DROPS / 131 / 3

Nordic River by DROPS Design

Gebreid DROPS vest met structuur patroon van "Merino Extra Fine". Maat: S - XXXL.

Trefwoorden: kabel, vesten,

DROPS design: Model nr. ME-043
Garengroep B
--------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal: DROPS MERINO EXTRA FINE van Garnstudio
Kleur nr. 04, grijs:
550-600-700-750-800-900 gr

DROPS RONDBREINLD 4 mm (80 cm) - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 20 st x 26 nld in tricotst = 10 x 10 cm. (20 st in telpatroon M.1/M.4 in de breedte = ongeveer 10 cm, telpatroon M.2 meet ongeveer 6 cm, telpatroon M.3 meet ongeveer 1.5 cm).
DROPS RONDBREINLD 3.5 mm (80 cm) - voor de boordsteek.
DROPS ZILVER METAAL KNOOP NR. 529:
10-10-10-10-12-12 stuks

Opmerkingen (107)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 36.63€ krijgen. Lees meer.

Aan het begin van de nld: Minder 1 st door de 2 st na de kant st samen te breien; brei ze recht samen als de volgende st av is en brei ze av samen als de volgende st recht is. Ga verder in patroon als hiervoor.
Aan het einde van de nld: Minder 1 st door de 2 st voor de kant st samen te breien, brei ze recht samen als de vorige st av was en brei ze av samen als de vorige st recht was.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Aan het begin van de nld: Meerder 1 st na de kant st door de dwarsdraad tussen 2 st van de vorige nld op de nemen - brei deze st gedraaid, dus brei achter in de st in plaats van voor in de st om gaatjes te voorkomen. Brei de nieuwe st gedraaid recht als de volgende st av is en brei de nieuwe st gedraaid av als de volgende st recht is. Ga verder in patroon als hiervoor.
Aan het einde van de nld: Meerder 1 st voor de kant st door de dwarsdraad tussen 2 st van de vorige nld op de nemen - brei deze st gedraaid, dus brei achter in de st in plaats van voor in de st om gaatjes te voorkomen. Brei de nieuwe st gedraaid recht als de vorige st av was en brei de nieuwe st gedraaid av als de vorige st gedraaid recht was.

KANT ST IN BOORDSTEEK:
Brei om een mooie rand te krijgen middenvoor 1 kant st in boordsteek als volgt:
Rechter voorpand:
1e nld (= goede kant): * 1 st r, 1 st av *, herhaal van *-*, eindig de nld met 1 kant st in ribbelst.
2e nld (= verkeerde kant): brei de laatste st op de nld recht (= 1 kant st in boordsteek), keer het werk.
3e nld (= goede kant): Haal de 1e st av af en plaats de draad achter het werk, zet de afgeh st terug op de linker nld en brei de st gedraaid recht (= 1 kant st in boordsteek).
Brei de kant st steeds in boordsteek als beschreven voor de 2e en 3e nld tot het werk klaar is.
Linker voorpand:
1e nld (= goede kant): 1 kant st in ribbelst, * 1 st r, 1 st av *, herhaal van *-*, brei de laatste st op de nld recht (= 1 kant st in boordsteek), keer het werk.
2e nld (= verkeerde kant): Haal de 1e st av af en plaats de draad achter het werk, zet de afgeh st terug op de linker nld en brei de st gedraaid recht (= 1 kant st in boordsteek).
Brei de kant st steeds in boordsteek als beschreven voor de 1e en 2e nld tot het werk klaar is.

PATROON:
Zie telpatroon M.1, M.2, M.3 en M.4. De telpatronen geven de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

VERKORTE TOEREN LANGS DE VOORBIES:
Om te zorgen dat de boordsteek op de voorbies en het kabelpatroon dezelfde hoogte hebben, breit u verkorte toeren over de st op het lijf iedere 4 cm (gemeten langs de voorbies) als volgt:
1e nld (= verkeerde kant op het rechter voorpand, goede kant op het linker voorpand): Brei tot er 23-23-23-25-25-25 voorbies st over zijn, keer het werk (trek de draad aan als u keert om gaatjes te voorkomen).
2e nld (= goede kant op het rechter voorpand, verkeerde kant op het linker voorpand): Brei de teruggaande nld, keer het werk.
3e nld: Brei weer over alle st.
Ga zo verder met verkorte toeren tot het werk klaar is.

