DROPS Extra / 0-764

Hippity Hoppity by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker med mønster til påske i ”Karisma”. Str 32-43.

DROPS design: Modell nr U-617
---------------------------------------------------------
Størrelse: 32/34 - 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: ca 20 - 22 - 24 - 27 cm
Sokkens høyde: ca 27 - 28 - 29 - 30 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
50-50-50-50 g f.nr 44, lys grå
100-100-100-100 f.nr 52, sennepsgul
100-100-100-100 f.nr 01, naturhvit
en rest av f.nr 13, ceris - til nese
Og bruk:
en rest av DROPS ALPACA f.nr. 0501, lys grå - til værhår

DROPS SETTP NR 3,5 - eller det p.nr du må ha for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 - til vrbord.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: grafisk, skostørrelse: 32-34 (20cm), 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), tema: dyr, påske, type oppskrift: sokker,

MØNSTER: Se diag M.1 og M.2. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 9-9-9-11 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 9-9-9-11 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-8-8-10 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-8-8-10 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 8-8-10-10 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp, ovenfra og ned. Legg opp 52-52-56-64 m på settp 3 med natur. Strikk 1 omg rett, fortsett med vrbord = 2 vr / 2 r. Når vrborden måler 4-5-5-6 cm strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 4-4-8-4 m jevnt fordelt = 48-48-48-60 m. Bytt til settp 3,5. Strikk 1 omg rett med natur. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Deretter strikkes M.1 over alle m (= 4-4-4-5 ganger). Når M.1 er strikket 1 gang i høyden beholdes de første 12-12-13-15 m på p, sett de neste 24-24-22-30 m på en tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-12-13-15 m på p = 24-24-26-30 m til hæl. Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene med lys grå i 4½-5-5½-6 cm. Sett 1 merketråd. Videre strikkes HÆLFELLING - se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 10-10-12-10 m med lys grå på hver side av hælen og de 24-24-22-30 m fra tråden settes tilbake på p = 52-52-56-60 m.
Sett 1 merketråd i hver side av 24-24-24-32 m midt oppå foten. Fortsett rundt og rundt med M.2. SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 første m etter 24-24-24-32 m oppå foten r sm og de 2 siste m før de 24-24-24-32 m oppå foten vridd r sm (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4 ganger = 44-44-48-52 m. Når arb måler ca 16-18-20-23 cm fra merketråden på hælen (= ca 3,5-3,5-3,5-4) cm igjen, se til at det er strikket 1 omg med naturhvit) strikkes det 1 omg rett med sennepsgul over alle m. Videre settes det 1 merketråd i hver side slik at det blir 22-22-24-26 m både oppå og under foten. Fortsett rundt med glstrikk med sennepsgul over alle m. SAMTIDIG felles det til tå på hver side av begge merkene slik: 3 m før merket: 2 r sm, 2 r (merket sitter midt mellom disse 2 m), 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3-3-3-4 ganger og deretter på hver omg totalt 6-6-7-7 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Bruk en rest av ceris til å brodere på nese til hver kanin. Bruk en rest av Alpaca i lys grå for å brodere værhår til hver kanin.