8 s).
Neulo s:t siten miltä ne näyttävät 5 cm:n ajan (jatka mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti kuten aiemmin).
TOINEN kavennuskrs: Kavenna etu- ja takakappaleen jokaisessa 8 nurjassa raidassa 1 s neulomalla ensimmäiset 2 s nurin yhteen (työstä kapeni 16 s).
Neulo 5 cm.
KOLMAS kavennuskrs: Kavenna etu- ja takakappaleen jokaisessa 4 oikeassa raidassa 1 s neulomalla viimeiset 2 s oikein yhteen (työstä kapeni 8 s).
Koon XS/S kavennukset on nyt tehty.
Neulo 5 cm kuten aiemmin.
NELJÄS kavennuskrs (4 suurinta kokoa): Kavenna etu- ja takakappaleen jokaisessa 8 nurjassa raidassa 1 s neulomalla viimeiset 2 s nurin yhteen (työstä kapeni 16 s).
MUIDEN KOKOJEN KAVENNUKSET ON NYT TEHTY.
Kun kaarrokkeen pituus on 18-19-20-21-22 cm, lopeta hihojen kavennukset.
Työssä on nyt n. 116-168 s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 5,5. Neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA s-luku tasavälein 96-104-112-120-120 s:aan. Neulo 1 krs nurin. Neulo sitten 1 krs oikein ja lisää SAMALLA tasavälein 40 s = 136-144-152-160-160 s. Neulo 7-8-8-9-9 cm 1 o/1 n -joustinneuletta. Neulo sitten 7-8-8-8-8 cm 2 o/2 n -joustinneuletta. Neulo tämän jälkeen 8 cm joustinneuletta seuraavasti: 3 o, *4 n, 4 o*, toista *-*, neulo lopuksi 4 n ja 1 o. Vaihda pyöröpuikkoon nro 7 ja päätä s:t joustinneuletta neuloen.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat.
Taita kummankin hihan alimmat 12 cm ylös työn oikealle puolelle ja kiinnitä napit siten, että ne sopivat napinläpiin.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 131-1 alkuperäisohjeeseen.