KNOOPSGATEN:
Maak 5-5-5-5-6-6 knoopsgaten op de rechter voorbies.
1 KNOOPSGAT = kant de 5e en 6e st vanaf de kant af en zet 2 nieuwe st op in de volgende nld boven deze st.
Maak knoopsgaten bij een hoogte van ongeveer:
MAAT S: 3, 12½, 22, 31½, 41 cm.
MAAT M: 3, 13, 23, 33, 43 cm.
MAAT L: 3, 13½, 24, 34½, 45 cm.
MAAT XL: 3, 14, 25, 35½, 46 cm.
MAAT XXL: 3, 12, 21, 30, 39½, 49 cm.
MAAT XXXL: 3, 12½, 22, 32, 42, 52 cm.
Ongeveer 2 cm over tot de halskant na het laatste knoopsgat.

TIP VOOR HET METEN: Meet de hoogte van het werk over het kabelpatroon, anders wordt het werk te kort vanwege het verschil in stekenverhouding in de hoogte.
--------------------------------------------------------

ACHTERPAND:
Wordt heen en weer gebreid op de nld. Zet 104-112-120-138-150-162 st op (incl 1 kant st in ribbelst aan iedere kant) met rondbreinld 3.5 mm en Merino Extra Fine. Brei in de 1e nld (= goede kant) boordsteek als volgt: 1 kant st in ribbelst - Zie uitleg boven, * 1 st r, 1 st av *, herhaal van *-* en eindig met 1 kant st in ribbelst. Ga als de boordsteek 3 cm meet verder met rondbreinld 4 mm en brei de volgende nld aan de goede kant als volgt: 1 kant st, brei 12-16-20-20-26-32 st in telpatroon M.1, brei telpatroon M.2 in totaal 4-4-4-5-5-5 keer, brei dan eenmaal telpatroon M.3 en brei 12-16-20-20-26-32 st in telpatroon M.4, eindig met 1 kant st. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Ga zo verder tot het het werk 6 cm meet - Lees TIP VOOR HET METEN boven en minder dan aan de goede kant 1 st aan iedere kant van het werk - Lees tip voor het minderen boven. Herhaal dit minderen iedere 3-3-3-3-3-2½ cm in totaal 4-4-4-5-5-6 keer = 96-104-112-128-140-150 st. Ga verder in patroon tot het werk 19-20-21-22-23-24 cm meet.
Meerder in de volgende nld aan de goede kant 1 st aan iedere kant van het werk - Lees tip voor het meerderen boven. Herhaal dit meerderen iedere 3½-3½-3½-3-3-2½ cm in totaal 4-4-4-5-5-6 keer = 104-112-120-138-150-162 st. Kant bij een hoogte van 34-35-36-37-39-41 cm af en minder voor de armsgaten aan het begin van iedere nld aan iedere kant als volgt: Kant af in totaal: 1-1-2-3-3-4 keer 3 st, 0-1-1-2-3-3 keer 2 st en 2-3-3-3-6-8 keer 1 st = 94-96-98-106-108-110 st. Ga verder in patroon als hiervoor tot het werk 50-52-54-56-59-62 cm meet. Kant nu de middelste 50-50-52-52-56-56 st af voor de hals en eindig iedere schouder apart. Kant 3 st af in de volgende nld langs de hals = 19-20-20-24-23-24 st over voor iedere schouder. Kant bij een hoogte van 52-54-56-58-61-64 cm losjes alle st af en brei TEGELIJKERTIJD in patroon.

