DROPS / 129 / 37

DROPS 129-37 by DROPS Design

Mønsterstrikket DROPS sjal i ”Alpaca” og ”Kid-Silk”.

DROPS design: Modell nr Z-555
--------------------------------------------------------
Lengde midt bak: ca 65 cm
Bredde øverst: ca 130 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
200 gr f.nr 8105, isblå
Og bruk: DROPS KID-SILK fra Garnstudio
100 gr f.nr 07, lys gråblå

DROPS RUNDPINNE NR 5 (80 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk med 1 tråd av hver kvalitet på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, mønster/teknik: flette, hullmønster, type oppskrift: sjal,

Alle økninger skjer fra retten. Det økes 4 m på hver 2.p til ferdig mål slik:
Øk 1 m på beg av p slik: 4 kantm rille, 1 kast.
Øk 2 m midt i arb slik: 1 kast, 2 midtm glatt, 1 kast.
Øk 1 m på slutten av p slik (start når det gjenstår 4 m): 1 kast, 4 kantm rille. MÅLETIPS:
Alle mål gjøres langs midten på sjalet.
MØNSTER:
Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.
MØNSTERTIPS:
Til man har økt nok masker til en hel mønsterrapport M.1 B strikkes de nye maskene rett på hver pinne.
---------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbake ovenfra og ned på rundp. Legg opp 4 m på rundp 5 med 1 tråd Alpaca og 1 tråd Kid-Silk. Strikk 1 p rett fra vrangen.
De neste 12 p strikkes slik:
1.p (retten): 1 r, 1 kast, 2 rett (= midtm), 1 kast, 1 r = 6 m.
2., 4., 6., 8., 10. og 12.p (vrangen): Strikk rett over all m men de 2 midtm strikkes vrangt.
3.p: 2 r, 1 kast, 2 r (midtm), 1 kast, 2 r.
5.p: 3 r, 1 kast, 2 r (midtm), 1 kast, 3 r.
7.p: 4 r, 1 kast, 2 r (midtm), 1 kast, 4 r.
9.p: 5 r, 1 kast, 2 r (midtm), 1 kast, 5 r.
11.p: 4 r (= kantm), 1 kast, 2 r, 1 kast, 2 r (midtm), 1 kast, 2 r, 1 kast, 4 r (= kantm).
Videre strikkes det RILLER - se forkl over - over all me med 2 midt glstrikk. SAMTIDIG økes det 4 m på hver p fra retten - les ØKETIPS. Strikk videre til det er 18 m i hver side mellom 4 kantm rille og de 2 midtm = 46 m totalt. Arb måler nå ca 8 cm - les MÅLETIPS. Videre strikkes det MØNSTER på neste p fra retten: 4 kantm rille, 1 kast, M.1A (= 3 m), gjenta M.1B til det gjenstår 3 m før de 2 midtm, M.1C (= 3 m), 1 kast, 2 rett, 1 kast, M.1A, gjenta M.1B til det gjenstår 3 m før 4 kantm rille, M.1C, 1 kast, 4 kantm rille - les MØNSTERTIPS. Fortsett slik til arb måler ca 22 cm. Nå strikkes det glstrikk med 4 kantm rille i sidene og økninger som før til det er 94 m i hver side mellom 4 kantm rille og de 2 midtm = 198 m totalt. Arb måler nå ca 42 cm. Det strikkes videre fra retten slik: 4 kantm rille, 1 kast, M.1A, gjenta M.1B til det gjenstår 3 m før de 2 midtm, M.1C, 1 kast, 2 rett, 1 kast, M.1A, gjenta M.1B til det gjenstår 3 m før 4 kantm rille, M.1C, 1 kast, 4 kantm rille. Når arb måler ca 57 cm strikkes det riller over alle m med 4 økninger som før og 2 midtm i glstrikk. Fell av etter ca 9 riller eller når arb måler 65 cm.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= rett fra vrangen, vrang fra retten
= ta 1 m løst av p , 1 rett, løft den løse m over
= 2 rett sammen
= 1 kast mellom 2 m
= 1 dobbelkast mellom 2 m
= strikk 1 m rett i fremre bue på det første kastet, 1 m rett i bakre bue på det andre kastet
= sett 1 m på hj.p foran arb, 1 rett 1 rett fra hj.p