DROPS Extra / 0-747

My Love by DROPS Design

De set bevat: Gehaakte DROPS placemat en servetringen van ”Safran” of "DROPS ♥ You #7" en ”Glitter”.

DROPS design: Model nr. E-176
--------------------------------------------------------
PLACEMAT:
Maten kleine placemat: ongeveer 20 cm in diameter
Maten grote placemat: ongeveer 30 cm in diameter (kan ook groter gemaakt worden)
Materiaal: DROPS SAFRAN
50 gr. kleur nr. 01, lichtroze
En gebruik: DROPS GLITTER
2 klosjes kleur nr. 04, lichtroze

Of gebruik:
DROPS ♥ You #7 van Garnstudio
50 gr. kleur nr. 14, lichtroze
En gebruik: DROPS GLITTER van Garnstudio
2 klosjes kleur nr. 04, lichtroze

1 Bol Safran of DROPS ♥ You #7 is genoeg voor 2 kleine placemats of 1 grote placemat.

DROPS HAAKNLD 3 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 24 v = 10 cm breed.
--------------------------------------------------------
SERVETRING:
Maten: ongeveer 4½ cm in diameter
Materiaal: DROPS SAFRAN
50 gr. kleur nr. 01, lichtroze
En gebruik: DROPS GLITTER
2 klosjes kleur nr. 04, lichtroze

Of gebruik:
DROPS ♥ You #7 van Garnstudio
50 gr. kleur nr. 14, lichtroze
En gebruik: DROPS GLITTER van Garnstudio
2 klosjes kleur nr. 04, lichtroze

1 Bol Safran of DROPS ♥ You #7 is genoeg voor 4 servetringen.

DROPS HAAKNLD 3 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 24 v = 10 cm breed.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

shape: cirkel, thema: feest, keuken, liefde,

INFORMATIE VOOR HET HAKEN 1 (voor de placemat):
Vervang de eerste v op de v toer door 1 l. Eindig iedere toer met 1 hv in de l van het begin van de toer.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN 2 (voor de servetring):
Vervang de eerste v aan het begin van iedere toer door 1 l. Eindig iedere toer met 1 hv in de l van het begin van de toer.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

KLEINE PLACEMAT:
Haak 8 l met haaknld 3 mm en 1 draad Safran en 2 draden Glitter en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN 1.
TOER 1: Haak 24 v in de l-ring.
TOER 2: 5 l (= 1 stk en 2 l), * sla 1 v over, 1 stk in de volgende v, 2 l *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 12 stk met 2 l tussen iedere.
TOER 3: 1 l, ga verder en haak als volgt in iedere l-lus over de hele toer: 1 v en 1 l en 1 v en 1 l, eindig de toer met 1 hv in de eerste l = 24 v met 1 l tussen iedere.
TOER 4: 1 hv in de eerste v, 1 hv in de eerste l, 5 l, 1 dstk in dezelfde l, * 7 l, haak nu 4 triple stk samen als volgt: Haak 2 triple stk in dezelfde l maar wacht met de laatste omsl en doorhaling op beide triple stk, sla 1 v en 1 l en 1 v over, haak 1 triple stk in de volgende l maar wacht met de laatste omsl en doorhaling, haak dan het laatste triple stk in dezelfde l en haal de laatste omsl door alle 5 st op de haak *, herhaal van *-* in totaal 11 keer, 7 l, haak 2 triple stk in dezelfde l (maar wacht met de laatste omsl en doorhaling op beide), haak 1 hv in de 5e l van het begin van de toer en haal de draad door alle 3 st op de haak.

TOER 5: 1 hv in de eerste l-lus, 4 l (= 1 dstk), 7 dstk in dezelfde l-lus, haak dan 8 dstk in iedere l-lus, eindig met 1 hv in de 4e l van het begin van de toer = 12 dstk-groepen met 8 dstk in iedere.
TOER 6: 1 l, 1 v in de hv, haak dan 1 v in ieder dstk en 1 v tussen iedere dstk-groep over de hele toer, eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer = 108 v.
TOER 7: 4 l (= 1 stk en 1 l), sla 1 v over, * 1 stk in de volgende v, 1 l (zorg dat de l even lang wordt als de v zodat de toer niet te strak wordt), sla 1 v over*, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 54 stk met 1 l tussen iedere.
TOER 8: 1 l, haak dan 2 en 3 v afwisselend in iedere l over de hele toer, eindig met 1 hv in de l van het begin van de toer = 135 v.