RECHTER VOORPAND:
Wordt heen en weer gebreid op de nld. Zet 61-65-69-89-95-101 st op (incl 1 kant st in ribbelst aan de zijkant) met rondbreinld 3.5 mm. Brei in de 1e nld (= goede kant) als volgt: * 1 st r, 1 st av *, herhaal van *-*, eindig met 1 kant st in ribbelst - Lees KANT ST IN BOORDSTEEK boven. Minder als de boordsteek 3 cm meet 1 st aan de zijkant in de laatste nld aan de verkeerde kant door 2 st samen te breien na de kant st in ribbelst = 60-64-68-88-94-100 st. Ga in de volgende nld aan de goede kant verder met rondbreinld 4 mm en maak het 1e knoopsgat - Lees uitleg boven – brei TEGELIJKERTIJD als volgt: Ga verder in boordsteek tot er 22-22-22-24-24-24 st zijn gebreid (incl de afgekante st voor het knoopsgat), 1 st r (= 23-23-23-25-25-25 voorbies st in boordsteek), brei 1-1-1-2-2-2 keer telpatroon M.2, dan 1 keer telpatroon M.3, 12-16-20-20-26-32 st in telpatroon M.4 en eindig met 1 kant st in ribbelst.
Brei dan verder en brei ook VERKORTE TOEREN en maak KNOOPSGATEN OP DE RECHTER VOORBIES - Lees uitleg boven. Ga zo verder tot het werk 6 cm meet - Lees TIP VOOR HET METEN boven en minder dan 1 st aan de goede kant aan het einde van de nld. Herhaal dit minderen iedere 3-3-3-3-3-2½ cm in totaal 4-4-4-5-5-6 keer = 56-60-64-83-89-94 st. Ga verder in patroon tot het werk 19-20-21-22-23-24 cm meet. Meerder in de volgende nld aan de goede kant 1 st aan het einde van de nld. Herhaal dit meerderen iedere 3½-3½-3½-3-3-2½ cm in totaal 4-4-4-5-5-6 keer = 60-64-68-88-94-100 st.
Kant bij een hoogte van 34-35-36-37-39-41 cm af en minder voor de armsgaten aan het begin van iedere nld aan de verkeerde kant als volgt: Kant af in totaal: 1-1-2-3-3-4 keer 3 st, 0-1-1-2-3-3 keer 2 st en 2-3-3-3-6-8 keer 1 st = 55-56-57-72-73-74 st.

Ga verder in patroon als hiervoor tot het werk 40-42-44-45-48-51 cm meet. Brei in de volgende nld aan de verkeerde kant tot er 23-23-23-25-25-25 st over zijn (= boordsteek), zet de overgebleven st op een hulpdraad, keer het werk. Kant dan af en minder voor de hals aan het begin van iedere nld aan de goede kant (= minder om de nld) - en brei TEGELIJKERTIJD in patroon - als volgt: Kant af in totaal: 2-2-2-3-3-3 keer 3 st, 2-2-2-4-4-4 keer 2 st en 1-1-1-6-8-8 keer 1 st. Minder dan 1 st iedere 4 nld in totaal 2-2-3-0-0-0 keer = 19-20-20-24-23-24 st over op de schouder. Kant losjes alle st af en brei TEGELIJKERTIJD in patroon bij een hoogte van 52-54-56-58-61-64 cm.

LINKER VOORPAND:
Wordt heen en weer gebreid op de nld.
Zet 60-64-68-88-94-100 st op (incl 1 kant st in ribbelst aan de zijkant) met rondbreinld 3.5 mm. Brei in de 1e nld (= goede kant) als volgt: 1 kant st in ribbelst, * 1 st r, 1 st av *, herhaal van *-*, eindig met 1 st r - Lees KANT ST IN BOORDSTEEK boven.
Ga als de boordsteek 3 cm meet verder met rondbreinld 4 mm en brei de volgende nld aan de goede kant als volgt: 1 kant st in ribbelst, brei 12-16-20-20-26-32 st in telpatroon M.1, brei 1-1-1-2-2-2 keer telpatroon M.2, brei dan eenmaal telpatroon M.3, ga verder in boordsteek als hiervoor en eindig met 1 st r (= 23-23-23-25-25-25 voorbies st in boordsteek). Ga verder en brei als het rechter voorpand maar in spiegelbeeld (met VERKORTE TOEREN maar zonder knoopsgaten).

