DROPS / 128 / 16

DROPS 128-16 by DROPS Design

DROPS pitsineulehuivi ”Fabel”-langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro FA-149
--------------------------------------------------------
Yläreunan leveys: n. 114 cm
Korkeus (alas kärkeen asti mitattuna): n. 40 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS FABEL:
150 g nro 604pl, ocean view

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 2,5 (60 cm) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: n. 24 s pitsineuletta puikoilla nro 2,5 = 10 cm leveyssuunnassa.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pudotetut silmukat, muoto: poikittain, ohjetyyppi: huivit,

PITSINEULE:
1. KRS (= oikea puoli): *4 o, tee 1 langankierto puikolle, 1 o, tee 2 langankiertoa puikolle, 1 o, tee 3 langankiertoa puikolle, 1 o, tee 3 langankiertoa puikolle, 1 o, tee 2 langankiertoa puikolle, 1 o, tee 1 langankierto puikolle, 3 o*, toista *-*.
2. KRS: Neulo kaikki edellisen krs:n s:t oikein. Pudota kaikki langankierrot, jotta työhön muodostuisi reikiä.
3.-4. KRS: Neulo kaikki s:t oikein.
5. KRS: *1 o, tee 3 langankiertoa puikolle, 1 o, tee 2 langankiertoa puikolle, 1 o, tee 1 langankierto puikolle, 7 o, tee 1 langankierto puikolle, 1 o, tee 2 langankiertoa puikolle, 1 o, tee 3 langankiertoa puikolle*, toista *-*.
6. KRS: Neulotaan kuten 2. krs.
7.-8. KRS: Neulo kaikki s:t oikein.
Toista krs:ia 1.-8.
LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 s neulomalla reunimmaiseen s:aan 2 s.
KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 s neulomalla krs:n ensimmäiset 2 s oikein yhteen.
--------------------------------------------------------

HUIVI:
Neulotaan poikittain. Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla, jotta kaikille silmukoille olisi tilaa.
Luo 13 s puikoille nro 2,5 Fabel-langalla. Neulo 4 krs oikein. Neulo seuraavalla krs:lla (= oikea puoli) PITSINEULETTA (ks. selitys yllä), kunnes jäljellä on 1 s, neulo lopuksi 1 s oikein. Jatka pitsineuletta tähän tapaan ja lisää SAMALLA pitsineuleen 3. ja 7. krs:n loppuun (eli työn oikean puolen krs:illa) 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Lisätyillä silmukoilla neulotaan pitsineuletta ja jokaisen krs:n viimeinen s neulotaan oikein. TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka pitsineuletta, ja tee sivulisäykset kuten aiemmin, kunnes työssä on yht. 85 s (= 7 mallikertaa leveyssuunnassa + 1 oikea s). Lopeta pitsineule sen 3. tai 7. krs:n jälkeen (eli oikean puolen krs:n jälkeen). Jatka neulomalla AINAOIKEAA (ks. selitys yllä) ja tee sivulisäykset joka 4. krs:lla kuten aiemmin. Neulo nyt SAMALLA lyhennettyjä kerroksia näin (1. krs = nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 4 s, käännä työ ja neulo takaisin. Neulo kunnes jäljellä on 8 s, käännä työ ja neulo takaisin. Jatka lyhennettyjä kerroksia tähän tapaan, eli neulo aina 4 s vähemmän, ennen kuin käännyt ja neulot takaisin. Kun lyhennettyjen kerrosten kääntymisen jälkeen on jäljellä 72 s ja olet näiden kerrosten aikana tehnyt 9 sivulisäystä (työssä on nyt yht. 94 s), neulo 4 krs ainaoikeaa ilman lisäyksiä (= huivin keskikohta). Kavenna sitten seuraavan krs:n (= nurja puoli) alussa 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs ja neulo SAMALLA lyhennettyjä kerroksia näin (1. krs = nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 76 s, käännä työ ja neulo takaisin. Neulo kunnes jäljellä on 72 s, käännä työ ja neulo takaisin. Jatka sivukavennuksia ja lyhennettyjä kerroksia tähän tapaan, eli neulo aina 4 s vähemmän ennen kuin käännyt ja neulot takaisin, kunnes työssä on yht. 85 s. Jatka sitten neulomalla pitsineuletta (1. krs = oikea puoli). Neulo kaikilla silmukoilla tasoneuletta ja tee sivukavennukset kuten aiemmin, eli kavenna pitsineuleen 4. ja 8. krs:n alussa 1 s. Kun työssä on jäljellä 13 s ja olet viimeksi neulonut pitsineuleen 2. tai 6. krs:n, neulo kaikilla silmukoilla vielä 4 krs ainaoikeaa. Päätä s:t.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 128-16 alkuperäisohjeeseen.