TOER 9: Haak 1 v in iedere v = 135 v.
TOER 10 (= kanten rand): 1 l, 1 v in de hv, * 5 l, 1 stk in de 2e l, 1 dstk in de eerste l , sla 4 v over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de v van het begin van de toer (in plaats van 1 v in de volgende st) = 27 lussen. Knip de draad af en zet vast.
--------------------------------------------------------

GROTE PLACEMAT:
Haak als de kleine placemat tot en met de 9e toer.
TOER 10-12: Haak als de 9e toer = 135 v.
TOER 13: * Haak 1 v in iedere van de 8 eerste v, 2 v in de volgende v *, herhaal van *-* over de hele toer = 150 v.
TOER 14-15: Haak 1 v in iedere v = 150 v. TOER 16: * Haak 1 v in iedere van de eerste 4 v, 2 v in de volgende v, haak 1 v in iedere van volgende 5 v *, herhaal van *-* over de hele toer = 165 v.

TOER 17: Haak 1 v in iedere v = 165 v.
TOER 18: * Haak 1 v in iedere van de eerste 14 v, 2 v in de volgende v *, herhaal van *-* over de hele toer = 176 v.
TOER 19: Haak 1 v in iedere v = 176 v.
LET OP: U kunt de placemat groter maken door de 18e en de 19e toer te herhalingen, maak dan 1 v meer tussen iedere meerdering. Zorg dat het aantal st deelbaar is door 2 voordat u aan toer 20 begint (anders klopt het aantal stk en v hieronder niet).

TOER 20: Haak als toer 7 = 88 stk met 1 l tussen iedere.
TOER 21: Haak als toer 8 = 220 v.
TOER 22: Haak 1 v in iedere v = 220 v.
TOER 23: Haak een kanten rand als op de 10e toer van de kleine placemat = 44 lussen. Knip de draad af en zet vast.
--------------------------------------------------------

SERVETRING:
Haak 38 l met haaknld 3 mm en 1 draad Safran en 2 draden Glitter en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: 1 l, 1 v in de hv, 1 v in de volgende l, sla 1 l over, * 1 v in iedere van de volgende 4 l, sla 1 l over *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer = 30 v.
TOER 2: 1 v in iedere v.
TOER 3: 4 l (= 1 stk en 1 l), * sla 1 v over, 1 stk in de volgende v, 1 l *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer = 15 stk met 1 l tussen iedere.
TOER 4: 1 l, 1 v in de hv, haak dan 1 v in iedere l en 1 v tussen ieder stk over de hele toer, eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer = 30 v.
Haak dan v in de rondte met 1 v in iedere st tot het werk 5 cm meet.
HAAK DE VOLGENDE TOER ALS VOLGT: 2 l, * sla 1 v over, 1 v in de volgende v, 1 l *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste l van het begin van de toer (= vouwrand).
HAAK DE VOLGENDE TOER ALS VOLGT: 1 l, 1 v in de hv, haak dan 1 v in iedere l en 1 v tussen iedere v over de hele toer, eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer = 30 v.

Haak nog 2 toeren met 1 v in iedere v. Vouw het bovenste deel van de servetring om naar de goede kant op de vouwrand en haak de volgende toer aan de goede kant als volgt (= kanten rand): * 5 l, 1 stk in de 2e l, 1 dstk in de eerste l, sla ongeveer 1½ cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer (in plaats van 1 v in de volgende st). Knip de draad af en zet vast. Haak nog een kanten rand in spiegelbeeld aan het andere einde van de servetring. Knip de draad af en zet vast.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Extra 0-747.