MOUW:
Wordt heen en weer gebreid op de nld.
Zet 50-52-54-58-60-62 st op (incl 1 kant st in ribbelst aan iedere kant) met rondbreinld 3.5 mm. Brei in de 1e nld (= goede kant) in boordsteek als volgt: 1 kant st in ribbelst, * 1 st r, 1 st av *, herhaal van *-*, eindig met 1 kant st in ribbelst. Ga als de boordsteek 6 cm meet verder met rondbreinld 4 mm en brei de volgende nld aan de goede kant als volgt: 1 kant st, brei 12-13-14-16-17-18 st in telpatroon M.1, brei eenmaal telpatroon M.2 en dan eenmaal telpatroon M.3, brei 12-13-14-16-17-18 st in telpatroon M.4 en eindig met 1 kant st. Meerder bij een hoogte van 8 cm - Lees TIP VOOR HET METEN boven - 1 st aan de goede kant aan iedere kant van het werk. Herhaal dit meerderen iedere 4-3½-3-2½-2½-2 cm in totaal 10-11-12-14-15-16 keer = 70-74-78-86-90-94 st. Ga verder tot een totale hoogte van 49-49-48-48-47-47 cm (Minder cm voor de grootste maten voor een grotere mouwkop en bredere schouders). Kant dan af en minder voor de mouwkop aan het begin van iedere nld aan iedere kant als volgt in totaal: 1-1-1-1-1-2 keer 3 st, 1-1-1-2-2-2 keer 2 st en 5-4-4-6-6-5 keer 1 st. Kant bij een hoogte van 56-57-57-58-58-59 cm af aan het begin van iedere nld aan elke kant als volgt: 1 keer 2 st, 1-2-2-2-2-2 keer 3 st = 40-40-44-44-48-48 st. Kant bij een hoogte van ongeveer 58-59-59-60-60-61 cm alle st af en brei TEGELIJKERTIJD in patroon. Brei nog een mouw.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden dicht. Naai de mouwen in het vest. Naai de mouw- en zijnaden samen naast de kant st.

HALSBOORD:
Neem st op voor het halsboord naast de kant st aan de goede kant met rondbreinld 3.5 mm als volgt: begin op de rechter voorbies, zet de st van de hulpdraad terug op de nld en brei deze st, neem ongeveer 110-130 st op langs de halskant en zet de st van de hulpdraad op de linker voorbies terug op de nld en brei deze st. Brei in de volgende nld (= verkeerde kant) 23-23-23-25-25-25 voorbies st aan iedere kant van het werk in boordsteek als hiervoor, brei de st tussen de voorbies st av en pas TEGELIJKERTIJD het aantal st langs de hals (niet over de voorbies st) aan naar 115-115-125-121-131-131 = 161-161-171-171-181-181 st op de nld.

Brei de volgende nld aan de goede kant als volgt: * 1 st r, 1 st av *, herhaal van *-*, en brei de laatste st op de nld recht. Ga verder in boordsteek (met kant st in boordsteek - Zie uitleg boven). Maak het laatste knoopsgat als de halsboord ongeveer 1 cm meet - Lees uitleg boven. Kant als de halsboord 3 cm meet losjes alle st af met recht boven recht en averecht boven averecht.
Naai 5-5-5-5-6-6 knopen ongeveer 1½ cm vanaf de rechterkant op de linker voorbies, naai 5-5-5-5-6-6 knopen ongeveer 1½ cm vanaf de linkerkant op de rechter voorbies (= decoratieve knopen zonder knoopsgaten).

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 05.03.2013
RECHTER VOORPAND: ...Kant bij een hoogte van 34-35-36-37-39-41 cm af en minder voor de armsgaten aan het begin van iedere nld aan de verkeerde kant als volgt: ...

= Zet 3 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 3 st recht, 3 st recht van de kabelnld
= Zet 3 st op een kabelnld en hou deze voor het werk, 3 st recht, 3 st recht van de kabelnld
= Zet 2 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 2 st recht, 2 st recht van de kabelnld
= Zet 2 st op een kabelnld en hou deze voor het werk, 2 st recht, 2 st recht van de kabelnld

Opmerkingen (107)

Plaats uw opmerking!

Sabine 21.01.2019 - 16:47:

Aber dann wird die Blende ja noch höher/länger!? Das Perlmuster auf der anderen Seite des Zopfes zieht sich mehr zusammen (in der Länge)

DROPS Design 22.01.2019 kl. 07:50:

Liebe Sabine, Sie sind ja recht, die verkürzten Reihen sind nicht über die Blende gestrickt aber über die Maschen bis zu den 23-25 Blendemaschen gestrickt: bei der 1. Reihe stricken Sie alle Maschen ausser den Blendemaschen, wenden und die nächste Reihe über dieselben Maschen stricken, dann weiter über alle Maschen stricken, dh wie unter VERKÜRZTE REIHEN ÜBER DER BLENDE stricken. Viel Spaß beim stricken!

Sabine 21.01.2019 - 15:12:

Liebes Drops-Team, ist mit den "verkürzten Reihen" gemeint, dass das Bündchen nicht als Musterreihe definiert wird? Ich kann in der Anleitung nicht entdecken, dass ich vor dem Bündchen die Arbeit wenden soll? Liebe Grüße!

DROPS Design 21.01.2019 kl. 16:30:

Liebe Sabine, man strickt hier verkürzten Reihen über die Blende, um die gleiche Höhe im Muster sowie über der Blende zu haben. Sie stricken die ersten 23-25 M wie zuvor, wenden, diese 23-25 stricken, wenden und dann wie zuvor über alle Maschen arbeiten. Viel Spaß beim stricken!

Sonia 10.05.2018 - 13:35:

Hola, me gustaría saber si podría hacerse más larga. Qué vueltas habría que repetir??? gracias

DROPS Design 13.05.2018 kl. 12:43:

Hola Sonia, tienes que trabajar repitiendo según el patrón el largo deseado de la medida hasta la sisa. La sisa se trabaja según el patrón sin cambios para la talla correspondiente.

Sussi Beck 24.02.2017 - 07:37:

Hej. Man plejer at strikke forkortede pinde over forkanten, men som jeg forstår denne opskrift er det over mønster (M1-M4). Er det korrekt?

DROPS Design 27.02.2017 kl. 15:23:

Hej Sussi. Ja, det er korrekt, der bliver flere pinde over mönstret end stolpen. Det er fordi at mönstret traekker sig mere sammen end stolpen.

Åsa Rangälv 02.08.2016 - 17:04:

Har stickat minst 10 av era mönster utan problem 1 kantm i rätst, sticka 12-16-20-20-26-32 m M.1, sticka M.2 1-1-1-2-2-2 ggr, sedan M.3 1 gång, fortsätt med resår som förut, avsluta med 1 rm (= 23-23-23-25-25-25 framkantsm i resår). Om det inte står att man ska sticka M2/M4 i beskrivningen skulle jag inte ha dessa problem

DROPS Design 11.08.2016 kl. 12:18:

Hej. När vi skriver "sticka 12-16-20-20-26-32 m M.1" så betyder det att du (i strl M) ska sticka 16 m av M.1. Eftersom M.1 består av 2 m så stickar du alltså M.1 8 ggr (strl M). Hoppas det hjälper dig att förstå. Lycka till!

Nils 01.08.2016 - 18:50:

1+16+18+6+23=64. Kanske skulle du välja ett lättare mönster?

Åsa Rangälv 01.08.2016 - 17:14:

Vad gäller för vänster framstycke stl M? Mönster 1 + 16 + 2(M1) + 18(M2) + 6(M3) + 20(resår?) kantmaska 1= 64

DROPS Design 02.08.2016 kl. 14:37:

Hej Åsa. Ja, du strikker: Lägg upp 64 m (inkl 1 kantm i rätst i sidan) på rundst 3,5. På varv 1 (= rätsidan) stickas det så här: 1 kantm i rätst, * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*, avsluta med 1 rm. När resåren mäter 3 cm byts det till rundst 4 och nästa v från rätsidan stickas så här: 1 kantm i rätst, sticka 16 m M.1, sticka M.2 1 ggr, sedan M.3 1 gång, fortsätt med resår som förut, avsluta med 1 rm (= 23 framkantsm i resår).

Sara 01.08.2016 - 12:56:

Inte 2M4, ska vara 22+1+18+6+16+1=64

Åsa Rangälv 01.08.2016 - 11:51:

Har problem med detta mönster - är det fel i beskrivningarna. Ska man aldrig sticka m1/m4? Höger framstycke stl M lägger upp 65 maskar av 1 = 64 sedan stickas mönster 22 + 1 + 18(M2) + 6(M3) + 16 + 2(M4) + 1 = 66 Vänster framstycke stl M Mönster 1 + 16 + 2(M1) + 18(M2) + 6(M3) + 21(resår?) = 64

Sven 31.07.2016 - 10:43:

1+13+24+13+1=52

Laat een opmerking achter voor DROPS 131-3